Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Metody obliczeniowe i techniki komputerowe w energetyce jądrowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody obliczeniowe i techniki komputerowe w energetyce jądrowej | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka, matematyka i chemia w zakresie programu studiów technicznych/inżynierskich pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami obliczeniowymi i technikami komputerowymi stosowanymi przy rozwiązywaniu zagadnień dotyczących procesów fizycznych i chemicznych spotykanych w energetyce jądrowej. |
C-2 | Praktyczne zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczacymi metod obliczeniowych i technik komputerowych w energetyce jądrowej podczas zajec laboratoryjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie metod obliczeniowych i technik komputerowych do prowadzenia obliczeń w zakresie energetyki nuklearnej z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych oraz specjalistycznych pakietów oprogramowania. | 14 |
T-L-2 | Zastosowanie oprogramowania typu CAD do rozwiązywania zagadnień związanych z energetyką nuklearną. | 12 |
T-L-3 | Działanie siłowni jądrowej - ćwiczenia na symulatorze. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczen przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Wprowadzenie do metod obliczeniowych. | 2 |
T-W-3 | Metody numeryczne i techniki komputerowe związane z procesami fizycznymi w energetyce jądrowej. | 4 |
T-W-4 | Metody obliczeniowe dotyczące procesów chemicznych w energetyce nuklearnej. | 4 |
T-W-5 | Komputerowe wspomaganie projektowania (system CAD). | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury zwiazanej z tematyka wykładów. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ze sprawozdania. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-06_W01 Student ma wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów chemicznych i fizycznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych oraz optymalizacyjnych. Student posiada wiedzę z zakresu matematycznego opisu procesu technologicznego, a także badań wpływu paramterów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność konwersji do produktu głównego i ubocznych oraz stopień przemiany. | TCH_2A_W02, TCH_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-06_U01 Student potrafi pozyskiwać z fachowej literatury polskiej i zagranicznej oraz innych źródeł związanych z technologią chemiczną, energetyką jądrową i naukami pokrewnymi informacje niezbędne do rozwiązywania problemów obliczeniowych napotykanych w powyższych dziedzinach. Student potrafi też interpretować i analizować uzyskane dane oraz wyciągać prawidłowe wnioski. | TCH_2A_U01, TCH_2A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-06_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego zwiększania swoich kwalifikacji poprzez pracę indywidualną oraz w grupie. Potrafi również prawidłowo zidentyfikować i określać priorytety oraz rozstrzygać dylematy dotyczące realizacji przez siebie lub innych zadań. | TCH_2A_K03, TCH_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-06_W01 Student ma wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów chemicznych i fizycznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych oraz optymalizacyjnych. Student posiada wiedzę z zakresu matematycznego opisu procesu technologicznego, a także badań wpływu paramterów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność konwersji do produktu głównego i ubocznych oraz stopień przemiany. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu metod obliczeniowych i technik komputerowych stosowanych do analizy procesów fizycznych i chemicznych w energetyce jadrowej. Wiedza ta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-06_U01 Student potrafi pozyskiwać z fachowej literatury polskiej i zagranicznej oraz innych źródeł związanych z technologią chemiczną, energetyką jądrową i naukami pokrewnymi informacje niezbędne do rozwiązywania problemów obliczeniowych napotykanych w powyższych dziedzinach. Student potrafi też interpretować i analizować uzyskane dane oraz wyciągać prawidłowe wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metod obliczeniowych i technik komputerowych stosowanych do analizy procesów fizycznych i chemicznych w energetyce jadrowej. Umiejętności te w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-06_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego zwiększania swoich kwalifikacji poprzez pracę indywidualną oraz w grupie. Potrafi również prawidłowo zidentyfikować i określać priorytety oraz rozstrzygać dylematy dotyczące realizacji przez siebie lub innych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogusław Bożek, Metody obliczeniowe i ich komputerowa realizacja, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2005
- Czesław Cichoń, Metody obliczeniowe: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2005
- Waldemar Ufnalski, Kazimierz Mądry, Excel dla chemików... i nie tylko: od podstaw do własnych aplikacji w Visual Basicu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- David Potter, Metody obliczeniowe fizyki: fizyka komputerowa, Państw. Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1982
- Tao Pang, Metody obliczeniowe w fizyce: fizyka i komputery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001