Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Przedmiot humanistyczno-społeczny - Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot humanistyczno-społeczny - Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu2
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy2
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła2
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku2
T-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty2
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła2
T-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce2
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco2
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm2
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje2
T-W-14Współczesna sztuka polska2
T-W-15Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie go20
A-W-3Przygotowanie syntetycznej planszy w formacie A 3 na wybrany, z zakresu wykładów, temat10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/2C_W02
Absolwent poznaje kierunki i style w sztuce europejskiej od czasów Grecji starożytnej do czasów nam współczesnych. W toku wykładów zwracana jest szczególna uwaga na dokonania wybitnych twórców, na tle epoki w której tworzą i na ich wkład w rozwój architektury, malarstwa i rzeźby.
AU_2A_W10C-2, C-1T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-6, T-W-11, T-W-7, T-W-5, T-W-14M-1S-1, S-2
AU_2A_S2/C/2C_W1
Student rozpoznaje style i kierunki w sztuce i architekturze, zna najwybitniejszych twórców. Rozpoznaje stosowane na przestrzeni wieków techniki i środki warsztatowe.
AU_2A_W18C-1, C-2T-W-9, T-W-14, T-W-3, T-W-13, T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-1, T-W-15, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/2C_U25
Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
AU_2A_U25C-1, C-2T-W-13, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-3M-1S-1, S-2
AU_2A_S2/C/2C_U26
Student uzyskuje informacje z literatury i baz danych w języku polskim i obcym. Student potrafi dokonać selekcji zawartych w źródłach danych, opracować je i zaprezentować.
AU_2A_U26C-2, C-1T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/2C_K04
W toku wykładów prezentowane jest dziedzictwo kulturowe Europy i Polski oraz wybrane, wybitne przykłady sztuki i architektury światowej. Jego ochrona jest naszym obowiązkiem.
AU_2A_K04C-1, C-2T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-13, T-W-7M-1S-1, S-2
AU_2A_S2/C/2C_K07
Pracując nad projektem plastycznym absolwent twórczo wykorzystuje zdobytą na wykładach wiedzę i przedstawia go autorsko lub w wybranym przez siebie stylu. Precyzuje także w logiczny sposób adekwatny do tematu opis.
AU_2A_K07C-1, C-2T-W-7, T-W-14, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-15, T-W-13, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/2C_W02
Absolwent poznaje kierunki i style w sztuce europejskiej od czasów Grecji starożytnej do czasów nam współczesnych. W toku wykładów zwracana jest szczególna uwaga na dokonania wybitnych twórców, na tle epoki w której tworzą i na ich wkład w rozwój architektury, malarstwa i rzeźby.
2,0Student nie potrafi rozpoznać prezentowanego stylu lub kierunku w sztuce, w tym w architekturze.
3,0Student, potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne.
4,0Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego cechy charakterystyczne. Zna najwybitniejszych twórców.
4,5Student rozpoznaje prawidłowo prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne i wybitnych twórców.
5,0Student bezbłędnie rozpoznaje style w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne, okres występowania i wybitnych twórców.
AU_2A_S2/C/2C_W1
Student rozpoznaje style i kierunki w sztuce i architekturze, zna najwybitniejszych twórców. Rozpoznaje stosowane na przestrzeni wieków techniki i środki warsztatowe.
2,0Student nie potrafi rozpoznać prezentowanego stylu lub kierunku w sztuce, w tym w architekturze.
3,0Student, potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne.
4,0Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego cechy charakterystyczne. Zna najwybitniejszych twórców.
4,5Student rozpoznaje prawidłowo prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne i wybitnych twórców.
5,0Student bezbłędnie rozpoznaje style w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne, okres występowania i wybitnych twórców.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/2C_U25
Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
2,0Student nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Student umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_S2/C/2C_U26
Student uzyskuje informacje z literatury i baz danych w języku polskim i obcym. Student potrafi dokonać selekcji zawartych w źródłach danych, opracować je i zaprezentować.
2,0Student nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Student umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/2C_K04
W toku wykładów prezentowane jest dziedzictwo kulturowe Europy i Polski oraz wybrane, wybitne przykłady sztuki i architektury światowej. Jego ochrona jest naszym obowiązkiem.
2,0Student nieobowiązkowy
3,0Student obowiązkowy i sumienny.
3,5
4,0
4,5
5,0Student bardzo obowiązkowy i odpowiedzialny, znający bardzo dobrze prezentowany materiał. Wynikiem takiego zaangażowania jest świadomość wagi dziedzictwa kulturowego i potrzeba jego ochrony.
AU_2A_S2/C/2C_K07
Pracując nad projektem plastycznym absolwent twórczo wykorzystuje zdobytą na wykładach wiedzę i przedstawia go autorsko lub w wybranym przez siebie stylu. Precyzuje także w logiczny sposób adekwatny do tematu opis.
2,0Student nieobowiązkowy
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0Sudent bardzo sumienny, twórczy, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Bell J., Lustro świata, Arkady, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-21346021
  2. Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa, 1995, ISBN 83-7129-288-0
  3. Miłobędzki Adam, Zarys dziejów architektury w Polsce, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1988, ISBN 83-214-0578-9
  4. Toman R., Historia architektury. Od starożytności po czasy współczesne, Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki, 2009, ISBN 078-1-4075-5277-4

Literatura dodatkowa

  1. Watkin David, Historia architektury zachodniej, ARKADY, Warszawa, 2001, ISBN - 83-213-4178-0
  2. Krausse A., The Story of Painting, from the Renaissance to the Present, h.f. ullmann, Bonn, 2005, ISBN 978-3-8331-5015-9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu2
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy2
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła2
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku2
T-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty2
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła2
T-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce2
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco2
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm2
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje2
T-W-14Współczesna sztuka polska2
T-W-15Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie go20
A-W-3Przygotowanie syntetycznej planszy w formacie A 3 na wybrany, z zakresu wykładów, temat10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/2C_W02Absolwent poznaje kierunki i style w sztuce europejskiej od czasów Grecji starożytnej do czasów nam współczesnych. W toku wykładów zwracana jest szczególna uwaga na dokonania wybitnych twórców, na tle epoki w której tworzą i na ich wkład w rozwój architektury, malarstwa i rzeźby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W10B.W2. absolwent zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej;
Cel przedmiotuC-2Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich.
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech.
Treści programoweT-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje
T-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku
T-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco
T-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła
T-W-14Współczesna sztuka polska
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać prezentowanego stylu lub kierunku w sztuce, w tym w architekturze.
3,0Student, potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne.
4,0Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego cechy charakterystyczne. Zna najwybitniejszych twórców.
4,5Student rozpoznaje prawidłowo prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne i wybitnych twórców.
5,0Student bezbłędnie rozpoznaje style w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne, okres występowania i wybitnych twórców.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/2C_W1Student rozpoznaje style i kierunki w sztuce i architekturze, zna najwybitniejszych twórców. Rozpoznaje stosowane na przestrzeni wieków techniki i środki warsztatowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W18C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą oraz środki warsztatowe pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce
T-W-14Współczesna sztuka polska
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje
T-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
S-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać prezentowanego stylu lub kierunku w sztuce, w tym w architekturze.
3,0Student, potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego podstawowe cechy charakterystyczne.
4,0Student potrafi rozpoznać prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Umie określić jego cechy charakterystyczne. Zna najwybitniejszych twórców.
4,5Student rozpoznaje prawidłowo prezentowany styl lub kierunek w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne i wybitnych twórców.
5,0Student bezbłędnie rozpoznaje style w sztuce i architekturze. Zna jego cechy charakterystyczne, okres występowania i wybitnych twórców.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/2C_U25Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U25C.U2. absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje
T-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce
T-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce
T-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty
T-W-14Współczesna sztuka polska
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Student umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/2C_U26Student uzyskuje informacje z literatury i baz danych w języku polskim i obcym. Student potrafi dokonać selekcji zawartych w źródłach danych, opracować je i zaprezentować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U26C.U3. absolwent potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz z innych źródeł, także w języku obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej, w celu wykorzystania ich w procesie projektowym lub – w podstawowym zakresie – w działalności naukowej;
Cel przedmiotuC-2Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich.
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech.
Treści programoweT-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy
T-W-14Współczesna sztuka polska
T-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła
T-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku
T-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
S-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Student umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/2C_K04W toku wykładów prezentowane jest dziedzictwo kulturowe Europy i Polski oraz wybrane, wybitne przykłady sztuki i architektury światowej. Jego ochrona jest naszym obowiązkiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-14Współczesna sztuka polska
T-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm
T-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje
T-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobowiązkowy
3,0Student obowiązkowy i sumienny.
3,5
4,0
4,5
5,0Student bardzo obowiązkowy i odpowiedzialny, znający bardzo dobrze prezentowany materiał. Wynikiem takiego zaangażowania jest świadomość wagi dziedzictwa kulturowego i potrzeba jego ochrony.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/2C_K07Pracując nad projektem plastycznym absolwent twórczo wykorzystuje zdobytą na wykładach wiedzę i przedstawia go autorsko lub w wybranym przez siebie stylu. Precyzuje także w logiczny sposób adekwatny do tematu opis.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K07D.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce i architekturze europejskiej, w tym polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech.
C-2Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem poprzez syntezę danych, analizę i opracowanie graficzne plansz z zakresu sztuki i architektury nowożytnej, a przede wszystkim współczesnej, w tym wybitnych dzieł inżynierskich.
Treści programoweT-W-7Klasycyzm w Europie i Polsce główne nurty
T-W-14Współczesna sztuka polska
T-W-12Sztuka I połowy XX w. modernizm, ekspresjonizm, kubizm
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-9Klasycyzm w Europie i Polsce
T-W-8Sztuka baroku w Europie i Polsce, twórcy i ich dzieła
T-W-10Impresjonizm i secesja w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-11Nowe prądy w sztuce i Art deco
T-W-5Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła
T-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-13Sztuka współczesna, kierunki i tendencje
T-W-6Barok w Europie i Polsce przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując.
S-2Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobowiązkowy
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0Sudent bardzo sumienny, twórczy, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.