Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Antropologia w projektowaniu architektury i urbanistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropologia w projektowaniu architektury i urbanistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu ergonomia.
W-2Podstawa znajomość teorii projektowania architektonicznego i urbanistycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka.
C-2Poszerzenie wiedzy ergonomicznej o zagadnienie wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych na zachowania przestrzenne człowieka oraz charakter relacji społecznych.
C-4Nabycie wiedzy o stresorach środowiskowych oraz o zdrowotnych konsekwencjach życia w środowisku zurbanizowanym.
C-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.2
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.2
T-P-3Prezentacje szczecińskich realizacji: nowe osiedla (TBS) przy ul. Puckiej, Łuczniczej, Paska, Parkowej. Konsultacje tematów.2
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-5Prezentacja: deficyt poczucia bezpieczeństwa, zachowania obronne - metamorfozy budynków przy placu Zgody i Placu Żołnierza w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-7Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.2
T-P-9Prezentacje: dystanse proksemiczne w architekturze; stres mieszkania na parterze; ukształtowanie przestrzeni progowych i wejść do budynków, wewnętrznych układów komunikacji (korytarze, galerie, klatki schodowe, windy); Konsultacje i korekty projektów.2
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.2
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.10
30
wykłady
T-W-1Antropologia jako wiedza o człowieku; architektura w perspektywie antropologicznej; niezmienne cechy ludzkiej natury; cztery poziomy uwarunkowań kultury zachowań przestrzennych człowieka.1
T-W-2Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika (Hall) - nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich i ich rola; przestrzeń osobista człowieka; antropogeniczna waloryzacja przestrzeni.1
T-W-3Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych, społeczny status pozycji ludzkiego ciała; trwałe i nietrwałe struktury architektoniczne; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.1
T-W-4Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne, cechy środowisk instytucjonalnych szkoły, biura, szpitala.1
T-W-5Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.1
T-W-6Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.1
T-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.1
T-W-8Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej, agorafobia i klaustrofobia; stresory przejrzystości architektury, panopticum Benthama.1
T-W-9Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty stresu dostępności przestrzeni; integracyjny i segregacyjny model dostępności; wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej.1
T-W-10Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu (bagno behawioralne); stresory przestrzennej bliskości w rozwiązaniach architektonicznych i urbanistycznych.1
T-W-11Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta; różnice kulturowe w sposobach numeracji miejsc oraz identyfikacji adresu - tradycja, współczesność.1
T-W-12Patologie przestrzenne; przestrzenie ucieczkowe i opresyjne; skala stresogenności wnętrz architektonicznych; ergonomiczne, proksmiczne i architektoniczne metody analizy, wymiarowania i behawioralnej rehabilitacji przestrzeni.1
T-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).1
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.1
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Studia literatury i przygotowanie referatu5
A-P-3Dokumentacja w terenie3
A-P-4Praca analityczna, koncepcyjna i graficzna nad projektem.22
60
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach obowiązkowa15
A-W-2Studia literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy interpretacji przyczyn sytuacji stresowych w realizacjach i rozwiązaniach projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego. Egzamin poprawkowy składa się z części testowej i ustnej.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XVII/6_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
AU_1A_W14, AU_1A_W23C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1S-4
AU_1A_CS1-XVII/6_W02
Zna przestrzenne i społeczne przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym.
AU_1A_W14, AU_1A_W23C-4T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-3, M-5S-5, S-2, S-3, S-4
AU_1A_CS1-XVII/6_W03
Zna strategie zapobiegania przestępczości poprzez projektowanie urbanistyczne i architektoniczne; zna metody kształtowania przestrzeni bezpiecznych.
AU_1A_W23, AU_1A_W14C-5, C-6T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-11M-1, M-3, M-4, M-5S-5, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XVII/6_U01
Potrafi zidentyfikować w badanym środowisku przyczyny zagrożeń behawioralnych oraz dyskomfortu psychicznego w relacjach społecznych
AU_1A_U11, AU_1A_U04C-5, C-6T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-6, T-P-8, T-P-9, T-P-10M-2, M-3, M-5S-5, S-3
AU_1A_CS1-XVII/6_U02
Ma umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy antropologicznej dla poprawy jakości życia w środowisku zbudowanym.
AU_1A_U04, AU_1A_U11C-5, C-6T-W-15, T-P-1, T-P-4, T-P-7M-4, M-5S-5, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XVII/6_K01
Rozumie wpływ rozwiązań projektowych na charakter i poziom zagrożeń przestępczością w środowisku zbudowanym.
AU_1A_K04, AU_1A_K08C-5, C-6T-W-13, T-W-14, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-5, S-1, S-3, S-4
AU_1A_CS1-XVII/6_K02
Rozumie wpływ standardów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego na jakość życia i relacji społecznych w środowisku zbudowanym.
AU_1A_K08, AU_1A_K04C-3, C-6T-W-15, T-P-1, T-P-6, T-P-11M-1, M-4, M-5S-5, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XVII/6_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
2,0
3,0Ma podstrawową wiedzę: o genetycznych, fizjologicznych, proksemicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka; o roli dystansów proksemicznych w relacjach społecznych; potrafi b.ogólnie wyjaśnić wpływ struktur przestrzennych w różnych typach obiektów na zachowania użytkowników i charakter relacji społecznych;
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XVII/6_W02
Zna przestrzenne i społeczne przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym.
2,0
3,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi wymienić i scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; potrafi ogłnie wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XVII/6_W03
Zna strategie zapobiegania przestępczości poprzez projektowanie urbanistyczne i architektoniczne; zna metody kształtowania przestrzeni bezpiecznych.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna niektóre formy zachowań obronnych mieszkańców oraz potrafi wyjaśnić ich mechanizm; słabo zna problematykę gated communities oraz ich genezę i konsekwencje; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma ograniczoną wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
3,5
4,0
4,5
5,0.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XVII/6_U01
Potrafi zidentyfikować w badanym środowisku przyczyny zagrożeń behawioralnych oraz dyskomfortu psychicznego w relacjach społecznych
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować miejsca niebezpieczne behawioralnie i stresogenne; rozumie przyczyny zachowań obronnych użytkowników; formułuje właściwe wnioski; przedstawia propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XVII/6_U02
Ma umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy antropologicznej dla poprawy jakości życia w środowisku zbudowanym.
2,0
3,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną jest ograniczony do niektórych pozycji literetury przedmiotu; w referacie teoretycznym i w projekcie struktura język wypowiedzi są poprawne; ma podstawy warsztatu naukowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XVII/6_K01
Rozumie wpływ rozwiązań projektowych na charakter i poziom zagrożeń przestępczością w środowisku zbudowanym.
2,0
3,0Rozumie rolę projektanta w eliminacji czynników stresu środowiskowego; rozumie społeczne i behawioralne konsekwencje rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych oraz ich rolę prewencyjną.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XVII/6_K02
Rozumie wpływ standardów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego na jakość życia i relacji społecznych w środowisku zbudowanym.
2,0
3,0Łączy kreatywność z odpowiedzialnością projektanta za jakość życia człowieka w środowisku zbudowanym; dostrzega wagę problematyki kształtowania bezpiecznego środowiska miejskiego na tle innych wartości społecznych; ma wrażliwość aksjologiczną; nie myśli w sposób zideologizowany, doktrynerski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Wilson T., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i Ska, Poznań, 1997
  2. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2004
  3. Czarnecki,B., Sieminski, W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Wyd. Delfin, Warszawa, 2004
  4. Czyński, M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Wyd. PS, Szczecin, 2006
  5. Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wyd. RAM, Kraków, 2009
  6. Hall E., Ukryty wymiar, PIW 1976 , Muza 1997, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Alexander, C., inni, Język wzorów, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004
  3. Czarnecki B., Przestrzenne aspekty przestępczości, Wyd. PB, Białystok, 2011
  4. Lewicka M., Psychologia miejsca, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  5. Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, Kraków, 2011
  6. Sztompka, P, Socjologia wizualna, PWN, Warszawa, 2005
  7. Y-Fu-Tuan., Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.2
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.2
T-P-3Prezentacje szczecińskich realizacji: nowe osiedla (TBS) przy ul. Puckiej, Łuczniczej, Paska, Parkowej. Konsultacje tematów.2
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-5Prezentacja: deficyt poczucia bezpieczeństwa, zachowania obronne - metamorfozy budynków przy placu Zgody i Placu Żołnierza w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-7Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.2
T-P-9Prezentacje: dystanse proksemiczne w architekturze; stres mieszkania na parterze; ukształtowanie przestrzeni progowych i wejść do budynków, wewnętrznych układów komunikacji (korytarze, galerie, klatki schodowe, windy); Konsultacje i korekty projektów.2
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.2
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Antropologia jako wiedza o człowieku; architektura w perspektywie antropologicznej; niezmienne cechy ludzkiej natury; cztery poziomy uwarunkowań kultury zachowań przestrzennych człowieka.1
T-W-2Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika (Hall) - nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich i ich rola; przestrzeń osobista człowieka; antropogeniczna waloryzacja przestrzeni.1
T-W-3Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych, społeczny status pozycji ludzkiego ciała; trwałe i nietrwałe struktury architektoniczne; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.1
T-W-4Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne, cechy środowisk instytucjonalnych szkoły, biura, szpitala.1
T-W-5Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.1
T-W-6Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.1
T-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.1
T-W-8Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej, agorafobia i klaustrofobia; stresory przejrzystości architektury, panopticum Benthama.1
T-W-9Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty stresu dostępności przestrzeni; integracyjny i segregacyjny model dostępności; wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej.1
T-W-10Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu (bagno behawioralne); stresory przestrzennej bliskości w rozwiązaniach architektonicznych i urbanistycznych.1
T-W-11Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta; różnice kulturowe w sposobach numeracji miejsc oraz identyfikacji adresu - tradycja, współczesność.1
T-W-12Patologie przestrzenne; przestrzenie ucieczkowe i opresyjne; skala stresogenności wnętrz architektonicznych; ergonomiczne, proksmiczne i architektoniczne metody analizy, wymiarowania i behawioralnej rehabilitacji przestrzeni.1
T-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).1
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.1
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Studia literatury i przygotowanie referatu5
A-P-3Dokumentacja w terenie3
A-P-4Praca analityczna, koncepcyjna i graficzna nad projektem.22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach obowiązkowa15
A-W-2Studia literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVII/6_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
AU_1A_W23E.W2. absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą w trakcie studiów;
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych na zachowania przestrzenne człowieka oraz charakter relacji społecznych.
C-2Poszerzenie wiedzy ergonomicznej o zagadnienie wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
Treści programoweT-W-4Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne, cechy środowisk instytucjonalnych szkoły, biura, szpitala.
T-W-5Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.
T-W-2Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika (Hall) - nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich i ich rola; przestrzeń osobista człowieka; antropogeniczna waloryzacja przestrzeni.
T-W-3Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych, społeczny status pozycji ludzkiego ciała; trwałe i nietrwałe struktury architektoniczne; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.
T-W-6Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.
T-W-1Antropologia jako wiedza o człowieku; architektura w perspektywie antropologicznej; niezmienne cechy ludzkiej natury; cztery poziomy uwarunkowań kultury zachowań przestrzennych człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego. Egzamin poprawkowy składa się z części testowej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstrawową wiedzę: o genetycznych, fizjologicznych, proksemicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka; o roli dystansów proksemicznych w relacjach społecznych; potrafi b.ogólnie wyjaśnić wpływ struktur przestrzennych w różnych typach obiektów na zachowania użytkowników i charakter relacji społecznych;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVII/6_W02Zna przestrzenne i społeczne przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
AU_1A_W23E.W2. absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą w trakcie studiów;
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy o stresorach środowiskowych oraz o zdrowotnych konsekwencjach życia w środowisku zurbanizowanym.
Treści programoweT-W-11Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta; różnice kulturowe w sposobach numeracji miejsc oraz identyfikacji adresu - tradycja, współczesność.
T-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.
T-W-8Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej, agorafobia i klaustrofobia; stresory przejrzystości architektury, panopticum Benthama.
T-W-9Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty stresu dostępności przestrzeni; integracyjny i segregacyjny model dostępności; wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej.
T-W-10Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu (bagno behawioralne); stresory przestrzennej bliskości w rozwiązaniach architektonicznych i urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy interpretacji przyczyn sytuacji stresowych w realizacjach i rozwiązaniach projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego. Egzamin poprawkowy składa się z części testowej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi wymienić i scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; potrafi ogłnie wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVII/6_W03Zna strategie zapobiegania przestępczości poprzez projektowanie urbanistyczne i architektoniczne; zna metody kształtowania przestrzeni bezpiecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W23E.W2. absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą w trakcie studiów;
AU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego. Egzamin poprawkowy składa się z części testowej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna niektóre formy zachowań obronnych mieszkańców oraz potrafi wyjaśnić ich mechanizm; słabo zna problematykę gated communities oraz ich genezę i konsekwencje; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma ograniczoną wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVII/6_U01Potrafi zidentyfikować w badanym środowisku przyczyny zagrożeń behawioralnych oraz dyskomfortu psychicznego w relacjach społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
AU_1A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy;
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.
T-W-12Patologie przestrzenne; przestrzenie ucieczkowe i opresyjne; skala stresogenności wnętrz architektonicznych; ergonomiczne, proksmiczne i architektoniczne metody analizy, wymiarowania i behawioralnej rehabilitacji przestrzeni.
T-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.
T-P-9Prezentacje: dystanse proksemiczne w architekturze; stres mieszkania na parterze; ukształtowanie przestrzeni progowych i wejść do budynków, wewnętrznych układów komunikacji (korytarze, galerie, klatki schodowe, windy); Konsultacje i korekty projektów.
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować miejsca niebezpieczne behawioralnie i stresogenne; rozumie przyczyny zachowań obronnych użytkowników; formułuje właściwe wnioski; przedstawia propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVII/6_U02Ma umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy antropologicznej dla poprawy jakości życia w środowisku zbudowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy;
AU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.
T-P-7Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
Metody nauczaniaM-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy interpretacji przyczyn sytuacji stresowych w realizacjach i rozwiązaniach projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną jest ograniczony do niektórych pozycji literetury przedmiotu; w referacie teoretycznym i w projekcie struktura język wypowiedzi są poprawne; ma podstawy warsztatu naukowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVII/6_K01Rozumie wpływ rozwiązań projektowych na charakter i poziom zagrożeń przestępczością w środowisku zbudowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
AU_1A_K08D.S4. absolwent jest gotów do wykonywania zawodu architekta będącego zawodem zaufania publicznego, w tym prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania problemów związanych z działalnością projektową.
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego. Egzamin poprawkowy składa się z części testowej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie rolę projektanta w eliminacji czynników stresu środowiskowego; rozumie społeczne i behawioralne konsekwencje rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych oraz ich rolę prewencyjną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XVII/6_K02Rozumie wpływ standardów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego na jakość życia i relacji społecznych w środowisku zbudowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K08D.S4. absolwent jest gotów do wykonywania zawodu architekta będącego zawodem zaufania publicznego, w tym prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania problemów związanych z działalnością projektową.
AU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy o wpływie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych na zachowania przestrzenne człowieka oraz charakter relacji społecznych.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego. Egzamin poprawkowy składa się z części testowej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Łączy kreatywność z odpowiedzialnością projektanta za jakość życia człowieka w środowisku zbudowanym; dostrzega wagę problematyki kształtowania bezpiecznego środowiska miejskiego na tle innych wartości społecznych; ma wrażliwość aksjologiczną; nie myśli w sposób zideologizowany, doktrynerski.
3,5
4,0
4,5
5,0