Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w technologii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, organicznej, bezpieczeństwa pracy, technologii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów: z problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w tym zakresie, metodami zapobiegania zanieczyszczeniom w technologii chemicznej, a także globalnymi zagrożeniami środowiska powietrza, wód i gleby, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka oraz skutkami zanieczyszczeń dla rozwoju cywilizacyjnego człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie5
T-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.5
T-L-3Oczyszczanie wody metodą adsorpcji.5
15
wykłady
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska.1
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.2
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania emisjom.2
T-W-4Zielona chemia, zielona technologia, zielona inżynieria - definicje, zasady, sposoby realizacji i dostosowywania procesów technologicznych2
T-W-5Idea „Czystszej produkcji” - definicje, zasady, zapobieganie i gospodarka odpadami, symbioza przemysłowa2
T-W-6Zanieczyszczenie środowiska - definicje, czynniki, źródła, charakterystyka zagrożeń.1
T-W-7Zanieczyszczenia powietrza, ochrona atmosfery - żródła i rodzanie, monitoring stanu powietrza, skutki zanieczyszczeń powietrza (efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, smog, dziura ozonowa), metody oczyszczania powietrza i gazow odlotowych.3
T-W-8Woda – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Deficyt wód. Metody oczyszczana ścieków1
T-W-9Gleba - zanieczyszczenia chemiczne gleb, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.9
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
A-W-5Czytanie literatury wskazanej przez prowadzącego5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, wskazań na rodzaje, źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, (skutki klimatyczne efektu cieplarnianego, smogu, obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód).
TCH_2A_W04, TCH_2A_W10, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13, TCH_2A_W14C-1T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_U01
Student posiada umiejętności analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, a także umiejętności wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków.
TCH_2A_U09C-1T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K01C-1T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, wskazań na rodzaje, źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, (skutki klimatyczne efektu cieplarnianego, smogu, obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód).
2,0Nie posiada wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów.
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów.
3,5Posiada podstawową wiedzę wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków.
4,0Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń.
4,5Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz dyskusję problemów środowiskowych.
5,0Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz spójną analizę kontrowersyjnych problemów środowiskowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_U01
Student posiada umiejętności analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, a także umiejętności wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków.
2,0Nie potrafi formułować czynników wpływających na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze.
3,0W stopniu postawowym potrafi formułować czynniki wpływające na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze, a także wskazać rozwiązania, które zmniejszają lub eliminują negatywne skutki oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada umiejętności zastosowania podstawowych aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska, potrafi wybrać i ocenić wlaściwe koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w danych procesach technologicznych, w tym ocenić źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, posiada umiejętność wyboru metody oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz spójną analizę kontrowersyjnych problemów środowiskowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do oceny zagrożeń środowiska wynikających z realizacji procesów technologicznych, rozumie potrzebę stosowania właściwych aktów prawnych, ma świadomość konieczności ochrony środowiska w szerokim wymiarze i dla przyszłych pokoleń, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się, szczególnie w przypadku dziedzin dynamicznie zmieniających się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gary W. van Loon, Stephen J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007, pierwsze
  2. Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999, pierwsze
  3. Praca zbiorowa pod red. M.Żygadło, Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2001, pierwsze
  4. B. Burczyk, Zielona Chemia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Migaszewski Z.M., Gałuszka A., Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
  2. Wiąckowski S.K., Wiąckowska I., Globalne zagrożenia środowiska, WSP Kielce, Kielce, 1999, pierwsze
  3. Isidorow W., Jaroszyńska J., Chemiczne problemy ekologii, Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
  4. Praca zbiorowa pod redakcją E.Szczepaniec-Cięciak i P.Kościelniaka, Chemia Srodowiska ćwiczenia i seminaria cz.1 i 2, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, Pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie5
T-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.5
T-L-3Oczyszczanie wody metodą adsorpcji.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska.1
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.2
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania emisjom.2
T-W-4Zielona chemia, zielona technologia, zielona inżynieria - definicje, zasady, sposoby realizacji i dostosowywania procesów technologicznych2
T-W-5Idea „Czystszej produkcji” - definicje, zasady, zapobieganie i gospodarka odpadami, symbioza przemysłowa2
T-W-6Zanieczyszczenie środowiska - definicje, czynniki, źródła, charakterystyka zagrożeń.1
T-W-7Zanieczyszczenia powietrza, ochrona atmosfery - żródła i rodzanie, monitoring stanu powietrza, skutki zanieczyszczeń powietrza (efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, smog, dziura ozonowa), metody oczyszczania powietrza i gazow odlotowych.3
T-W-8Woda – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Deficyt wód. Metody oczyszczana ścieków1
T-W-9Gleba - zanieczyszczenia chemiczne gleb, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.9
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
A-W-5Czytanie literatury wskazanej przez prowadzącego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, wskazań na rodzaje, źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, (skutki klimatyczne efektu cieplarnianego, smogu, obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_2A_W14ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów: z problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w tym zakresie, metodami zapobiegania zanieczyszczeniom w technologii chemicznej, a także globalnymi zagrożeniami środowiska powietrza, wód i gleby, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka oraz skutkami zanieczyszczeń dla rozwoju cywilizacyjnego człowieka.
Treści programoweT-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.
T-W-9Gleba - zanieczyszczenia chemiczne gleb, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.
T-W-8Woda – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Deficyt wód. Metody oczyszczana ścieków
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska.
T-W-6Zanieczyszczenie środowiska - definicje, czynniki, źródła, charakterystyka zagrożeń.
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania emisjom.
T-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.
T-L-3Oczyszczanie wody metodą adsorpcji.
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów.
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów.
3,5Posiada podstawową wiedzę wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków.
4,0Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń.
4,5Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz dyskusję problemów środowiskowych.
5,0Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz spójną analizę kontrowersyjnych problemów środowiskowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C02_U01Student posiada umiejętności analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, a także umiejętności wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów: z problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w tym zakresie, metodami zapobiegania zanieczyszczeniom w technologii chemicznej, a także globalnymi zagrożeniami środowiska powietrza, wód i gleby, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka oraz skutkami zanieczyszczeń dla rozwoju cywilizacyjnego człowieka.
Treści programoweT-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.
T-W-9Gleba - zanieczyszczenia chemiczne gleb, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.
T-W-8Woda – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Deficyt wód. Metody oczyszczana ścieków
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska.
T-W-6Zanieczyszczenie środowiska - definicje, czynniki, źródła, charakterystyka zagrożeń.
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania emisjom.
T-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.
T-L-3Oczyszczanie wody metodą adsorpcji.
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi formułować czynników wpływających na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze.
3,0W stopniu postawowym potrafi formułować czynniki wpływające na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze, a także wskazać rozwiązania, które zmniejszają lub eliminują negatywne skutki oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada umiejętności zastosowania podstawowych aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska, potrafi wybrać i ocenić wlaściwe koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w danych procesach technologicznych, w tym ocenić źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, posiada umiejętność wyboru metody oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz spójną analizę kontrowersyjnych problemów środowiskowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C02_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów: z problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w tym zakresie, metodami zapobiegania zanieczyszczeniom w technologii chemicznej, a także globalnymi zagrożeniami środowiska powietrza, wód i gleby, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka oraz skutkami zanieczyszczeń dla rozwoju cywilizacyjnego człowieka.
Treści programoweT-W-2Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych.
T-W-9Gleba - zanieczyszczenia chemiczne gleb, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.
T-W-8Woda – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Deficyt wód. Metody oczyszczana ścieków
T-W-1Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska.
T-W-6Zanieczyszczenie środowiska - definicje, czynniki, źródła, charakterystyka zagrożeń.
T-W-3Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania emisjom.
T-L-2Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie.
T-L-3Oczyszczanie wody metodą adsorpcji.
T-L-1Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do oceny zagrożeń środowiska wynikających z realizacji procesów technologicznych, rozumie potrzebę stosowania właściwych aktów prawnych, ma świadomość konieczności ochrony środowiska w szerokim wymiarze i dla przyszłych pokoleń, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się, szczególnie w przypadku dziedzin dynamicznie zmieniających się.
3,5
4,0
4,5
5,0