Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą | 3 |
T-W-2 | Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych | 3 |
T-W-3 | Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady | 3 |
T-W-4 | Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej | 3 |
T-W-5 | Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce i w sposób swobodny analizować różne aspekty jej zastosowania. | 15 |
A-W-2 | Studenci zobowiazani są zaliczyć kolokwium z zakresu omawianego materiału. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocenę końcową. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3c_W01 Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego. | AU_2A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3c_U01 Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka). | AU_2A_U16, AU_2A_U09, AU_2A_U24 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3c_K02 Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
AU_2A_AS2-V/3c_K03 Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych. | AU_2A_K04, AU_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3c_W01 Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego. | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3c_U01 Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka). | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3c_K02 Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-V/3c_K03 Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piotr Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Rebis, Poznań, 2010
- Roland Barthes, Mitologie, Aletheia, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Javier Gimeno-Martinez, Design and National Identity, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
- Rebecca Houze, New Mythologies in design and culture. Reading signs and symbols in the visual landscape, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
- Artur Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2008
- Dorota Folga- Januszewska, Mit i Zakopane, Bosz, Olszanica, 2006
- red. Maria Dziedzic, Warsztaty Krakowskie 1913-1926, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im Jana Matejki w Krakowie, Kraków, 2009