Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne jakości żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.2
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka u różnych zwierząt hodowlanych3
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt4
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.2
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności2
T-A-6Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.2
15
wykłady
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.2
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.2
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych2
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).2
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.3
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie podanej literatury10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W14, BTinz_2A_W06C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U07C-1, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K02C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
  2. Avise J.C., Markery molekularne historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sforza S., Food Authentication Using Bioorganic Molecules, University of Parma, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.2
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka u różnych zwierząt hodowlanych3
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt4
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.2
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności2
T-A-6Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.2
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.2
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych2
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).2
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.3
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie podanej literatury10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O2.1_W01Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności
T-A-1Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.
T-A-6Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O2.1_U01Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BTinz_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt
T-A-1Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka u różnych zwierząt hodowlanych
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O2.1_K01Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności
T-A-1Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0