Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska
Sylabus przedmiotu Moduły w elektrowni jądrowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Moduły w elektrowni jądrowej | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kiełbasa <Karolina.Kielbasa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień transportu ciepła i masy |
W-2 | Znajomość podstaw fizyki współczesnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami reakcji jądrowych |
C-2 | Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej |
C-3 | Zapoznanie z procesami wymiany pędu, ciepła i masy związanych z reaktorami jądrowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie; regulamin Studenckiej Pracowni Chemicznej | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości naturalnych nuklidów w różnych materiałach | 3 |
T-L-3 | Obliczanie rozkładu temperatur w elementach rdzenia | 3 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła | 5 |
T-L-5 | Wyznaczanie gęstości strumienia ciepła przy wrzeniu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: zakres merytoryczny przedmiotu, różnorodne zastosowania, kierunki rozwoju | 2 |
T-W-2 | Repetytorium i wiadomości uzupełniające z fizyki jądrowej | 2 |
T-W-3 | Naturalna i sztuczna promieniotwórczość, oddziaływanie czastek naładowanych z materią | 2 |
T-W-4 | Źródła promieniowania X i gamma, źródła neutronów | 2 |
T-W-5 | Oddziaływanie promieniowania X i gamma oraz neutronów z materią | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do fizyki reaktorów | 2 |
T-W-7 | Stabilność reaktora | 2 |
T-W-8 | Szumy reaktorowe; pomiary reaktywności | 2 |
T-W-9 | Rola zagadnień cieplno-przepływowych w projektowaniu reaktorów; systemy chłodzenia | 2 |
T-W-10 | Chłodziwa i ich własności | 2 |
T-W-11 | Źródła ciepła w reaktorze jądrowym | 2 |
T-W-12 | Cykl paliwowy | 2 |
T-W-13 | Problemy materiałowe | 2 |
T-W-14 | Współczesne koncepcje reaktorów energetycznych | 2 |
T-W-15 | Procesy cieplno-przepływowe w warunkach awarii | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-L-3 | Praca własna; przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, sprawozdanie (ćwiczenia laboratoryjne) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu posumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-02_W01 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów jądrowych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów jądrowych | TCH_2A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-4 |
TCH_2A_D13-02_W02 ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z technikami jądrowymi | TCH_2A_W05 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-4 |
TCH_2A_D13-02_W03 ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii jądrowych oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z energetyką jadrową | TCH_2A_W12 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-4 |
TCH_2A_D13-02_W04 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów jądrowych | TCH_2A_W13 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-02_U11 potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie technik jądrowych | TCH_2A_U11 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TCH_2A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-02_W01 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów jądrowych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów jądrowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi: opisać podstawowe reakcje jądrowe i procesy cieplno-przepływowe w reaktorach jądrowych (60%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D13-02_W02 ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z technikami jądrowymi | 2,0 | |
3,0 | potrafi opisać działanie podstawowych urzadzeń techniki jądrowej (60%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D13-02_W03 ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii jądrowych oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z energetyką jadrową | 2,0 | |
3,0 | potrafi opisac współczesne koncepcje stosowane w reaktorach jądrowych (60%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D13-02_W04 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów jądrowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi opisać zasady projektowania reaktorów energetycznych (60%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-02_U11 potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie technik jądrowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi ocenić rozwiązanie technicze zastosowane w procesie jądrowym (60%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Kubowski, Elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2014
- J. Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe: fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, WNT, Warszawa, 2010
- G. Jezierski, Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
- S. Wiśniewski; T. S. Wiśniewski, Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2009
- B. Dziunikowski, O fizyce i energii jądrowej, Uczelniane wydawnictwa naukowo-dydaktyczna, Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- D. Bodansky, Nuclear energy: Principles, Practises, and Prospects, Springer, New York, 2010