Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Architektura krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie pierwszych pięciu semestrów na kierunku Architektura i Urbanistyka studiów inżynierskich S1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania oraz etapów przmian krajobrazu kulturowego oraz roli tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie – pojęcie krajobrazu. Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje wnętrz i zasady ich komponowania (czynniki kompozycji).8
T-W-2Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i przygotowanie pracy semestralnej15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – studialna dotycząca walorów krajobrazowych i przemian krajobrazu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/01_W01
Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania, etapy przmian krajobrazu kulturowego oraz rolę tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu.
AU_1A_W07C-1T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/6_U01
Potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i wskazać jego walory.
AU_1A_U10, AU_1A_U04C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/6_K01
Wyraża opinie i jest zdolny do oceny walorów i przemian krajobrazu, w tym wpływu działalności człwieka na krajobraz.
AU_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/01_W01
Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania, etapy przmian krajobrazu kulturowego oraz rolę tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu.
2,0Nie zna podstaw teorii architektury krajobrazu i etapów przemian krajobrazu kulturowego.
3,0Zna podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego w stopniu podstawowym.
3,5Zna podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego w stopniu podstawowym oraz zna wybrane walory krajobrazowe.
4,0Zna dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu.
4,5Zna dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, zna rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu w stopniu ponad podstawowym.
5,0Zna bardzo dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, zna rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu w stopniu ponad podstawowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/6_U01
Potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i wskazać jego walory.
2,0Nie potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i jego walorów.
3,0Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, częściowo charakteryzuje niektóre z nich.
3,5Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, częściowo charakteryzuje większość z nich.
4,0Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje większość wyczerpująco.
4,5Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje je wyczerpująco.
5,0Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje je wyczerpująco i bardzo wnikliwie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/6_K01
Wyraża opinie i jest zdolny do oceny walorów i przemian krajobrazu, w tym wpływu działalności człwieka na krajobraz.
2,0Ma problemy z wyrażeniem opinii dotyczącej walorów krajobrazu.
3,0Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ale nie potrafii jej właściwie uzasadnić.
3,5Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, próbuje uzasadniać.
4,0Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadnia częściowo bez odnoszenia opini do wpływu działalności człowieka na krajobraz.
4,5Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadniając i odnosząc opinię do wpływu działalności człowieka na krajobraz.
5,0Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadniając i odnosząc opinię do wpływu działalności człowieka na krajobraz w sposób wyczerpujący i bardzo wnikliwy.

Literatura podstawowa

  1. Bal W., Specyfika krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich. Próba określenia tożsamości kulturowej regionu nadmorskiego w kontekście postępującej degradacji krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich na Pomorzu Zachodnim, HOGBEN, Szczecin, 2009
  2. Bogdanowski J., Architektura krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1981
  3. Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
  4. Patoczka P., Ściany i bramy w krajobrazie, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  5. Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Felińska J, Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska-Szczecin, Szczecin, 2008
  6. Tłoczko I., Kształtowanie zieleni w krajobrazie wiejskim, PWN, Warszawa, 1966

Literatura dodatkowa

  1. Bal W., Czałczyńska-Podolska M., Landscape and cultural aspects of the coastal area of Western Pomerania as factors of development of maritime and nautical tourism, 2019, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, vol. 471
  2. Patoczka P., Uwagi o rysowniu wnętrz krajobrazowych, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1996
  3. Kupidura A. , Łuczewski M., Kupidura P., Wartość krajobrazu Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, Wydawnictwo Naukowe PW, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie – pojęcie krajobrazu. Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje wnętrz i zasady ich komponowania (czynniki kompozycji).8
T-W-2Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.7
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i przygotowanie pracy semestralnej15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/01_W01Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania, etapy przmian krajobrazu kulturowego oraz rolę tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W07B.W3. absolwent zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym;
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania oraz etapów przmian krajobrazu kulturowego oraz roli tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – pojęcie krajobrazu. Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje wnętrz i zasady ich komponowania (czynniki kompozycji).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – studialna dotycząca walorów krajobrazowych i przemian krajobrazu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw teorii architektury krajobrazu i etapów przemian krajobrazu kulturowego.
3,0Zna podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego w stopniu podstawowym.
3,5Zna podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego w stopniu podstawowym oraz zna wybrane walory krajobrazowe.
4,0Zna dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu.
4,5Zna dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, zna rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu w stopniu ponad podstawowym.
5,0Zna bardzo dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, zna rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu w stopniu ponad podstawowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/6_U01Potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i wskazać jego walory.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10B.U1. absolwent potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich;
AU_1A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy;
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania oraz etapów przmian krajobrazu kulturowego oraz roli tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – pojęcie krajobrazu. Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje wnętrz i zasady ich komponowania (czynniki kompozycji).
T-W-2Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – studialna dotycząca walorów krajobrazowych i przemian krajobrazu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i jego walorów.
3,0Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, częściowo charakteryzuje niektóre z nich.
3,5Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, częściowo charakteryzuje większość z nich.
4,0Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje większość wyczerpująco.
4,5Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje je wyczerpująco.
5,0Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje je wyczerpująco i bardzo wnikliwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/6_K01Wyraża opinie i jest zdolny do oceny walorów i przemian krajobrazu, w tym wpływu działalności człwieka na krajobraz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K03B.S1. absolwent jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii;
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania oraz etapów przmian krajobrazu kulturowego oraz roli tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – pojęcie krajobrazu. Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje wnętrz i zasady ich komponowania (czynniki kompozycji).
T-W-2Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna – studialna dotycząca walorów krajobrazowych i przemian krajobrazu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma problemy z wyrażeniem opinii dotyczącej walorów krajobrazu.
3,0Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ale nie potrafii jej właściwie uzasadnić.
3,5Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, próbuje uzasadniać.
4,0Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadnia częściowo bez odnoszenia opini do wpływu działalności człowieka na krajobraz.
4,5Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadniając i odnosząc opinię do wpływu działalności człowieka na krajobraz.
5,0Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadniając i odnosząc opinię do wpływu działalności człowieka na krajobraz w sposób wyczerpujący i bardzo wnikliwy.