Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Technologie minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń w przemyśle chemicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń w przemyśle chemicznym | ||
Specjalność | Technologia nieorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie I stopnia studiów na kierunku Technologia Chemiczna lub Inżynieria Chemiczna lub Ochrona Środowiska lub I stopnia innych studiów technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta ze stanem środowiska w Polsce oraz rodzajami zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska. |
C-2 | Zapoznanie studenta ze strategiami ochrony środowiska oraz sposobami zarządzania środowiskiem mającymi na celu zmniejszenie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko |
C-3 | Przygotowanie studenta do korzystania z aktów prawnych regulujących zagadnienia związane z gospodarką odpadami. |
C-4 | Zapoznanie studenta z metodami i sposobami minimalizacji i usuwania odpadów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - stan środowiska w Polsce, rodzaje emisji i główne grupy zanieczyszczeń, zanieczyszczenia atmosfery, zanieczyszczenia wód | 1 |
T-W-2 | Rozwój strategii ochrony środowiska w kierunku czystszej produkcji | 1 |
T-W-3 | System zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 | 1 |
T-W-4 | Prawo krajowe i europejskie dotyczące odpadów przemysłowych | 1 |
T-W-5 | Podział i charakterystyka odpadów | 1 |
T-W-6 | Plany gospodarki odpadami | 1 |
T-W-7 | Recykling odpadów | 1 |
T-W-8 | Sposoby minimalizacji i odpadów i zanieczyszczeń | 8 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów | 15 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 25 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D06-02_W04 Student zna aktualny stan środowiska w Polsce. Student zna wymagania prawne dotyczące gospodarki odpadami. | TCH_2A_W04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D06-02_W05 Student posiada wiedzę dotyczącą sposobów minimalizacji i usuwania odpadów | TCH_2A_W05 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D06-02_W06 Student posiada wiedzę dotyczącą technologii stosowanych w procesach minimalizacji i usuwania zanieczyszczeń | TCH_2A_W06 | — | — | C-4 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D06-02_U01 Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i ma świadomość możliwości jego minimalizacji | TCH_2A_U10 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D06-02_K01 Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i potrafi dobrać odpowiednie metody i technologie do zminimalizowania tego wpływu | TCH_2A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D06-02_W04 Student zna aktualny stan środowiska w Polsce. Student zna wymagania prawne dotyczące gospodarki odpadami. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska oraz ich podziału i charakterystyki. Student nie zna podstawowych aktów prawnych regulujących gospodarkę odpadami w Polsce i nie potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student nie zna planów gospodarki odpadami. |
3,0 | Student potrafi wymienić niewiele podstawowych zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska oraz niezbyt poprawnie dokonać ich podziału i podać mało dokładną charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce, ale nie zna ich treści. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami, ale nie zna ich założeń i celów jakim służą. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz w stopniu podstawowym dokonać ich podziału i charakterystyki. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i w stopniu podstawowym potrafi je opisać. | |
4,0 | Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i szczegółowo omówić jeden z nich. | |
4,5 | Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają oraz potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i omówić jeden z nich. | |
5,0 | Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student zna podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student zna plany gospodarki odpadami. | |
TCH_2A_D06-02_W05 Student posiada wiedzę dotyczącą sposobów minimalizacji i usuwania odpadów | 2,0 | Student nie zna zasad zarządzania środowiskowego oraz rodzajów strategii ochrony środowiska. Student nie zna rodzajów recyklingu, nie wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu. |
3,0 | Student potrafi omówić przynajmniej jeden z aspektów systemu zarządzania środowiskowego oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingu, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu, ale nie wie w jaki sposób. | |
3,5 | Student potrafi omówić przynajmniej jeden z aspektów systemu zarządzania środowiskowego oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu, ale nie wie w jaki sposób. | |
4,0 | Student zna zasady zarządzania środowiskowego i potrafi część z nich omówić szczegółowo oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić przynajmniej jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i potrafi wymienić w jak sposób. | |
4,5 | Student zna zasady zarządzania środowiskowego i potrafi część z nich omówić szczegółowo oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić przynajmniej jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i potrafi wymienić w jak sposób oraz jeden z tych sposobów omówić szczegółowo. | |
5,0 | Student zna zasady zarządzania środowiskowego oraz rodzaje strategii ochrony środowiska. Student zna rodzaje recyklingu, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i w jaki sposób. | |
TCH_2A_D06-02_W06 Student posiada wiedzę dotyczącą technologii stosowanych w procesach minimalizacji i usuwania zanieczyszczeń | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi omówić żadnego ze sposobów minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawianych w trakcie wykładów. |
3,0 | Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i w stopniu podstawowym opisać jeden z nich. | |
3,5 | Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i w stopniu podstawowym opisać kilka z nich. | |
4,0 | Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i dokładnie opisać jeden z nich. | |
4,5 | Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i dokładnie opisać więcej niż jeden, ale nie wszystkie z nich. | |
5,0 | Student zna i potrafi omówić wszystkie sposobów minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D06-02_U01 Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i ma świadomość możliwości jego minimalizacji | 2,0 | |
3,0 | jak we wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D06-02_K01 Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i potrafi dobrać odpowiednie metody i technologie do zminimalizowania tego wpływu | 2,0 | |
3,0 | jak we wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czesława Rosik - Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, 2007
- B. Bilitewski, G. Hardtle, K. Marek, Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka, Seidel-Przywecki, 2003
- -, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.)
- -, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 o odpadach (Dz. U. 2001 nr 62 poz. 628)
- -, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. 2001 nr 112 poz. 1206)