Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Markery genetyczne jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery genetyczne jakości żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności. |
C-2 | Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne. | 2 |
T-A-2 | Markery genetyczne jakości/ilości mleka u różnych zwierząt hodowlanych | 3 |
T-A-3 | Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt | 4 |
T-A-4 | Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice. | 2 |
T-A-5 | Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności | 2 |
T-A-6 | Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań. | 2 |
T-W-2 | Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka. | 2 |
T-W-3 | Markery genetyczne alergii pokarmowych | 2 |
T-W-4 | Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens). | 2 |
T-W-5 | Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań. | 3 |
T-W-6 | Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie podanej literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_W01 Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności | BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W14, BTinz_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_U01 Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności | BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_K01 Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności | BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_W01 Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności | 2,0 | |
3,0 | Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_U01 Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_K01 Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
- Avise J.C., Markery molekularne historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Sforza S., Food Authentication Using Bioorganic Molecules, University of Parma, 2013