Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)

Sylabus przedmiotu PROCESS DYNAMICS AND CONTROL:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot PROCESS DYNAMICS AND CONTROL
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fundamentals of chemical engineering

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student will be able to: 1. Analyze the transient behavior of chemical engineering processes. 2. Understand the behavior of control systems.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formulation of mathematical models of selected chemical engineering systems.4
T-A-2Transformation techniques.4
T-A-3Linearization of model equations.2
T-A-4Process simulation in Matlab Simulink.6
T-A-5Detailed analysis of selected processes.6
T-A-6Control of selected processes.8
30
wykłady
T-W-1Introduction.1
T-W-2Process modeling fundamentals.2
T-W-3Modeling for process operation.2
T-W-4Transformation techniques.2
T-W-5Linearization of model equations.1
T-W-6Frequency response analysis.1
T-W-7The dynamic behavior of systems.2
T-W-8Detailed analysis of dynamic of selected processes.4
T-W-9Process control and instrumentation.4
T-W-10Behaviour of controlled processes.4
T-W-11Control of selected processes (e.g. mixing process, chemical stirred tank reactors, tubular reactors, heat exchangers, evaporators and separators, distillation columns, fermentation reactors).7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Class participation30
A-A-2Solving computational problems30
60
wykłady
A-W-1Class participation30
A-W-2Tutorial20
A-W-3Individual work40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture illustrated by Power Point presentation and computer simulation
M-2Classis illustrated by computer and manual calculations

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Periodic assessment of student achievement
S-2Ocena podsumowująca: Lecture: exam at the end of the semester Classis: written test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_W01
The student will be able to understand the behavior of control systems.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_U01
The student will be able to now the behavior of chemical engineering processes and understand the behavior of control systems.
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_K01
The student will be able to analyze the transient behavior of chemical engineering processes.
C-1T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WTiICh_1-_??_W01
The student will be able to understand the behavior of control systems.
2,0
3,0The student is able to understand the behavior of control systems.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WTiICh_1-_??_U01
The student will be able to now the behavior of chemical engineering processes and understand the behavior of control systems.
2,0
3,0The student is able to now the behavior of chemical engineering processes and understand the behavior of control systems.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WTiICh_1-_??_K01
The student will be able to analyze the transient behavior of chemical engineering processes.
2,0
3,0The student is able to analyze the transient behavior of chemical engineering processes.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Roffel B., Betlem B., Process Dynamics and Control. Modeling for Control and Prediction, Wiley, Chichester, 2006
  2. Ingham J., Dunn I.J., Heinzle E., Pfenosi1 J.E., Chemical Engineering Dynamics, VCH, Weinheim, 1994
  3. Luyben M.L., Luyben W.L., Essentials of Process Control, MCGraw-Hill, New York, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formulation of mathematical models of selected chemical engineering systems.4
T-A-2Transformation techniques.4
T-A-3Linearization of model equations.2
T-A-4Process simulation in Matlab Simulink.6
T-A-5Detailed analysis of selected processes.6
T-A-6Control of selected processes.8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction.1
T-W-2Process modeling fundamentals.2
T-W-3Modeling for process operation.2
T-W-4Transformation techniques.2
T-W-5Linearization of model equations.1
T-W-6Frequency response analysis.1
T-W-7The dynamic behavior of systems.2
T-W-8Detailed analysis of dynamic of selected processes.4
T-W-9Process control and instrumentation.4
T-W-10Behaviour of controlled processes.4
T-W-11Control of selected processes (e.g. mixing process, chemical stirred tank reactors, tubular reactors, heat exchangers, evaporators and separators, distillation columns, fermentation reactors).7
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Class participation30
A-A-2Solving computational problems30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Class participation30
A-W-2Tutorial20
A-W-3Individual work40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WTiICh_1-_??_W01The student will be able to understand the behavior of control systems.
Cel przedmiotuC-1The student will be able to: 1. Analyze the transient behavior of chemical engineering processes. 2. Understand the behavior of control systems.
Treści programoweT-W-1Introduction.
T-W-2Process modeling fundamentals.
T-W-3Modeling for process operation.
T-W-4Transformation techniques.
T-W-5Linearization of model equations.
T-W-6Frequency response analysis.
T-W-7The dynamic behavior of systems.
T-W-8Detailed analysis of dynamic of selected processes.
T-W-9Process control and instrumentation.
T-W-10Behaviour of controlled processes.
T-W-11Control of selected processes (e.g. mixing process, chemical stirred tank reactors, tubular reactors, heat exchangers, evaporators and separators, distillation columns, fermentation reactors).
Metody nauczaniaM-1Lecture illustrated by Power Point presentation and computer simulation
M-2Classis illustrated by computer and manual calculations
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Lecture: exam at the end of the semester Classis: written test
S-1Ocena formująca: Periodic assessment of student achievement
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to understand the behavior of control systems.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WTiICh_1-_??_U01The student will be able to now the behavior of chemical engineering processes and understand the behavior of control systems.
Cel przedmiotuC-1The student will be able to: 1. Analyze the transient behavior of chemical engineering processes. 2. Understand the behavior of control systems.
Treści programoweT-A-1Formulation of mathematical models of selected chemical engineering systems.
T-A-2Transformation techniques.
T-A-3Linearization of model equations.
T-A-4Process simulation in Matlab Simulink.
T-A-5Detailed analysis of selected processes.
T-A-6Control of selected processes.
Metody nauczaniaM-1Lecture illustrated by Power Point presentation and computer simulation
M-2Classis illustrated by computer and manual calculations
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Lecture: exam at the end of the semester Classis: written test
S-1Ocena formująca: Periodic assessment of student achievement
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to now the behavior of chemical engineering processes and understand the behavior of control systems.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WTiICh_1-_??_K01The student will be able to analyze the transient behavior of chemical engineering processes.
Cel przedmiotuC-1The student will be able to: 1. Analyze the transient behavior of chemical engineering processes. 2. Understand the behavior of control systems.
Treści programoweT-A-1Formulation of mathematical models of selected chemical engineering systems.
T-W-2Process modeling fundamentals.
T-W-3Modeling for process operation.
T-W-7The dynamic behavior of systems.
T-W-8Detailed analysis of dynamic of selected processes.
T-A-5Detailed analysis of selected processes.
Metody nauczaniaM-1Lecture illustrated by Power Point presentation and computer simulation
M-2Classis illustrated by computer and manual calculations
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Lecture: exam at the end of the semester Classis: written test
S-1Ocena formująca: Periodic assessment of student achievement
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to analyze the transient behavior of chemical engineering processes.
3,5
4,0
4,5
5,0