Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Sylabus przedmiotu Środki uszlachetniające w technologii chemicznej I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki uszlachetniające w technologii chemicznej I | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia organiczna i nieorganiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych |
C-2 | student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Formy występowania związków amfifilowych w roztworze, zjawiska adsorpcji związków powierzchniowo czynnych na granicach międzyfazowych oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania tych zjawisk i właściwości roztworów | 6 |
T-W-2 | Układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych - piany, dyspersje, emulsje, mikroemulsje, roztwory micelarne i przykłądy zastosowania w tworzeniu wyrobów gotowych i procesach | 10 |
T-W-3 | Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, detergencyjnych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości. | 4 |
T-W-4 | Środki pomocnicze w wyrobach piorących | 2 |
T-W-5 | Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, w obróbce biomasy i procesach enzymatycznych. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-03_W01 Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji | TCH_2A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-03_U01 student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości | TCH_2A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-03_K01 rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania | TCH_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-03_W01 Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji | 2,0 | student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji. |
3,0 | student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji. | |
3,5 | student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji | |
4,0 | student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji. | |
4,5 | student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji. | |
5,0 | student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-03_U01 student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości | 2,0 | student nie potrafi dobrać żadnej metody do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających |
3,0 | student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających | |
3,5 | student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających | |
4,0 | student nie tylko potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz | |
4,5 | student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń i interpretowania wyników | |
5,0 | student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz i wyszukuje korelacje między wynikami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-03_K01 rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Zieliński, Surfaktanty – towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000
Literatura dodatkowa
- I. D. Morrison, S. Ross, Colloidal dispersions, Suspensions, Emulsions and Foams, Willey-Interscience, New York, 2002
- H. Mollet, A. Grubenmann, Formulation Technology. Emulsions, suspensions, solid forms, Wiley-VCH, Weinheim, 2001
- P.Wasserscheid, T. Welton - edytorzy, Ionic Liquids in Synthesis, Wiley-VCH, Weinheim, 2008, drugie, część 1 i 2
- R.D. Rogers, K. R. Seddon, S. Volkov - edytorzy, Green industrial applications of ionic liquids, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2002, NATO Science Series: Series II, Vol. 92