Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska
Sylabus przedmiotu Technologia barwników i półproduktów I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia barwników i półproduktów I | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Kucharska <edyta.makuch@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie ogólnej wiedzy z chemii i preparatyki organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z syntezą, analizą oraz aplikacją wybranych barwników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyczne podstawy barwy, teorie barwności związków organicznych. Zależność między budową związku a jego barwą. Klasyfikacja chemiczna i techniczna barwników, nomenklatura barwników wg katalogu Colour Index. Metody analizy i oceny jakości barwników | 2 |
T-W-2 | Omówienie naczęściej stosowanych grup barwników organicznych według klasyfikacji chemicznej (azowe, antrachinonowe, arylometanowe, indygoidowe) | 4 |
T-W-3 | Procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników. Przykłady technologii produkcji wybranych barwników: azowych (proces diazowania i sprzęgania), antrachinonowych (otrzymywanie alizaryny), metoda benzaldehydowa i formaldehydowa syntezy barwników triarylometanowych, otrzymywanie indygo | 4 |
T-W-4 | Handlowe postaci barwników. Substancje toksyczne, odpady w przemyśle barwników. Metody oczyszczania wód ściekowych. | 2 |
T-W-5 | Aplikacja barwników. Barwniki do wełny, włókien celulozowych, poliestrowych i akrylonitrylowych. Barwniki do papieru, skóry i tworzyw sztucznych. Barwniki w fotografii, technikach laserowych i ciekłych kryształach. Barwniki w produktach spożywczych i kosmetycznych. Metody barwienia włókien. | 2 |
T-W-6 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-05_W01 potrafi wykazać powiązanie barwy z budową związku chemicznego | TCH_2A_W01, TCH_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D05-05_W02 potrafi scharakteryzować poszczególne grupy barwników według klasyfikacji chemicznej, metody ich syntezy i podać przykłady zastosowań | TCH_2A_W05, TCH_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D05-05_W03 potrafi scharakteryzować procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników | TCH_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-05_U01 potrafi określić powinowactwo barwnika do substancji barwionej i wskazać odpowiedni barwnik do danej aplikacji | TCH_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-05_K01 ma świadomość wpływu procesów produkcyjnych na środowisko | TCH_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-05_W01 potrafi wykazać powiązanie barwy z budową związku chemicznego | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać grupy chromoforowe w strukturze związku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D05-05_W02 potrafi scharakteryzować poszczególne grupy barwników według klasyfikacji chemicznej, metody ich syntezy i podać przykłady zastosowań | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi opisać metodę syntezy oraz przykłady zastosowań wybranej grupy barwników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D05-05_W03 potrafi scharakteryzować procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji wybranej grupy barwników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-05_U01 potrafi określić powinowactwo barwnika do substancji barwionej i wskazać odpowiedni barwnik do danej aplikacji | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi określić powinowactwo wybranego barwnika do różnych włókien | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-05_K01 ma świadomość wpływu procesów produkcyjnych na środowisko | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi sprecyzować zagrożenia dla środowiska związane z produkcją barwników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Warring D. R., Hallas G., The Chemistry and Application of Dyes, Plenum Press, New York, 1994
- Stiepanow B.I., Podstawy chemii i technologii barwników organicznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992