Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Parametryczne, mieszkalnictwo, ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Parametryczne, mieszkalnictwo, ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56zaliczenie
projektyP1 45 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętności w projektowaniu architektonicznym przy użyciu narzędzi cyfrowych CAD. Podstawowa wiedza o geometrycznych aspektach form architektonicznych. Wiedza o rodzajach konstrukcji budowlanych i sposobach przenoszenia obciążeń. Znajomość właściwości materiałów budowlanych i możliwości kształtowania struktur przestrzennych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności projektowych z użyciem parametrycznych cyfrowych narzędzi modelowania. Przedmiot koncentruje się na parametrycznych metodach i technikach modelowania 3D za pomocą narzędzi zawartych w programie Rhinoceros/Grasshopper. Ponadto rozwija się wiedzę i umiejętność korzystania z technologii BIM podczas procesu projektowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zadaniem projektowym jest wymodelować kilka form i struktur przestrzennych (o różnym poziomie trudność) za pomocą parametrycznych cyfrowych narzędzi projektowania oraz przeprowadzić ich analizy za pomocą cyfrowych narzędzi analitycznych. Zadanie to obejmuje także przygotowanie plików do druku 3D, ocenę pod względem zdolności budowlanych oraz przygotowanie plików do fabrykacji CNC.45
45
wykłady
T-W-1Objaśnienie czym jest projektowanie parametryczne, jakie jest znaczenie tego terminu i jaka jest jego definicja. Cyfrowa przestrzeń parametryczna.1
T-W-2Objaśnienie na czym polega myślenie parametryczne, jak cyfrowe narzędzia projektowania zmieniają sposób myślenia i podejście do projektowania - przejście od stosowania cyfrowych narzędzi do reprezentacji projektu do stosowania aktywnych cyfrowych narzędzi projektujących - kontrolowane geometrii obiektu przez zmiany parametrów liczbowych.1
T-W-3Historia rozwoju cyfrowych parametrycznych narzędzi projektowania - od Anonio Gaudiego do Patrika Schumachera.1
T-W-4Kiedy stosować projektowanie parametryczne narzędzia cyfrowe w projektowaniu architektonicznym - stadium przypadków.1
T-W-5Parametryczna cyfrowa przestrzeń projektowa generatywnym środowiskiem powstawania formy1
T-W-6Rodzaje cyfrowych narzędzi parametrycznego modelowania 3D oraz ich ewolucja i ograniczenia1
T-W-7Modelowanie parametryczne przez tekstowe i wizualne języki programowania oraz rola algorytmu1
T-W-8Metody i strategie modelowania parametrycznego 3D w projektowaniu obiektów i struktur przestrzennych.1
T-W-9Modelowanie form swobodnych o złożonej geometrii - krzywe Bézier , krzywe sklejane (B-spline), krzywe i powierzchnie NURBS . Rola topologii - przestrzeń topologiczna i przekształcenia topologiczne.1
T-W-10Rola powierzchni w modelowaniu parametrycznym1
T-W-11Analizy ciągłości powierzchni Zebra, analizy Gaussa, analizy Metodą Elementów Skończonych (MES), analizy dynamiki przepływów (CDF), analizy środowiskowe i ich rola w kształtowaniu modelu parametrycznego.1
T-W-12Podstawowe strategie modelowania krzywoliniowych form i struktur przestrzennych za pomocą narzędzi parametrycznych w oprogramowania Rhinoceros/Grasshopper, Tekla Structures, Revit/Dynamo, CATIA.1
T-W-13Parametryczne narzędzia optymalizacyjne takie jak dynamiczna relaksacja i panelizacja oraz i ich rola w modelowaniu struktur przestrzennych.1
T-W-14Cyfrowe modelowanie parametryczne 3D vs. manualne wykonywanie modeli fizycznych. Zalety cyfrowego modelowania parametrycznego oraz rola modelu parametrycznego w modelowaniu informacji budowlanych w technologii BIM.1
T-W-15Zastosowanie projektowania parametrycznego w innych dyscyplinach nauki i sztuki.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Atywne uczestnictwo w zajęciach projektowych i przeglądach stanu zaawansowania zadania.60
60
wykłady
A-W-1Student powinien czynnie uczestniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-I/1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania parametrycznego oraz rozumie logikę modelowania parametrycznego 3D.
AU_2A_W14, AU_2A_W17, AU_2A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-I/1_U01
Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie narzędzia parametryczne do modelowania form swobodnych i struktur przestrzennych.
AU_2A_U10, AU_2A_U17C-1T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-I/1_K01
Propagacja technologii cyfrowych oraz metod modelowania 3D w środowisku zawodowym.
AU_2A_K03, AU_2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-15M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-I/1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania parametrycznego oraz rozumie logikę modelowania parametrycznego 3D.
2,0
3,0Wiedza podstawowa o cyfrowych narzędziach parametrycznych projektowania i modelowania 3D
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-I/1_U01
Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie narzędzia parametryczne do modelowania form swobodnych i struktur przestrzennych.
2,0
3,0Student potrafi wymodelować nieskomplikowaną formę parametryczną i objaśnić jakich do tego celu użył narzędzi parametrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-I/1_K01
Propagacja technologii cyfrowych oraz metod modelowania 3D w środowisku zawodowym.
2,0
3,0Student jest w stanie zademonstrować proces powstawania modelu parametrycznego 3D i objaśnić na czym polega projektowanie parametryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krystyna Januszkiewicz, Projektowanie parametryczne oraz parametryczne narzędzia cyfrowe w projektowaniu architektonicznym, Archiecturae et Artibus, Politechnika Białostocka, Białystok, 2016, Vol. 8, No. 3, s. 43-60.
  2. Krystyna Januszkiewicz, O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych - stan aktualny i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
  3. Krystyna Januszkiewicz, Karol Gracjan Kowalski, Parametric Architecture in the Urban Space, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, Prague, 2017, 245, s. 1-10, http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/245/5/052082/pdf
  4. Wassim Jabi, Parametric Design for Architecture, Laurence King Publishing, London, 2013
  5. Robert Woodbury, Elements of Parametric Design, Routledge, Abingdon, 2010
  6. Jane Burry, Mark Burry, The New Mathematics of Architecture, Thames & Hudson, 2012
  7. Arturo Tedeschi, AAD Algorithms-Aided Design. Parametric strategies using Grasshopper, Le Penseur, 2014
  8. Branko Kolarevic, Architecture in Digital Age. Design and Manufacturing, NewYork and London, 2005
  9. Krystyna Januszkiewicz, Natalia E. Paszkowska, Climate change adopted building envelope for the urban environment A new approach to architectural design, Go Green International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM 2016, 2016, s. 515-522
  10. Grzegorz Baliński, Krystyna Januszkiewicz, Digial Tectonic Design as a new Approach to Architectural Design Methodology, Procedia Engineering, 2016, No. 161, s. 1504-1508
  11. Krystyna Januszkiewicz, Adam M. Szymski, Granice ludzkiej wyobraźni, Natura i Architektura w dobie technologii cyfrowych, Archivolta, Węgrzce, 2014, No. 2
  12. Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Jak było na początku, Archivolta, Węgrzce, 2012, No. 1
  13. Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Jak było na początku, Archivolta, Węgrzce, 2012, No. 1

Literatura dodatkowa

  1. Patrik Schumacher, Parametricism - A New Global Style for Architecture and Urban Design, AD, John Wiley & Sons, London, 2011, Vol. 79, No. 4, s. 14-23
  2. Karol Gracjan Kowalski, Krystyna Januszkiewicz, A parametric green architecture in urban space, a new approach to design environmental- friendlybuildings, International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Vienna, 2017, s. 735-742.
  3. John Frazer, Parametric Computation: History and Future, AD - Parametricism, John Wiley & Sons, London, 2016, s. 18-23.
  4. Jane Burry, Mark Burry, Prototyping for Architects Real Building for the Next Generation of Digital Designers, Thames & Hudson, 2016
  5. Krystyna Januszkiewicz, Shaping complex geometry with using ESO evolutionary digital optimization tools. A new approach to architectural design, 17 th International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Conference proceedings, Albena, 2017, Vol. 17, No. 62, s. 749-756
  6. Krystyna Januszkiewicz, Karol G. Kowalski, A non-linear shaped architecture in urban space, ACEE, Gliwice, 2017, No. 2, s. 5-11
  7. Krystyna Januszkiewicz, Constructing Non-Linear Shaping Envelops in Current Architecture, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2016, No. 161, s. 497–502
  8. Krystyna Januszkiewicz, Małgorzata Jarmusz, Envisioning Urban Farming for Food Security during the Climate Change Era. Vertical Farm within Highly Urbanized Areas, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci.Eng., 2017
  9. Krystyna Januszkiewicz, Michał Świtoń, Climate change and population mobility. Envisioning infrastructure to reduce disaster’s impact to cities, 17 th International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Albena, 2017, Vol.17, s. 519-526

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zadaniem projektowym jest wymodelować kilka form i struktur przestrzennych (o różnym poziomie trudność) za pomocą parametrycznych cyfrowych narzędzi projektowania oraz przeprowadzić ich analizy za pomocą cyfrowych narzędzi analitycznych. Zadanie to obejmuje także przygotowanie plików do druku 3D, ocenę pod względem zdolności budowlanych oraz przygotowanie plików do fabrykacji CNC.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Objaśnienie czym jest projektowanie parametryczne, jakie jest znaczenie tego terminu i jaka jest jego definicja. Cyfrowa przestrzeń parametryczna.1
T-W-2Objaśnienie na czym polega myślenie parametryczne, jak cyfrowe narzędzia projektowania zmieniają sposób myślenia i podejście do projektowania - przejście od stosowania cyfrowych narzędzi do reprezentacji projektu do stosowania aktywnych cyfrowych narzędzi projektujących - kontrolowane geometrii obiektu przez zmiany parametrów liczbowych.1
T-W-3Historia rozwoju cyfrowych parametrycznych narzędzi projektowania - od Anonio Gaudiego do Patrika Schumachera.1
T-W-4Kiedy stosować projektowanie parametryczne narzędzia cyfrowe w projektowaniu architektonicznym - stadium przypadków.1
T-W-5Parametryczna cyfrowa przestrzeń projektowa generatywnym środowiskiem powstawania formy1
T-W-6Rodzaje cyfrowych narzędzi parametrycznego modelowania 3D oraz ich ewolucja i ograniczenia1
T-W-7Modelowanie parametryczne przez tekstowe i wizualne języki programowania oraz rola algorytmu1
T-W-8Metody i strategie modelowania parametrycznego 3D w projektowaniu obiektów i struktur przestrzennych.1
T-W-9Modelowanie form swobodnych o złożonej geometrii - krzywe Bézier , krzywe sklejane (B-spline), krzywe i powierzchnie NURBS . Rola topologii - przestrzeń topologiczna i przekształcenia topologiczne.1
T-W-10Rola powierzchni w modelowaniu parametrycznym1
T-W-11Analizy ciągłości powierzchni Zebra, analizy Gaussa, analizy Metodą Elementów Skończonych (MES), analizy dynamiki przepływów (CDF), analizy środowiskowe i ich rola w kształtowaniu modelu parametrycznego.1
T-W-12Podstawowe strategie modelowania krzywoliniowych form i struktur przestrzennych za pomocą narzędzi parametrycznych w oprogramowania Rhinoceros/Grasshopper, Tekla Structures, Revit/Dynamo, CATIA.1
T-W-13Parametryczne narzędzia optymalizacyjne takie jak dynamiczna relaksacja i panelizacja oraz i ich rola w modelowaniu struktur przestrzennych.1
T-W-14Cyfrowe modelowanie parametryczne 3D vs. manualne wykonywanie modeli fizycznych. Zalety cyfrowego modelowania parametrycznego oraz rola modelu parametrycznego w modelowaniu informacji budowlanych w technologii BIM.1
T-W-15Zastosowanie projektowania parametrycznego w innych dyscyplinach nauki i sztuki.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Atywne uczestnictwo w zajęciach projektowych i przeglądach stanu zaawansowania zadania.60
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Student powinien czynnie uczestniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-I/1_W01Student posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania parametrycznego oraz rozumie logikę modelowania parametrycznego 3D.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W14B.W6. absolwent zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane;
AU_2A_W17B.W9. absolwent zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
AU_2A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności projektowych z użyciem parametrycznych cyfrowych narzędzi modelowania. Przedmiot koncentruje się na parametrycznych metodach i technikach modelowania 3D za pomocą narzędzi zawartych w programie Rhinoceros/Grasshopper. Ponadto rozwija się wiedzę i umiejętność korzystania z technologii BIM podczas procesu projektowania.
Treści programoweT-W-1Objaśnienie czym jest projektowanie parametryczne, jakie jest znaczenie tego terminu i jaka jest jego definicja. Cyfrowa przestrzeń parametryczna.
T-W-2Objaśnienie na czym polega myślenie parametryczne, jak cyfrowe narzędzia projektowania zmieniają sposób myślenia i podejście do projektowania - przejście od stosowania cyfrowych narzędzi do reprezentacji projektu do stosowania aktywnych cyfrowych narzędzi projektujących - kontrolowane geometrii obiektu przez zmiany parametrów liczbowych.
T-W-4Kiedy stosować projektowanie parametryczne narzędzia cyfrowe w projektowaniu architektonicznym - stadium przypadków.
T-W-9Modelowanie form swobodnych o złożonej geometrii - krzywe Bézier , krzywe sklejane (B-spline), krzywe i powierzchnie NURBS . Rola topologii - przestrzeń topologiczna i przekształcenia topologiczne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza podstawowa o cyfrowych narzędziach parametrycznych projektowania i modelowania 3D
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-I/1_U01Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie narzędzia parametryczne do modelowania form swobodnych i struktur przestrzennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U10A.U10. absolwent potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
AU_2A_U17B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności projektowych z użyciem parametrycznych cyfrowych narzędzi modelowania. Przedmiot koncentruje się na parametrycznych metodach i technikach modelowania 3D za pomocą narzędzi zawartych w programie Rhinoceros/Grasshopper. Ponadto rozwija się wiedzę i umiejętność korzystania z technologii BIM podczas procesu projektowania.
Treści programoweT-W-8Metody i strategie modelowania parametrycznego 3D w projektowaniu obiektów i struktur przestrzennych.
T-W-9Modelowanie form swobodnych o złożonej geometrii - krzywe Bézier , krzywe sklejane (B-spline), krzywe i powierzchnie NURBS . Rola topologii - przestrzeń topologiczna i przekształcenia topologiczne.
T-W-11Analizy ciągłości powierzchni Zebra, analizy Gaussa, analizy Metodą Elementów Skończonych (MES), analizy dynamiki przepływów (CDF), analizy środowiskowe i ich rola w kształtowaniu modelu parametrycznego.
T-W-12Podstawowe strategie modelowania krzywoliniowych form i struktur przestrzennych za pomocą narzędzi parametrycznych w oprogramowania Rhinoceros/Grasshopper, Tekla Structures, Revit/Dynamo, CATIA.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymodelować nieskomplikowaną formę parametryczną i objaśnić jakich do tego celu użył narzędzi parametrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-I/1_K01Propagacja technologii cyfrowych oraz metod modelowania 3D w środowisku zawodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K03A.S3. absolwent jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty;
AU_2A_K07D.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności projektowych z użyciem parametrycznych cyfrowych narzędzi modelowania. Przedmiot koncentruje się na parametrycznych metodach i technikach modelowania 3D za pomocą narzędzi zawartych w programie Rhinoceros/Grasshopper. Ponadto rozwija się wiedzę i umiejętność korzystania z technologii BIM podczas procesu projektowania.
Treści programoweT-W-1Objaśnienie czym jest projektowanie parametryczne, jakie jest znaczenie tego terminu i jaka jest jego definicja. Cyfrowa przestrzeń parametryczna.
T-W-2Objaśnienie na czym polega myślenie parametryczne, jak cyfrowe narzędzia projektowania zmieniają sposób myślenia i podejście do projektowania - przejście od stosowania cyfrowych narzędzi do reprezentacji projektu do stosowania aktywnych cyfrowych narzędzi projektujących - kontrolowane geometrii obiektu przez zmiany parametrów liczbowych.
T-W-15Zastosowanie projektowania parametrycznego w innych dyscyplinach nauki i sztuki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie zademonstrować proces powstawania modelu parametrycznego 3D i objaśnić na czym polega projektowanie parametryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0