Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo reaktorów jądrowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo reaktorów jądrowych | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy fizyki i chemii jądrowej |
W-2 | Moduły w elektrowni jądrowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zagrożeniami występujących w elektrowni jądrowej |
C-2 | Zapoznanie ze środkami zapobiegania awariom w elektrowni jądrowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Program Polskiej Energetyki Jądrowej | 2 |
T-S-2 | Awaria w Czernobylu | 1 |
T-S-3 | Zabezpieczenia przed wystąpieniem podobnej awarii jak w Czernobylu | 1 |
T-S-4 | Możliwość wystąpienia podobnej awarii jak w Czernobylu w Polsce | 1 |
T-S-5 | Pożar w EJ Brown Ferry | 1 |
T-S-6 | Pożar w EJ Vandellos | 1 |
T-S-7 | Osłabienie korozyjne pokrywy zbiornika reaktora w EJ Davis Besse | 1 |
T-S-8 | Zanik zasilania elektrycznego w EJ Forsmark | 1 |
T-S-9 | Awaria w Three Mile Island | 1 |
T-S-10 | Promieniowanie z elektrowni jądrowej Kruemmel w Niemczech a białaczka | 1 |
T-S-11 | Zniszczenie elektrowni jądrowej przez terrorystów | 1 |
T-S-12 | Broń jądrowa z elektrowni jądrowej | 1 |
T-S-13 | Odpady radioaktywne z elektrowni jądrowych | 1 |
T-S-14 | Temat zaproponowany przez studentów | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy dotyczące bezpieczeństwa jądrowego | 1 |
T-W-2 | Potencjalne zagrożenia występujące podczas eksploatacji reaktorów jądrowych | 1 |
T-W-3 | System barier powstrzymujących rozprzestrzenianie się produktów rozszczepienia | 3 |
T-W-4 | Ocena uwolnień produktów promieniotwórczych po awarii | 1 |
T-W-5 | Zagrożenia wybuchu lub spalania wodoru | 1 |
T-W-6 | Narażenie ludności przy awariach w elektrowniach jądrowych | 1 |
T-W-7 | Awarie po zaniku zasilania elektrycznego | 1 |
T-W-8 | Awarie układu wody zasilającej | 1 |
T-W-9 | Awarie związane z chłodziwem | 1 |
T-W-10 | Awarie przy manipulacjach paliwem | 1 |
T-W-11 | Pożar w elektrowni jądrowej | 1 |
T-W-12 | Uszkodzenia mechaniczne | 1 |
T-W-13 | Porównanie zagrożeń związanych z energetyką jądrową i innymi źródłami energii | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-S-2 | Czytanie literatury | 10 |
A-S-3 | Przygotowanie wystąpień | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywnyści na poszczególnych zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena aktywności na wszyskich zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-11_W01 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania energetyki jądrowej na środowisko, bezpieczeństwa energetyki jądrowej, uwarunkowań prawnych w zakresie energetyki jądrowej | TCH_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-13 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-11_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z energetyką jądrową | TCH_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-12, T-S-13, T-S-14 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-11_K01 rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową | TCH_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-12, T-S-13, T-S-14 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-11_W01 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania energetyki jądrowej na środowisko, bezpieczeństwa energetyki jądrowej, uwarunkowań prawnych w zakresie energetyki jądrowej | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia jakie niesie energetyka jądrowa i omówić co najmniej trzy źródła awarii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-11_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z energetyką jądrową | 2,0 | |
3,0 | potrafi przygotować wystapienie zawierajce podstawowe informacje na zadany temat dotyczacy energetyki jądrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-11_K01 rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową | 2,0 | |
3,0 | potrafi przekazywać podstawowe informacje o pozytywnych i negatywnych aspektach energetyki jądrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Strupczewski, Awarie reaktorowe a bezpieczeństwo energetyki jądrowej, WNT, Warszawa, 1990
- A. Strupczewski, Nie bójmy się energetyki jądrowej, Wydawnictwo Elektroniczne, COSTW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Technology Roadmap Update for Generation IV Nuclear Energy Systems, 2014