Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Laboratorium prac przejściowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratorium prac przejściowych | ||
Specjalność | Technologia podstawowej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii nieorganicznej i organicznej. |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej ogólnej i organicznej. |
W-3 | Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji tekstów, obliczeń i prezentacji wyników. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń. |
C-2 | Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrządów analitycznych. |
C-3 | Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu. |
C-4 | Zapoznanie studenta z możliwościami stosowania programów komputerowych do sporządzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkości technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z literaturą określająca stan wiedzy przedmiotowych badań, związanych z tematyką przyszłej pracy dyplomowej. | 25 |
T-L-2 | Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doświadczeń i opanowanie go w sposób umożliwiający samodzielne prowadzenie eksperymentu zawierajacego komponent badań. | 30 |
T-L-3 | Poznanie klasycznych metod analizy miareczkowej i instrumentalnej dla oceny poszczególnych etapów syntezy, włącznie z obsługą stosowanych urządzeń (chromatografia gazowa , cieczowa, techniki łączone i inne) i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej do kontroli i oceny prowadzonych procesów oraz identyfikacji otrzymanych związków. | 20 |
T-L-4 | Poznanie i zastosowanie klasycznych metod wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej i jego oczyszczanie metodami fizycznymi (destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, krystalizacja, ekstrakcja, absorpcja, adsorpcja, chromatografia kolumnowa). | 20 |
T-L-5 | Poznanie metod oznaczania stałych fizykochemicznych produktu (gęstość, lepkość, temperatura topnienia, temperatura wrzenia) i zastosowanie ich w praktyce. | 20 |
T-L-6 | Sporządzanie bilansów procesów i czynności jednostkowych syntezy, wyznaczanie wielkości technologicznych. Prezentacja graficzna wyników. | 20 |
135 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 135 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Bieżąca kontrola poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. |
M-2 | Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium. |
M-3 | Dyskusja merytoryczna ze studentem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i postępu w obsłudze przyrządów pomiarowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-06_W01 Ma uporządkowaną wiedzę o stosowanych surowcach i produktach charakterystycznych dla studiowanej specjalności, w szczególności dla prowadzonych eksperymentów z komponentami badań. Ma wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Zna metody obliczeniowe, sporządzania bilansów masowych i narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń oraz prezentowania wyników eksperymentów. | TCH_2A_W07, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-06_U01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment zawierający komponent badawczy. Potrafi obsługiwać zaawansowane technicznie przyrządy pomiarowe. Potrafi korzystać z programów komputerowych do opracowywania wyników eksperymentów, sporządzania bilansów i prezentacji graficznej wyników. | TCH_2A_U17 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-06_W01 Ma uporządkowaną wiedzę o stosowanych surowcach i produktach charakterystycznych dla studiowanej specjalności, w szczególności dla prowadzonych eksperymentów z komponentami badań. Ma wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Zna metody obliczeniowe, sporządzania bilansów masowych i narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń oraz prezentowania wyników eksperymentów. | 2,0 | Student nie rozróżnia ani nie charakteryzuje surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń ani sporządzić bilansu masowego. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu. |
3,0 | Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna podstawowe metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych. | |
3,5 | Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych. | |
4,0 | Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dużą wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych i prezentowania wyników eksperymentów. | |
4,5 | Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma szeroką wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady większości metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych i prezentowania wyników eksperymentów. | |
5,0 | Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma szeroką wiedzę obejmującą obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady wszystkich metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych oraz narzędzia komputerowego wspomagania tych obliczeń i prezentowania wyników eksperymentów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-06_U01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment zawierający komponent badawczy. Potrafi obsługiwać zaawansowane technicznie przyrządy pomiarowe. Potrafi korzystać z programów komputerowych do opracowywania wyników eksperymentów, sporządzania bilansów i prezentacji graficznej wyników. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać prostego eksperymentu. Nie potrafi obsługiwać urządzeń analitycznych. Nie potrafi przeprowadzić analizy jakościowej i ilościowej otrzymanego produktu ani sporządzić bilans materiałowy. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne. Przy pomocy prowadzącego potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać proste eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać złożone eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać złożone eksperymenty. Potrafi wykorzystać dostępne urządzenia analityczne, określić rodzaj otrzymanych produktów i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporządzić bilans materiałowy prowadzonego procesu i wyznaczyć wielkości technologiczne: konwersję, wydajność i selektywności przemiany surowca do produktów głównych i ubocznych oraz przedstawić je w sposób analityczny i graficzny. |
Literatura podstawowa
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
- P.H. Groggins, Procesy jednostkowe w syntezie organicznej, WNT, Warszawa, 1961
- A.I. Vogel, Preparatyka organiczna, PWN, Warszawa, 1984
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
- Kirk-Othmer, Encyclopedia of Chemical Technology, Hoboken: Wiley-Interscience, 2007
- S.Ł. Achnazarowa, W.W. Kafarow, Optymalizacja eksperymentu w chemii i technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 2000
- R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa, PWN, Warszawa, 1982
- A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
- W. Zieliński, A. Rajca (red), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- E. Hoffmann, J. Charette, V. Stroobant, Spektrometria mas, WNT, Warszawa, 1998
- Zb. Polański, Planowanie doświadczeń w technice, PWN, Warszawa, 1984
- Zb. Polański, Metodyka badań doświadczalnych, Politechnika Krakowska, Kraków, 1978