Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Chemia i technologia kosmetyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia i technologia kosmetyków | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia organiczna i nieorganiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, funkcji surowca w wyrobie kosmetycznym) |
C-2 | student opanował wiedzę z zakresu technologii otrzymywania różnych fizykochemicznych form kosmetyków |
C-3 | student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych w zalenoci od przeznaczenia |
C-4 | student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków |
C-5 | ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych i wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie |
C-6 | ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie preparatów myjących: mydła w kostce, szamponu i płynu do kąpieli. Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne (wyznacznie krytycznego stężenia micelizacji), toniki. Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora. Sporządzanie preparatów o konsystencji żelu. | 28 |
T-L-2 | Zasady tworzenia etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych). | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu) | 2 |
T-W-2 | Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Woda i inne rozpuszczalniki. Surowce tłuszczowe, oleje mineralne, oleje silikonowe, emolienty syntetyczne, woski, związki powierzchniowo czynne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, barwniki. Skadniki promieniochronne. | 10 |
T-W-3 | Segmentacja produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. Segmentacja lakierów i zmywaczy do paznokci. Segmentacja produktów przeciwpotnych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdania z laboratorium | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 8 |
A-W-3 | konsultacje z wykładowcą | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | udostępniane studentowi przez prowadzącego materiałów wraz z instrukcją dotyczącą ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna) |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja i ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego |
S-4 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć praktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-08_W1 student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków | TCH_2A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D05-08_W2 student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | TCH_2A_W12 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-08_U1 student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków | TCH_2A_U15, TCH_2A_U17 | — | — | C-6, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-08_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | TCH_2A_K01, TCH_2A_K02 | — | — | C-4, C-6, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-08_W1 student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | Student podaje nazwę, budowę i charakteryzuje właściwości niektórych surowców kosmetycznych. Potrafi wymienić niektóre składniki określonego segmentu kosmetyków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D05-08_W2 student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | student wymienia niektóre najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców lub określonego segmentu kosmetyków. Ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-08_U1 student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi prawidłowo kontrolować jakość wyrobu. Śtudent sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-08_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania na bezpieczeństwo produktu kosmetycznego dla zdrowia człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
- W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
- J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
- W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001
Literatura dodatkowa
- Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series:141
- L. D. Rhein, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, CRC Press Taylor&Francis Group, 2007, trzecie, Surfactant Science Series:135
- redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
- http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
- http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
- http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012
- Kirk-Othmer, Chemical Technology of Cosmetics, John Willey and sons, Hoboken New Jersey, 2013