Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projekt technologiczny II
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii organicznej, chemii fizycznej (termodynamiki), technologii chemicznej, aparatury chemicznej, inżynierii reaktorów, metod analitycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opracowanie projektu technologicznego wybranego produktu lekkiej syntezy organicznej w formie maszynopisu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny określonego leku lub półproduktu wraz z samodzielnym opracowaniem założen projektowych i wyborem koncepcji rozwiązania technologicznego na podstawie wybranego procesu technologicznego (na podstawie analizy danych literaturowych, dotyczących stosowanych w świecie technologii). Projekt powinien zawierać podstawy teoretyczne przyjętego procesu (chemizm i mechanizm zachodzących reakcji) charakterystykę jakościową produktów, półproduktów, produktów ubocznych oraz surowców i materiałów pomocniczych, schematy ideowe procesu, bilans materiałowy i cieplny, i wykresy Sankey'a bilansów, zagadnienia ochrony środowiska (zestawienie i propozycje zagospodarowania ścieków, odpadów i zrzutów do atmosfery), metody kontroli analitycznej surowców, produktów, odpadów oraz przebiegu procesu oraz zagadnienia BHP i przeciwpożarowe.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Przegląd i analiza danych literaturowych, opracowanie koncepcji projektu10
A-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i sporządzenie projektu technologicznego w formie maszynopisu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: objaśnienie
M-2Metody praktyczne. Metoda projektów
M-3Metody aktywizujące: dyskusja w ramach indywidualnych konsultacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy i postepów pracy studenta
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozwiązywania problemów, kreatywności i samodzielności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu technologicznego przedstawionego w formie maszynopisu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-01_W01
Student powinien mieć uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu technologii lekkiej syntezy organicznej, niezbędną do sporządzenia projektu technologicznegow tym także istoty i mechanizmów reakcji chemicznych, rozwiązań i obliczeń technologicznych, zagadnień ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracy.
TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W06C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-01_U01
Student powinien umieć: - pozyskiwać informacje z literatury polsko- i obcojęzycznej, z różnych źródeł bibliograficznych, w tym baz danych oraz je analizować i odpowiednio wykorzystać w projekcie; - potrafi integrować wiedzę z chemii organicznej, technologii chemicznej i ochrony środowiska do rozwiązywania zadań projektowych;
TCH_2A_U02, TCH_2A_U04C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-01_K01
Student posiada zdolność kreatywnego stosowania wiedzy i rozwiązywania problemów z zakresu projektowania procesów technologicznych organicznych, uczy się odpowiedzialności za podejmowane decyzje, dostrzega konsekwencje ekonomiczne i ekologiczne wdrożenia danego procesu technologicznego.
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02, TCH_2A_K04C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-01_W01
Student powinien mieć uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu technologii lekkiej syntezy organicznej, niezbędną do sporządzenia projektu technologicznegow tym także istoty i mechanizmów reakcji chemicznych, rozwiązań i obliczeń technologicznych, zagadnień ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracy.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie projektu technologicznego, nie potrafi wytypować założeń projektowych, znaleźć podstawowych danych procesowych i przedstawić podstawowych obliczeń bilansowych.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować podstawowe założenia projektowe, znaleźć podstawowe dane procesowe i przedstawić podstawowe obliczenia bilansowe.
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować podstawowe założenia projektowe, znaleźć postawowe dane procesowe i przedstawić podstawowe obliczenia bilansowe oraz przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej.
4,0Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować prawidłowe założenia projektowe, znaleźć lub wyliczyć dane procesowe i przedstawić prawidłowe obliczenia bilansowe, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej napisać spójną pracę projektową.
4,5Student ma wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować wszystkie założenia projektowe, znaleźć lub wyliczyć dane procesowe i przedstawić poprawne obliczenia bilansowe i ich weryfikację przynajmniej jedną metodą, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej i chemizmu procesu i napisać spójną pracę projektową w formie maszynopisu.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować wszystkie założenia projektowe, znaleźć dane procesowe i przedstawić poprawne obliczenia bilansowe i ich weryfikację innymi metodami, przeprowadzić pełną analizę koncepcji technologicznej z istotą i chemizmem procesu i napisać spójną pracę projektową w formie maszynopisu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-01_U01
Student powinien umieć: - pozyskiwać informacje z literatury polsko- i obcojęzycznej, z różnych źródeł bibliograficznych, w tym baz danych oraz je analizować i odpowiednio wykorzystać w projekcie; - potrafi integrować wiedzę z chemii organicznej, technologii chemicznej i ochrony środowiska do rozwiązywania zadań projektowych;
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności niezbędnych do wykonania projektu technologicznego: nie potrafi znaleźć informacji w źródłach bibliograficznych i zastosować wiedzy z zakresu projektu, wskazać sposobu rozwiązania zadania.
3,0Student ma podstawowe umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć podstawowe informacje w źródłach bibliograficznych, zastosować jeden sposób rozwiązania zadania, opracować podstawowe zagadnienia projektowe w spójnej formie.
3,5Student ma podstawowe umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć podstawowe informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować jeden sposób rozwiązania zadania, opracować podstawowe zagadnienia projektowe w spójnej formie.
4,0Student ma odpowiednie umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, wskazać i zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, integrować podstawową wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, opracować projekt w spójnej formie.
4,5Student ma odpowiednie umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, integrować podstawową wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, wskazać źródła błędów, opracować projekt w spójnej formie.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć wszystnie informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, zweryfikować wyniki i wskazać źródła błędów, integrować wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska z wyciągnięciem odpowiednich wniosków, opracować projekt w spójnej formie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-01_K01
Student posiada zdolność kreatywnego stosowania wiedzy i rozwiązywania problemów z zakresu projektowania procesów technologicznych organicznych, uczy się odpowiedzialności za podejmowane decyzje, dostrzega konsekwencje ekonomiczne i ekologiczne wdrożenia danego procesu technologicznego.
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania projektu, potrafi zebrać i przeprowadzić analizę podstawowej literatury przedmiotu, przedstawić wyniki swoich obliczeń w formie sprawozdania bez wnikliwej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Kucharski, J. Głowiński, Podstawy obliczen projektowych w technologii chemicznej, Wrocław, 2005
  2. A. Sobczyńska, J. Szymanowski, Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Poznań, 2003
  3. l. Synoradzki, J. Wisialski, I. Fronczak, Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Warszawa, 2006
  4. A. Kleemann, J.Engel, Pharmaceutical substances. Syntheses, Patents, Applications., Thieme, Stuttgard, 2001, IV

Literatura dodatkowa

  1. Bretsznajder Stanisław, Właściwości cieczy i gazów, WTN, Warszawa, 1962

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny określonego leku lub półproduktu wraz z samodzielnym opracowaniem założen projektowych i wyborem koncepcji rozwiązania technologicznego na podstawie wybranego procesu technologicznego (na podstawie analizy danych literaturowych, dotyczących stosowanych w świecie technologii). Projekt powinien zawierać podstawy teoretyczne przyjętego procesu (chemizm i mechanizm zachodzących reakcji) charakterystykę jakościową produktów, półproduktów, produktów ubocznych oraz surowców i materiałów pomocniczych, schematy ideowe procesu, bilans materiałowy i cieplny, i wykresy Sankey'a bilansów, zagadnienia ochrony środowiska (zestawienie i propozycje zagospodarowania ścieków, odpadów i zrzutów do atmosfery), metody kontroli analitycznej surowców, produktów, odpadów oraz przebiegu procesu oraz zagadnienia BHP i przeciwpożarowe.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Przegląd i analiza danych literaturowych, opracowanie koncepcji projektu10
A-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i sporządzenie projektu technologicznego w formie maszynopisu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-01_W01Student powinien mieć uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu technologii lekkiej syntezy organicznej, niezbędną do sporządzenia projektu technologicznegow tym także istoty i mechanizmów reakcji chemicznych, rozwiązań i obliczeń technologicznych, zagadnień ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Cel przedmiotuC-1Opracowanie projektu technologicznego wybranego produktu lekkiej syntezy organicznej w formie maszynopisu
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny określonego leku lub półproduktu wraz z samodzielnym opracowaniem założen projektowych i wyborem koncepcji rozwiązania technologicznego na podstawie wybranego procesu technologicznego (na podstawie analizy danych literaturowych, dotyczących stosowanych w świecie technologii). Projekt powinien zawierać podstawy teoretyczne przyjętego procesu (chemizm i mechanizm zachodzących reakcji) charakterystykę jakościową produktów, półproduktów, produktów ubocznych oraz surowców i materiałów pomocniczych, schematy ideowe procesu, bilans materiałowy i cieplny, i wykresy Sankey'a bilansów, zagadnienia ochrony środowiska (zestawienie i propozycje zagospodarowania ścieków, odpadów i zrzutów do atmosfery), metody kontroli analitycznej surowców, produktów, odpadów oraz przebiegu procesu oraz zagadnienia BHP i przeciwpożarowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie
M-2Metody praktyczne. Metoda projektów
M-3Metody aktywizujące: dyskusja w ramach indywidualnych konsultacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy i postepów pracy studenta
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozwiązywania problemów, kreatywności i samodzielności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu technologicznego przedstawionego w formie maszynopisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie projektu technologicznego, nie potrafi wytypować założeń projektowych, znaleźć podstawowych danych procesowych i przedstawić podstawowych obliczeń bilansowych.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować podstawowe założenia projektowe, znaleźć podstawowe dane procesowe i przedstawić podstawowe obliczenia bilansowe.
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować podstawowe założenia projektowe, znaleźć postawowe dane procesowe i przedstawić podstawowe obliczenia bilansowe oraz przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej.
4,0Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować prawidłowe założenia projektowe, znaleźć lub wyliczyć dane procesowe i przedstawić prawidłowe obliczenia bilansowe, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej napisać spójną pracę projektową.
4,5Student ma wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować wszystkie założenia projektowe, znaleźć lub wyliczyć dane procesowe i przedstawić poprawne obliczenia bilansowe i ich weryfikację przynajmniej jedną metodą, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej i chemizmu procesu i napisać spójną pracę projektową w formie maszynopisu.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować wszystkie założenia projektowe, znaleźć dane procesowe i przedstawić poprawne obliczenia bilansowe i ich weryfikację innymi metodami, przeprowadzić pełną analizę koncepcji technologicznej z istotą i chemizmem procesu i napisać spójną pracę projektową w formie maszynopisu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-01_U01Student powinien umieć: - pozyskiwać informacje z literatury polsko- i obcojęzycznej, z różnych źródeł bibliograficznych, w tym baz danych oraz je analizować i odpowiednio wykorzystać w projekcie; - potrafi integrować wiedzę z chemii organicznej, technologii chemicznej i ochrony środowiska do rozwiązywania zadań projektowych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U04na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować w języku polskim i angielskim publikację naukową z zakresu technologii chemicznej, zgodnie z wymogami wydawnictw, szczególnie w tematyce ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Opracowanie projektu technologicznego wybranego produktu lekkiej syntezy organicznej w formie maszynopisu
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny określonego leku lub półproduktu wraz z samodzielnym opracowaniem założen projektowych i wyborem koncepcji rozwiązania technologicznego na podstawie wybranego procesu technologicznego (na podstawie analizy danych literaturowych, dotyczących stosowanych w świecie technologii). Projekt powinien zawierać podstawy teoretyczne przyjętego procesu (chemizm i mechanizm zachodzących reakcji) charakterystykę jakościową produktów, półproduktów, produktów ubocznych oraz surowców i materiałów pomocniczych, schematy ideowe procesu, bilans materiałowy i cieplny, i wykresy Sankey'a bilansów, zagadnienia ochrony środowiska (zestawienie i propozycje zagospodarowania ścieków, odpadów i zrzutów do atmosfery), metody kontroli analitycznej surowców, produktów, odpadów oraz przebiegu procesu oraz zagadnienia BHP i przeciwpożarowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie
M-2Metody praktyczne. Metoda projektów
M-3Metody aktywizujące: dyskusja w ramach indywidualnych konsultacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy i postepów pracy studenta
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozwiązywania problemów, kreatywności i samodzielności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu technologicznego przedstawionego w formie maszynopisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności niezbędnych do wykonania projektu technologicznego: nie potrafi znaleźć informacji w źródłach bibliograficznych i zastosować wiedzy z zakresu projektu, wskazać sposobu rozwiązania zadania.
3,0Student ma podstawowe umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć podstawowe informacje w źródłach bibliograficznych, zastosować jeden sposób rozwiązania zadania, opracować podstawowe zagadnienia projektowe w spójnej formie.
3,5Student ma podstawowe umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć podstawowe informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować jeden sposób rozwiązania zadania, opracować podstawowe zagadnienia projektowe w spójnej formie.
4,0Student ma odpowiednie umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, wskazać i zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, integrować podstawową wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, opracować projekt w spójnej formie.
4,5Student ma odpowiednie umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, integrować podstawową wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, wskazać źródła błędów, opracować projekt w spójnej formie.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć wszystnie informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, zweryfikować wyniki i wskazać źródła błędów, integrować wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska z wyciągnięciem odpowiednich wniosków, opracować projekt w spójnej formie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-01_K01Student posiada zdolność kreatywnego stosowania wiedzy i rozwiązywania problemów z zakresu projektowania procesów technologicznych organicznych, uczy się odpowiedzialności za podejmowane decyzje, dostrzega konsekwencje ekonomiczne i ekologiczne wdrożenia danego procesu technologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Opracowanie projektu technologicznego wybranego produktu lekkiej syntezy organicznej w formie maszynopisu
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny określonego leku lub półproduktu wraz z samodzielnym opracowaniem założen projektowych i wyborem koncepcji rozwiązania technologicznego na podstawie wybranego procesu technologicznego (na podstawie analizy danych literaturowych, dotyczących stosowanych w świecie technologii). Projekt powinien zawierać podstawy teoretyczne przyjętego procesu (chemizm i mechanizm zachodzących reakcji) charakterystykę jakościową produktów, półproduktów, produktów ubocznych oraz surowców i materiałów pomocniczych, schematy ideowe procesu, bilans materiałowy i cieplny, i wykresy Sankey'a bilansów, zagadnienia ochrony środowiska (zestawienie i propozycje zagospodarowania ścieków, odpadów i zrzutów do atmosfery), metody kontroli analitycznej surowców, produktów, odpadów oraz przebiegu procesu oraz zagadnienia BHP i przeciwpożarowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie
M-2Metody praktyczne. Metoda projektów
M-3Metody aktywizujące: dyskusja w ramach indywidualnych konsultacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy i postepów pracy studenta
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozwiązywania problemów, kreatywności i samodzielności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu technologicznego przedstawionego w formie maszynopisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania projektu, potrafi zebrać i przeprowadzić analizę podstawowej literatury przedmiotu, przedstawić wyniki swoich obliczeń w formie sprawozdania bez wnikliwej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0