Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | AU_1A_S1/B.1/07_U01 | Absolwent potrafi zastosować wiedzę z zakresu ochrony zabytków i dzidzictwa kulturowego w praktyce projektowej. Rozumie specyfikę projektowania przebudowy i renowacji obiektów istniejących z uwzględnieniem aspektów funkcjonalnych, technicznych oraz prawnych. Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AU_1A_U10 | B.U1. absolwent potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich; |
---|
AU_1A_U11 | B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze; |
AU_1A_U13 | B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym; |
AU_1A_U15 | B.U6. absolwent potrafi odpowiednio stosować normy i przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego. |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej. |
---|
C-2 | Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych. |
C-3 | Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję. |
Treści programowe | T-W-9 | Zagadnienia techniczne sytuowania nowych obiektów przy budynkach zabytkowych
• Wymagania względem sytuowania obiektów nowoprojektowanych przy budynkach istniejących
• Ocena stanu technicznego budynków istniejących
• Monitoring obiektu istniejącego
• Metody zabezpieczenia głębokich wykopów
• Sposoby wzmocnienia strefy posadowienia budynków istniejących
• Sposoby budynków nowoprojektowanych w sąsiedztwie budynków istniejących |
---|
T-W-3 | Charakter dziedzictwa materialnego objętego ochroną konserwatorską w Polsce
• Przykłady zabytków budownictwa drewnianego w Polsce
• Przyczyny zanikania budownictwa drewnianego w Polsce
• Zagrożenia dla architektury drewnianej
• Przykłady zabytków budownictwa kamiennego w Polsce
• Przykłady zabytków budownictwa ceglanego w Polsce
• Przykłady zabytków które zachowały swoją pierwotną funkcje
• Przykłady zabytków które zostały poddane adaptacji |
T-W-2 | Ochrona zabytków w Polsce
• Podstawowe treści ustawy „O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami”
• Definicja ustawowa pojęcia „ochrona zabytków”
• Formy ochrony zabytków w Polsce
• Ewidencja zabytków
• Formy finansowania ochrony zabytków
• Obowiązki właściciela zabytku
• Aktualna organizacja i zadania Służby Konserwatorskiej w Polsce
• Rola i zakres działania Narodowego Instytutu Dziedzictwa |
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony zabytków
• Wprowadzenie w tematykę ochrony zabytków, omówienie podstawowych pojęć
• Definicja „zabytku”
• Zabytek chroniony prawem
• Zabytki nieruchome i ruchome
• Zabytki archeologiczne |
T-W-11 | Historia ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce
• Etapy rozwoju polskiej myśli konserwatorskiej do II Wojny Światowej wraz z podaniem charakterystycznych przykładów działań dla poszczególnych okresów
• Powojenna myśl konserwatorska – poglądy Prof. Jana Zachwatowicza
• Przykłady odbudowy i restauracji najważniejszych zabytków
• Powołanie i działalność Pracowni Konserwacji Zabytków (PKZ) |
T-W-8 | Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków
• Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – drewnianych
• Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – drewnianych
• Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – drewnianych |
T-W-15 | Kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru |
T-W-13 | Rewitalizacja miast w polskim systemie prawnym – Ustawa o Rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r.
• Definicja rewitalizacji, wg. ustawy z dnia 9 października 2015 r.
• Gminny Program Rewitalizacji
• Obszar zdegradowany
• Obszar rewitalizacji
• Specjalna Strefa Rewitalizacji
• Finansowanie procesu rewitalizacji
• Zadania Gminy w procesie rewitalizacji
• Zasady prowadzenia rewitalizacji: konsultacje społeczne, komitet rewitalizacji
• Założenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szczecin |
T-W-7 | Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków
• Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – murowanych
• Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – murowanych
• Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – murowanych |
T-W-5 | Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji
• Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji
• Problemy związane z adaptacją obiektów zabytkowych do nowych funkcji (funkcjonalne, techniczne, prawne) |
T-W-10 | Ochrona i konserwacja zabytków – historia oraz najważniejsze teorie
• Termin „konserwacja zabytków”
• Poglądy najważniejszych teoretyków: Viollet-le-Duc , John Ruskin, Camillo Boito, Alois Riegl, Max Dvořák, Georg Dehio |
T-W-12 | Odbudowa miast ze zniszczeń wojennych
• Charakter i skala zniszczeń wojennych w Warszawie
• Powołanie Biura Odbudowy Stolicy
• Odbudowa Starego Miasta w Warszawie
• Odbudowa Traktu Królewskiego w Warszawie
• Charakter i skala zniszczeń wojennych w Szczecinie
• Odbudowa najważniejszych zabytków i obszaru Starego Miasta w Szczecinie |
T-W-4 | Formy projektowania konserwatorskiego
• Rodzaje prac konserwatorskich: konserwacja i restauracja
• Znaczenie pojęć wraz z przykładami: „zabezpieczenie”, „odsłonięcie”, „rekompozycja”, „konserwacja”, „renowacja”, „restauracja”, „reintegracja”, „integracja”, „restytucja”, „rekonstrukcja”, „odbudowa”, „translokacja”, „rewaloryzacja” |
T-W-14 | Szczecińskie doświadczenia w procesie rewitalizacji
• Rewitalizacja obszaru Śródmieścia w Szczecinie
• Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i poportowych na przykładzie Międzyodrza w Szczecinie |
T-W-6 | Opracowanie konserwatorskie i projekty konserwatorskie
• Metodologia badań konserwatorskich: program badań, prace przygotowawcze, prace naukowo-badawcze
• Inwentaryzacja obiektu zabytkowego
• Opinie, orzeczenia, ekspertyzy
• Prace terenowe: badania powłok malarskich, badania architektoniczne, badania specjalistyczne, badania archeologiczne
• Interpretacja badań |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie |
---|
M-2 | Analityczna praca własna studentów. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium w formie testu sprawdzającego |
---|
S-2 | Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie białej karty obiektu zabytkowego |
S-1 | Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |