Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Metodyka pracy naukowej Systemowe i BIM:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka pracy naukowej Systemowe i BIM
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury, zna ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury
W-2Student potrafi korzystając z różnych dostępnych źródeł i metod wykorzystać zdobyte umiejętności warsztatowe i metodyczne do zgromadzenia materiałów badawczych, potrafi dokonać analizy zasobów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia oraz prowadzenia uproszczonych badań naukowych
C-2Nabycie umiejętności dokonania analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, oraz prezentacji wyników w szerszym tle historycznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tematem zajęć będzie metodyka pracy naukowej na przykładzie wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina). W uzgodnieniu z prowadzącym Student dokona wyboru obiektu, a następnie jego opracowania w perspektywie uproszczonych badań naukowych. W szczególności Student dokona: - zgromadzenia materiałów archiwalnych dotyczących wybranego obiektu (Archiwum Państwowe, służby konserwatorskie, inne źródła); - zgromadzi dokumentację inwentaryzacyjną (jeżeli będzie to możliwe); - dokona archiwizacji fotograficznej obiektu; - zgromadzi materiały naukowe dotyczące obiektów o podobnej typologii i okresie powstania; - dokona analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, w szerszym tle historycznym.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2praca własna27
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metodą nauczania jest wykład informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusje dydaktyczne, debaty związane z tematyką problemowa prowadzonej pracy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca dokonywana na koniec trwania przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4A_W20
absolwent zna i rozumie podstawowe zasady metodyki badań naukowych, w tym przygotowania opracowań naukowych;
AU_2A_W20C-1, C-2T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4A_U33
absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym;
AU_2A_U33C-1, C-2T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4A_K08
absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
AU_2A_K08C-2, C-1T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4A_W20
absolwent zna i rozumie podstawowe zasady metodyki badań naukowych, w tym przygotowania opracowań naukowych;
2,0
3,0Opracowanie podstawowych informacji (tekstowo-ilustracyjne) dotyczących wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4A_U33
absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym;
2,0
3,0Opracowanie podstawowych informacji (tekstowo-ilustracyjne) dotyczących wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4A_K08
absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
2,0
3,0Opracowanie podstawowych informacji (tekstowo-ilustracyjne) dotyczących wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bizio K., Od kamienicy czynszowej do spółdzielczego osiedla mieszkaniowego. Ewolucja idei w szczecińskiej wielorodzinnej architekturze mieszkaniowej od połowy XIX w. do II wojny światowej, Wydawnictwo Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2016
  2. Dawidowski R., Długopolski R., Szymski A.M., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Walkowska Wydawnictwo, Szczecin, 2007
  3. Kozińska B., Rozwój przestrzenny Szczecina od początku XIX wieku do drugiej wojny światowej (wydanie II, rozszerzone), Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Szczeciński, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin, 2015
  4. Makała R., Między prowincją a metropolią. Architektura Szczecina w latach 1891-1918, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tematem zajęć będzie metodyka pracy naukowej na przykładzie wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina). W uzgodnieniu z prowadzącym Student dokona wyboru obiektu, a następnie jego opracowania w perspektywie uproszczonych badań naukowych. W szczególności Student dokona: - zgromadzenia materiałów archiwalnych dotyczących wybranego obiektu (Archiwum Państwowe, służby konserwatorskie, inne źródła); - zgromadzi dokumentację inwentaryzacyjną (jeżeli będzie to możliwe); - dokona archiwizacji fotograficznej obiektu; - zgromadzi materiały naukowe dotyczące obiektów o podobnej typologii i okresie powstania; - dokona analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, w szerszym tle historycznym.4
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2praca własna27
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4A_W20absolwent zna i rozumie podstawowe zasady metodyki badań naukowych, w tym przygotowania opracowań naukowych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W20C.W3. absolwent zna i rozumie podstawowe zasady metodyki badań naukowych, w tym przygotowania opracowań naukowych;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia oraz prowadzenia uproszczonych badań naukowych
C-2Nabycie umiejętności dokonania analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, oraz prezentacji wyników w szerszym tle historycznym.
Treści programoweT-A-1Tematem zajęć będzie metodyka pracy naukowej na przykładzie wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina). W uzgodnieniu z prowadzącym Student dokona wyboru obiektu, a następnie jego opracowania w perspektywie uproszczonych badań naukowych. W szczególności Student dokona: - zgromadzenia materiałów archiwalnych dotyczących wybranego obiektu (Archiwum Państwowe, służby konserwatorskie, inne źródła); - zgromadzi dokumentację inwentaryzacyjną (jeżeli będzie to możliwe); - dokona archiwizacji fotograficznej obiektu; - zgromadzi materiały naukowe dotyczące obiektów o podobnej typologii i okresie powstania; - dokona analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, w szerszym tle historycznym.
Metody nauczaniaM-1Metodą nauczania jest wykład informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusje dydaktyczne, debaty związane z tematyką problemowa prowadzonej pracy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca dokonywana na koniec trwania przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie podstawowych informacji (tekstowo-ilustracyjne) dotyczących wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4A_U33absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U33D.U5. absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia oraz prowadzenia uproszczonych badań naukowych
C-2Nabycie umiejętności dokonania analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, oraz prezentacji wyników w szerszym tle historycznym.
Treści programoweT-A-1Tematem zajęć będzie metodyka pracy naukowej na przykładzie wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina). W uzgodnieniu z prowadzącym Student dokona wyboru obiektu, a następnie jego opracowania w perspektywie uproszczonych badań naukowych. W szczególności Student dokona: - zgromadzenia materiałów archiwalnych dotyczących wybranego obiektu (Archiwum Państwowe, służby konserwatorskie, inne źródła); - zgromadzi dokumentację inwentaryzacyjną (jeżeli będzie to możliwe); - dokona archiwizacji fotograficznej obiektu; - zgromadzi materiały naukowe dotyczące obiektów o podobnej typologii i okresie powstania; - dokona analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, w szerszym tle historycznym.
Metody nauczaniaM-1Metodą nauczania jest wykład informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusje dydaktyczne, debaty związane z tematyką problemowa prowadzonej pracy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca dokonywana na koniec trwania przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie podstawowych informacji (tekstowo-ilustracyjne) dotyczących wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4A_K08absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K08D.S2. absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności dokonania analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, oraz prezentacji wyników w szerszym tle historycznym.
C-1Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia oraz prowadzenia uproszczonych badań naukowych
Treści programoweT-A-1Tematem zajęć będzie metodyka pracy naukowej na przykładzie wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina). W uzgodnieniu z prowadzącym Student dokona wyboru obiektu, a następnie jego opracowania w perspektywie uproszczonych badań naukowych. W szczególności Student dokona: - zgromadzenia materiałów archiwalnych dotyczących wybranego obiektu (Archiwum Państwowe, służby konserwatorskie, inne źródła); - zgromadzi dokumentację inwentaryzacyjną (jeżeli będzie to możliwe); - dokona archiwizacji fotograficznej obiektu; - zgromadzi materiały naukowe dotyczące obiektów o podobnej typologii i okresie powstania; - dokona analizy historycznej i stylistycznej obiektu w formie tekstowej i graficznej, w szerszym tle historycznym.
Metody nauczaniaM-1Metodą nauczania jest wykład informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusje dydaktyczne, debaty związane z tematyką problemowa prowadzonej pracy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca dokonywana na koniec trwania przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie podstawowych informacji (tekstowo-ilustracyjne) dotyczących wybranego obiektu architektury współczesnej powstałego pomiędzy drugą połową XIX w. a 1945 r. na terenie Pomorza Zachodniego (ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina
3,5
4,0
4,5
5,0