Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska

Sylabus przedmiotu Energetyka jądrowa na tle konwencjonalnych i odnawialnych źródeł energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka jądrowa na tle konwencjonalnych i odnawialnych źródeł energii
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości związane z wpływem działalności człowieka na stan środowiska naturalnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką związaną z wykorzystaniem jako żródła energii węgla kamiennego i brunatnego
C-2Omówienie zalet i wad związanych z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przemysłowa energetyka konwencjonalna: wydobycie i wzbogacanie węgla, moduły elektrowni, wpływ na środowisko.5
T-W-2Kierunki obniżenia ujemnego wpływu energetyki konwencjonalnej na środowisko – gaz ziemny, zgazowanie paliw, siłownie gazowo-parowe.2
T-W-3Wykorzystanie wodoru – otrzymywanie wodoru, magazynowanie, spalanie, ogniwa paliwowe.3
T-W-4Niekonwencjonalne źródła energii (energia geotermalna, słoneczna, biomasy, wiatru, wody, pompy ciepła) i możliwości ich wykorzystania w warunkach Polski5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu14
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konsultacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-09_W01
Charakteryzuje oddziaływanie energetyki opartej na węglu jak i zwiazanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych żródeł energii na środowisko
TCH_2A_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1
TCH_2A_D13-09_W02
Omawia surowce wykorzystywane w produkcji energii oraz procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład układów technologicznych
TCH_2A_W10C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-09_K01
Posiada kompetencje za zakresu przekazywania społeczeństwu informacji o oddziaływaniu procesów związanych z wytwarzaniem energii ze surowców odnawialnych i nieodnawialnych na środowisko
TCH_2A_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-09_W01
Charakteryzuje oddziaływanie energetyki opartej na węglu jak i zwiazanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych żródeł energii na środowisko
2,0
3,0W dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować oddziaływanie energetyki opartej na węglu jak i niekonwencjonalnych źródłach energii na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D13-09_W02
Omawia surowce wykorzystywane w produkcji energii oraz procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład układów technologicznych
2,0
3,0Potrafi wymienić surowce wykorzystywane w produkcji energii ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych oraz procesy i operacje jednostkowe z tym związane
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-09_K01
Posiada kompetencje za zakresu przekazywania społeczeństwu informacji o oddziaływaniu procesów związanych z wytwarzaniem energii ze surowców odnawialnych i nieodnawialnych na środowisko
2,0
3,0Posiada dostateczne kompetencje w kierunku informowania społeczeństwa o oddziaływaniu na środowisko energetyki opartej na surowcach odnawialnych i nieodnawialnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Kucowski J. i inni, Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1994
  3. Kociołek-Balewajder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
  4. Laudyn D. i inni, Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Schmidt-Szałowski K. i inni, Podstawy technologii chemicznej. Procesy w przemyśle nieorganicznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Praca zbiorowa, Redaktor Taniewski M., Technologia chemiczna – surowce, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  3. Stańda J., Woda do kotłów parowych i obiegów chłodzących siłowni cieplnych, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysłowa energetyka konwencjonalna: wydobycie i wzbogacanie węgla, moduły elektrowni, wpływ na środowisko.5
T-W-2Kierunki obniżenia ujemnego wpływu energetyki konwencjonalnej na środowisko – gaz ziemny, zgazowanie paliw, siłownie gazowo-parowe.2
T-W-3Wykorzystanie wodoru – otrzymywanie wodoru, magazynowanie, spalanie, ogniwa paliwowe.3
T-W-4Niekonwencjonalne źródła energii (energia geotermalna, słoneczna, biomasy, wiatru, wody, pompy ciepła) i możliwości ich wykorzystania w warunkach Polski5
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu14
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-09_W01Charakteryzuje oddziaływanie energetyki opartej na węglu jak i zwiazanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych żródeł energii na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką związaną z wykorzystaniem jako żródła energii węgla kamiennego i brunatnego
C-2Omówienie zalet i wad związanych z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii
Treści programoweT-W-2Kierunki obniżenia ujemnego wpływu energetyki konwencjonalnej na środowisko – gaz ziemny, zgazowanie paliw, siłownie gazowo-parowe.
T-W-3Wykorzystanie wodoru – otrzymywanie wodoru, magazynowanie, spalanie, ogniwa paliwowe.
T-W-4Niekonwencjonalne źródła energii (energia geotermalna, słoneczna, biomasy, wiatru, wody, pompy ciepła) i możliwości ich wykorzystania w warunkach Polski
T-W-1Przemysłowa energetyka konwencjonalna: wydobycie i wzbogacanie węgla, moduły elektrowni, wpływ na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konsultacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować oddziaływanie energetyki opartej na węglu jak i niekonwencjonalnych źródłach energii na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-09_W02Omawia surowce wykorzystywane w produkcji energii oraz procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład układów technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką związaną z wykorzystaniem jako żródła energii węgla kamiennego i brunatnego
C-2Omówienie zalet i wad związanych z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii
Treści programoweT-W-2Kierunki obniżenia ujemnego wpływu energetyki konwencjonalnej na środowisko – gaz ziemny, zgazowanie paliw, siłownie gazowo-parowe.
T-W-3Wykorzystanie wodoru – otrzymywanie wodoru, magazynowanie, spalanie, ogniwa paliwowe.
T-W-4Niekonwencjonalne źródła energii (energia geotermalna, słoneczna, biomasy, wiatru, wody, pompy ciepła) i możliwości ich wykorzystania w warunkach Polski
T-W-1Przemysłowa energetyka konwencjonalna: wydobycie i wzbogacanie węgla, moduły elektrowni, wpływ na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konsultacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić surowce wykorzystywane w produkcji energii ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych oraz procesy i operacje jednostkowe z tym związane
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-09_K01Posiada kompetencje za zakresu przekazywania społeczeństwu informacji o oddziaływaniu procesów związanych z wytwarzaniem energii ze surowców odnawialnych i nieodnawialnych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką związaną z wykorzystaniem jako żródła energii węgla kamiennego i brunatnego
C-2Omówienie zalet i wad związanych z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii
Treści programoweT-W-2Kierunki obniżenia ujemnego wpływu energetyki konwencjonalnej na środowisko – gaz ziemny, zgazowanie paliw, siłownie gazowo-parowe.
T-W-3Wykorzystanie wodoru – otrzymywanie wodoru, magazynowanie, spalanie, ogniwa paliwowe.
T-W-4Niekonwencjonalne źródła energii (energia geotermalna, słoneczna, biomasy, wiatru, wody, pompy ciepła) i możliwości ich wykorzystania w warunkach Polski
T-W-1Przemysłowa energetyka konwencjonalna: wydobycie i wzbogacanie węgla, moduły elektrowni, wpływ na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konsultacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczne kompetencje w kierunku informowania społeczeństwa o oddziaływaniu na środowisko energetyki opartej na surowcach odnawialnych i nieodnawialnych
3,5
4,0
4,5
5,0