Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością produktu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością produktu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza na temat zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000 |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod |
C-3 | Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami |
C-4 | Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systemy zarzadzania jakoscią - case studies | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia zarządzania jakością | 1 |
T-W-2 | Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM) | 2 |
T-W-3 | Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna | 2 |
T-W-4 | Cykl życia produktu, zarządzanie produktem | 4 |
T-W-5 | Metody oceny jakości poduktu | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami | 6 |
T-W-7 | Certyfikacja wyrobów i systemów | 2 |
T-W-8 | Metody i narzędzia doskonalenia jakości | 4 |
T-W-9 | Koszty jakości | 2 |
T-W-10 | Standaryzacja i procedury | 2 |
T-W-11 | Metody oceny jakości systemu | 2 |
T-W-12 | Uwzględnienie ograniczeń prawnych i ekonomicznych w ocenie jakości systemu | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęc | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przegląd literatury | 4 |
A-W-3 | Opanowanie materiału wykładowego | 12 |
A-W-4 | Samodzielne rozwiązywanie problemów | 8 |
A-W-5 | Konsultacje z wykładowcą | 4 |
A-W-6 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05_W01 Ma wiedzę dotyczącą istniejących koncepcji systemów zarządzania jakością, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości. | TCH_2A_W01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-2 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05_W10 Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod. | TCH_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05_W13 Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control) | TCH_2A_W13 | — | — | C-3 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05_W14 wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa, zna "schemat łańcuchowy Deminga" | TCH_2A_W14 | — | — | C-4, C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05_U08 zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych | TCH_2A_U08 | — | — | C-3 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05_U15 potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik | TCH_2A_U15 | — | — | C-2 | T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05_U20 Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy | TCH_2A_U20 | — | — | C-4 | T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05_K01 Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt. | TCH_2A_K01, TCH_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05_W01 Ma wiedzę dotyczącą istniejących koncepcji systemów zarządzania jakością, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie wyników z testu przynajmniej 50 % | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05_W10 Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod. | 2,0 | |
3,0 | wynik z testu sprawdzającego przynajmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05_W13 Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control) | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05_W14 wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa, zna "schemat łańcuchowy Deminga" | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05_U08 zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05_U15 potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05_U20 Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05_K01 Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, 3
- Łunarski Jerzy, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2007
- pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
- P. B. Jensen, Iso 9000: przewodnik i komentarz, Wydawnictwo Normalizacyjne ALFA-WERO, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- L. Dwiliński, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Oficyna Wysdawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- pod. red. Bogdana Sojkina, Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- K. Giera, W. Werpachowski, Księga Jakości, MCNEAMT, Radom, 1994