Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Kulturoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kulturoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury. |
W-2 | Prace projektowe inspirowane kierunkami sztuk plastycznych XX wieku. Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta umiejętności korzystania z wiedzy dotyczącej ewolucji idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem awangardy z XX/XXIw.) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce. 2. Celem przedmiotu jest przez studenta nabycie umiejętności analizowania i skorzystania dorobku kulturowego najwybitniejszych twórców sztuki oraz społeczności ludzkiej w zakresie sztuki. 3. Nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm | 1 |
T-P-2 | 2.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu. | 10 |
T-P-3 | TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4. | 3 |
T-P-4 | 4.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu. | 3 |
T-P-5 | Podsumowanie przedmiotu i zaliczenia. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | modelowanie przestrzenne w 3D | 12 |
A-P-3 | fotomontaż | 5 |
A-P-4 | esej | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-1 | S-2 |
AU_2A_CN2-VII/34_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | AU_2A_W16 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_2A_U01, AU_2A_U25 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-2 |
AU_2A_CN2-VII/34_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki |
3,0 | student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy | |
3,5 | student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę | |
4,0 | student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia | |
AU_2A_CN2-VII/34_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury |
3,0 | student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
3,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
4,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
5,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej |
3,0 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej | |
3,5 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,5 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
5,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności | |
4,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski | |
4,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy | |
5,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy, | |
AU_2A_CN2-VII/34_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego |
3,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy | |
4,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować | |
4,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę | |
5,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę |
Literatura podstawowa
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
- Michał Ałpałow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
- Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
- Przemysław Trzeciak, Sztuka świata, Arkady, Warszawa, 2005, tom 8-13
- Silvestra Bioletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Opracowanie zbiorowe, Historia sztuki, Świat ksiażki, Warszawa, 2006
- Umberto Eco, Historia piękna, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2006
- Umberto Eco, Historia brzydoty, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2007
- Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009