Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii chemicznej II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii chemicznej II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 53 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna i nieorganiczna I i II
W-2Matematyka I i II
W-3Podstawy technologii chemicznej I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności wykorzystywanych na kolejnych etapach planowania nowego procesu (od koncepcji chemicznej do instalacji przemysłowej)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP3
T-L-2Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku5
T-L-3Technologia otrzymywania sody przez karbonizację solanki amoniakalnej6
T-L-4Kontrola i analiza parametrów procesu technologicznego na bazie otrzymywania solanki3
T-L-5Technologiczne zastosowania procesu kalcynacji3
T-L-6Otrzymywanie układu molibdenowego na nośniku krzemowym preparowanego z wykorzystaniem wyparki próżniowej3
T-L-7Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania krzywej kalibracji w chromatografii gazowej6
T-L-8Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O6
T-L-9Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy3
T-L-10Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej3
T-L-11Otrzymywanie węgli aktywnych z surowców naturalnych3
T-L-12Badanie adsorpcji methyleno blue na węglu aktywnym otrzymanym w ćwiczeniu nr 113
T-L-13Teoretyczne wyznaczanie gęstości mieszanin cieczy3
T-L-14Teoretyczne zaplanowanie doświadczeń związanych z otrzymaniem węgli aktywnych o największej powierzchni właściwej wykorzystując metodę simpleksową oraz Boxa -Wilsona3
53

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia40
A-L-2Wykonanie sprawozdania40
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-4Czytanie wskazanej literatury25
A-L-5Konsultacje z prowadzącym laboratorium30
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena postępów
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C07_W01
potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji
TCH_1A_W07C-1T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-7M-1S-1, S-2, S-3, S-4
TCH_1A_C07_W02
wykazuje znajomość tematyki związanej z aktualnymi trendami rozwojowymi przemysłu chemicznego oraz potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
TCH_1A_W13C-1T-L-11, T-L-12M-1S-1, S-2, S-3, S-4
TCH_1A_C07_W03
ma wiedzę z zakresu podstawowych metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
TCH_1A_W15C-1T-L-3, T-L-10, T-L-6, T-L-4, T-L-2M-1S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C07_U01
wykorzystuje zdobytą wiedze do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
TCH_1A_U08, TCH_1A_U11C-1T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-2M-1S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C07_K01
ma świadomość potrzeby posługiwania się najlepszymi dostępnymi technikami w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko w myśl idei zrównoważonego rozwoju
TCH_1A_K05C-1T-L-1, T-L-11, T-L-12M-1S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C07_W01
potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji
2,0Student nie potrafi stosować metod przydatnych do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowych problemów technologicznych
3,0Student w co najmniej 51% potrafi stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
3,5Student w co najmniej 61% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
4,0Student w co najmniej 71% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
4,5Student w co najmniej 81% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
5,0Student w co najmniej 91% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne Rozumie istotę metody i potrafi ją omówić.
TCH_1A_C07_W02
wykazuje znajomość tematyki związanej z aktualnymi trendami rozwojowymi przemysłu chemicznego oraz potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
2,0Student nie potrafi podać żadnych aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego oraz nie potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wymienić kilka aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wymienić kilka aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich dokładniej omówić
5,0Student w co najmniej 91% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich dokładniej omówić i porównać
TCH_1A_C07_W03
ma wiedzę z zakresu podstawowych metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
2,0Student nie potrafi wcale dostosować metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
5,0Student w co najmniej 91% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C07_U01
wykorzystuje zdobytą wiedze do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
2,0Student nie potrafi zaplanować i wykonać eksperymentów chemicznych oraz nie rozumie i źle interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
5,0Student w co najmniej 91% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C07_K01
ma świadomość potrzeby posługiwania się najlepszymi dostępnymi technikami w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko w myśl idei zrównoważonego rozwoju
2,0Student nie potrafi stosować idei zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
5,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko. Potrafi omówić zaproponowane technologie i uzasadnić swój wybór

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973
  2. J. Szarawara, J. Piotrowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 2010
  3. Praca zbiorowa pod red. L. Synoradzkiego i J. Wisialskiego, Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. K. Schmidt-Szałowski, Podstawy technologii chemicznej: procesy w przemyśle nieorganicznym, Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992
  2. K. Kałucki, B. Michalkiewicz, J. Ziebro, J. Sreńscek-Nazzal, Materiały do zajęć laboratoryjnych z przedmiotu "Podstawy technologii chemicznej", Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP3
T-L-2Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku5
T-L-3Technologia otrzymywania sody przez karbonizację solanki amoniakalnej6
T-L-4Kontrola i analiza parametrów procesu technologicznego na bazie otrzymywania solanki3
T-L-5Technologiczne zastosowania procesu kalcynacji3
T-L-6Otrzymywanie układu molibdenowego na nośniku krzemowym preparowanego z wykorzystaniem wyparki próżniowej3
T-L-7Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania krzywej kalibracji w chromatografii gazowej6
T-L-8Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O6
T-L-9Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy3
T-L-10Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej3
T-L-11Otrzymywanie węgli aktywnych z surowców naturalnych3
T-L-12Badanie adsorpcji methyleno blue na węglu aktywnym otrzymanym w ćwiczeniu nr 113
T-L-13Teoretyczne wyznaczanie gęstości mieszanin cieczy3
T-L-14Teoretyczne zaplanowanie doświadczeń związanych z otrzymaniem węgli aktywnych o największej powierzchni właściwej wykorzystując metodę simpleksową oraz Boxa -Wilsona3
53

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia40
A-L-2Wykonanie sprawozdania40
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-4Czytanie wskazanej literatury25
A-L-5Konsultacje z prowadzącym laboratorium30
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C07_W01potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej, fizycznej i analitycznej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności wykorzystywanych na kolejnych etapach planowania nowego procesu (od koncepcji chemicznej do instalacji przemysłowej)
Treści programoweT-L-5Technologiczne zastosowania procesu kalcynacji
T-L-8Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O
T-L-9Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy
T-L-7Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania krzywej kalibracji w chromatografii gazowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena postępów
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować metod przydatnych do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowych problemów technologicznych
3,0Student w co najmniej 51% potrafi stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
3,5Student w co najmniej 61% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
4,0Student w co najmniej 71% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
4,5Student w co najmniej 81% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne
5,0Student w co najmniej 91% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne Rozumie istotę metody i potrafi ją omówić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C07_W02wykazuje znajomość tematyki związanej z aktualnymi trendami rozwojowymi przemysłu chemicznego oraz potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W13ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności wykorzystywanych na kolejnych etapach planowania nowego procesu (od koncepcji chemicznej do instalacji przemysłowej)
Treści programoweT-L-11Otrzymywanie węgli aktywnych z surowców naturalnych
T-L-12Badanie adsorpcji methyleno blue na węglu aktywnym otrzymanym w ćwiczeniu nr 11
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena postępów
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać żadnych aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego oraz nie potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wymienić kilka aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wymienić kilka aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich dokładniej omówić
5,0Student w co najmniej 91% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich dokładniej omówić i porównać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C07_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności wykorzystywanych na kolejnych etapach planowania nowego procesu (od koncepcji chemicznej do instalacji przemysłowej)
Treści programoweT-L-3Technologia otrzymywania sody przez karbonizację solanki amoniakalnej
T-L-10Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej
T-L-6Otrzymywanie układu molibdenowego na nośniku krzemowym preparowanego z wykorzystaniem wyparki próżniowej
T-L-4Kontrola i analiza parametrów procesu technologicznego na bazie otrzymywania solanki
T-L-2Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wcale dostosować metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
5,0Student w co najmniej 91% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C07_U01wykorzystuje zdobytą wiedze do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U11potrafi stosować podstawowe metody planowania eksperymentu oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności wykorzystywanych na kolejnych etapach planowania nowego procesu (od koncepcji chemicznej do instalacji przemysłowej)
Treści programoweT-L-8Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O
T-L-9Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy
T-L-10Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej
T-L-2Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować i wykonać eksperymentów chemicznych oraz nie rozumie i źle interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
5,0Student w co najmniej 91% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C07_K01ma świadomość potrzeby posługiwania się najlepszymi dostępnymi technikami w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko w myśl idei zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności wykorzystywanych na kolejnych etapach planowania nowego procesu (od koncepcji chemicznej do instalacji przemysłowej)
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP
T-L-11Otrzymywanie węgli aktywnych z surowców naturalnych
T-L-12Badanie adsorpcji methyleno blue na węglu aktywnym otrzymanym w ćwiczeniu nr 11
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować idei zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii
3,0Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
3,5Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
4,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
4,5Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko
5,0Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko. Potrafi omówić zaproponowane technologie i uzasadnić swój wybór