Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologie jądrowe
Sylabus przedmiotu Elementy fizyki i chemii jądrowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy fizyki i chemii jądrowej | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy chemii nieorganicznej |
W-3 | Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi |
C-2 | Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera | 5 |
T-L-2 | Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do elementów fizyki i chemii jądrowej | 2 |
T-W-2 | Historia chemii i fizyki jądrowej | 2 |
T-W-3 | Budowa atomu i jądra atomowego | 2 |
T-W-4 | Model standardowy | 4 |
T-W-5 | Pochodzenie pierwiastków w przyrodzie | 2 |
T-W-6 | Wielki wybuch i supernowe | 2 |
T-W-7 | Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy | 2 |
T-W-8 | Rozszczepienie jądra atomowego | 2 |
T-W-9 | Synteza atomowa | 2 |
T-W-10 | Rodzaje promieniowania przenikliwego | 2 |
T-W-11 | Perspektywy technologii jądrowych | 4 |
T-W-12 | Podsumowanie i powtórka wiadomości | 2 |
T-W-13 | Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-01_W03 ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa, | TCH_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-10 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-01_U09 potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową | TCH_2A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-01_K02 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową, | TCH_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-13, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-01_W03 ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa, | 2,0 | |
3,0 | Potrafi omówić budowę jądra atomowego oraz pochodzenie pierwiastków w przyrodzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-01_U09 potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przygotować wystąpienie na zadany temat dotyczący fizyki i chemii jądrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-01_K02 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową, | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wybrać i uzasadnić wybór techniki instrumentalnej do charakterystyki materiału promieniotwórczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilhelmi Zdzisław, Fizyka reakcji jądrowych, PWN, Warszawa, 1976
- Sobkowski Jerzy,Jelińska-Kazimierczuk Małgorzata., Chemia jądrowa, 2006, ISBN: 978-83-7350-080-4
Literatura dodatkowa
- Chibowski Stanisław, Grządka Elżbieta, Patkowski Jacek, Skwarek Ewa, Wiśniewska Małgorzata, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii jądrowej i radiometrii, Lublin, 2010, ISBN: 9788322731963