Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Implanty polimerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Implanty polimerowe | ||
Specjalność | Biopolimery i biomateriały | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii i technologii polimerów oraz podstaw nauki o biomateriałach polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami matetiałów polimerowych stosowanych do wytwarzania implantów |
C-2 | przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biomateriałów polimerowych stosowanych do rekonstrukcji tkanek jako implanty |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości implantów polimerowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena właściwości powierzchniowych implantów (porowatość, kąt zwilżania powierzchni wodą) | 10 |
T-L-2 | Badania morfologii powierzchni metodami mikroskopii optycznej i elektronowej | 10 |
T-L-3 | Badania kolonizacji powierzchni implantów bakteriami | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Implanty w kardiochirurgii (kontakt z krwią, sztuczne serce, zastawki i naczynia krwionośne) | 6 |
T-W-2 | Implanty w ortopedii: protezowanie stawu kolanowego i biodrowego; sztuczna chrząstka | 6 |
T-W-3 | Implanty stomatologiczne | 3 |
T-W-4 | Protezowanie więzadeł i ścięgien | 4 |
T-W-5 | Implanty do sterowanej regeneracji tkanek | 6 |
T-W-6 | Polimerowe implanty wstrzykiwalne | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział studenta w laboratoriach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | praca własna studenta | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D11-07_W01 student definiuje podstawowe pojęcia związane z implantami | TCH_2A_W01, TCH_2A_W04, TCH_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D11-07_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału polimerowego do zastosowań medycznych jako implanty | TCH_2A_U04, TCH_2A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D11-07_K01 student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku zawodowym związanym z technologią chemiczna i inżynierią biomateriałów | TCH_2A_K01, TCH_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D11-07_W01 student definiuje podstawowe pojęcia związane z implantami | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie implantów polimerowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D11-07_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału polimerowego do zastosowań medycznych jako implanty | 2,0 | student nie posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju materiału polimerowego do zastosowań medycznych |
3,0 | student posiada ograniczone umiejętności w zakresie jak wyżej | |
3,5 | student posiada podstawowe umiejętności w zakresie jak wyżej | |
4,0 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej | |
4,5 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych | |
5,0 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D11-07_K01 student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku zawodowym związanym z technologią chemiczna i inżynierią biomateriałów | 2,0 | student nie wykazuje kreatywności i umiejętności pracy w zespole, nie zna zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy |
3,0 | student posiada ograniczoną kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy | |
3,5 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy | |
4,0 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w danym środowisku przemysłowym | |
4,5 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym | |
5,0 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do wykorzystywania i ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym |
Literatura podstawowa
- S. Błażewicz, L. Stoch, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 4. Biomateriały, Exit, Kraków, 2000, I
- M. Darowski, T. Orłowski, A. Weryński, J.M. Wójcicki, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 3. Sztuczne narządy, Exit, Kraków, 2000, I
- B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004
- A.W. Batchelor, M. Chandrasekaran, Service Characteristics of Biomedical Materials and Implants, Imperial College Press, London, 2004
Literatura dodatkowa
- Wise D.L, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000