Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Nanobioinżynieria w produkcji żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanobioinżynieria w produkcji żywności
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia, biochemia, fizjologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania nanobioinżynierii w produkcji żywności, w odniesieniu do aktualnych aktów prawnych kierunków rozwoju oraz związanych z tym zagrożeń.
C-2Celem przedmiotu jest nabywanie umiejętności wyboru nanomateriałów, które mogą mieć kontakt z żywnością oraz technologii umożliwiającej ich zastosowanie w produkcji żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Monitorowanie stanu jakości żywności z wykorzystaniem nanotechnologii. Utrwalanie żywności i kontrola procesu przechowywania3
T-A-2Nanokapsułkowanie skłaników żywności.2
T-A-3Wytwarzanie dodatków i suplementów diety z wykorzystaniem nanocząseczek. Poprawa biodostępności składników.3
T-A-4Wzmacnianie aromatu i smaku prodktów spożywczych.2
T-A-5Wprowadzanie do żywności kwasów omega-3.2
T-A-6Wprowadzanie nutraceutyków do żywności.3
15
wykłady
T-W-11. Prawne aspekty nanotechnologii w produkcji żywności.2
T-W-2Kierunki rozwoju i zagrożenia nanotechnologi w produkcji żywności.2
T-W-3Rodzaje nanomateriałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.2
T-W-4Nanosensory w wykrywaniu zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w żywności.3
T-W-5Zastosowanie nanotechnologii do produkcji opakowań.2
T-W-6Nanobioinżynieria w produkcji żywności funkcjonalnej.3
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3klasyczna metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego przez studentów opracowania zagadnienia, problemu i zaprezentowania przed grupą studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.1_W01
Student zna rodzaje i zastosowanie nanomateriałów wykorzystywanych w produkcji żywności, aspekty prawne ich wyorzystania oraz kierunki rozwoju nanotechnologi w produkcji żywności.
BTna_2A_W10, BTna_2A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.1_U01
Student wie jak dobrać nanomateriały i wykorzystać metody biotechnologiczne z ich zastosowaniem do produkcji żywności.
BTna_2A_U01, BTna_2A_U04C-2T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.1_K01
W trakcie zajęć student nabędzie świadomość wykorzystania nanotechnologii w produkcji żywności i jej wpływu na zdrowie człowieka.
BTna_2A_K02, BTna_2A_K03C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.1_W01
Student zna rodzaje i zastosowanie nanomateriałów wykorzystywanych w produkcji żywności, aspekty prawne ich wyorzystania oraz kierunki rozwoju nanotechnologi w produkcji żywności.
2,0
3,0Student wymienia rodzaje i zastosowanie nanomateriałów wykorzystywanych w produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.1_U01
Student wie jak dobrać nanomateriały i wykorzystać metody biotechnologiczne z ich zastosowaniem do produkcji żywności.
2,0
3,0Student wykazuje dostateczną umiejętość dobierania nanomaterialów i w stopniu podstawowym potrafi wykorzystać metody biotechnologiczne z ich zastosowaniem do produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.1_K01
W trakcie zajęć student nabędzie świadomość wykorzystania nanotechnologii w produkcji żywności i jej wpływu na zdrowie człowieka.
2,0
3,0student jest świadomy możliwości wykorzystania nanotechnologii w produkcji żywności i wyraża swoją opinię na ten temat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jurewicz, Marcin Rafał, Nanotechnologia : regulacje prawne : legislacja Unii Europejskiej, Difin, Warszawa, 2017, 2
  2. Anna Świderska-Środa, Witold Łojkowski, Małgorzata Lewandowska, Krzysztof J. Kurzydłowski, Świat nanocząstek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
  3. Żelechowska Kamila, Nanotechnologia w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Hanna Śmigielska, Innowacyjne produkty spożywcze na rynku żywności funkcjonalnej zawierające wzbogaconą skrobię, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2016
  2. Janusz Czapski, Danuta Górecka, Żywność prozdrowotna : składniki i technologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Monitorowanie stanu jakości żywności z wykorzystaniem nanotechnologii. Utrwalanie żywności i kontrola procesu przechowywania3
T-A-2Nanokapsułkowanie skłaników żywności.2
T-A-3Wytwarzanie dodatków i suplementów diety z wykorzystaniem nanocząseczek. Poprawa biodostępności składników.3
T-A-4Wzmacnianie aromatu i smaku prodktów spożywczych.2
T-A-5Wprowadzanie do żywności kwasów omega-3.2
T-A-6Wprowadzanie nutraceutyków do żywności.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Prawne aspekty nanotechnologii w produkcji żywności.2
T-W-2Kierunki rozwoju i zagrożenia nanotechnologi w produkcji żywności.2
T-W-3Rodzaje nanomateriałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.2
T-W-4Nanosensory w wykrywaniu zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w żywności.3
T-W-5Zastosowanie nanotechnologii do produkcji opakowań.2
T-W-6Nanobioinżynieria w produkcji żywności funkcjonalnej.3
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NB2-S-O1.1_W01Student zna rodzaje i zastosowanie nanomateriałów wykorzystywanych w produkcji żywności, aspekty prawne ich wyorzystania oraz kierunki rozwoju nanotechnologi w produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BTna_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania nanobioinżynierii w produkcji żywności, w odniesieniu do aktualnych aktów prawnych kierunków rozwoju oraz związanych z tym zagrożeń.
Treści programoweT-W-11. Prawne aspekty nanotechnologii w produkcji żywności.
T-W-2Kierunki rozwoju i zagrożenia nanotechnologi w produkcji żywności.
T-W-3Rodzaje nanomateriałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
T-W-5Zastosowanie nanotechnologii do produkcji opakowań.
T-W-4Nanosensory w wykrywaniu zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w żywności.
T-W-6Nanobioinżynieria w produkcji żywności funkcjonalnej.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia rodzaje i zastosowanie nanomateriałów wykorzystywanych w produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NB2-S-O1.1_U01Student wie jak dobrać nanomateriały i wykorzystać metody biotechnologiczne z ich zastosowaniem do produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTna_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest nabywanie umiejętności wyboru nanomateriałów, które mogą mieć kontakt z żywnością oraz technologii umożliwiającej ich zastosowanie w produkcji żywności.
Treści programoweT-A-2Nanokapsułkowanie skłaników żywności.
T-A-4Wzmacnianie aromatu i smaku prodktów spożywczych.
T-A-5Wprowadzanie do żywności kwasów omega-3.
T-A-6Wprowadzanie nutraceutyków do żywności.
T-A-3Wytwarzanie dodatków i suplementów diety z wykorzystaniem nanocząseczek. Poprawa biodostępności składników.
T-A-1Monitorowanie stanu jakości żywności z wykorzystaniem nanotechnologii. Utrwalanie żywności i kontrola procesu przechowywania
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego przez studentów opracowania zagadnienia, problemu i zaprezentowania przed grupą studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje dostateczną umiejętość dobierania nanomaterialów i w stopniu podstawowym potrafi wykorzystać metody biotechnologiczne z ich zastosowaniem do produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NB2-S-O1.1_K01W trakcie zajęć student nabędzie świadomość wykorzystania nanotechnologii w produkcji żywności i jej wpływu na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTna_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania nanobioinżynierii w produkcji żywności, w odniesieniu do aktualnych aktów prawnych kierunków rozwoju oraz związanych z tym zagrożeń.
C-2Celem przedmiotu jest nabywanie umiejętności wyboru nanomateriałów, które mogą mieć kontakt z żywnością oraz technologii umożliwiającej ich zastosowanie w produkcji żywności.
Treści programoweT-A-4Wzmacnianie aromatu i smaku prodktów spożywczych.
T-A-5Wprowadzanie do żywności kwasów omega-3.
T-A-3Wytwarzanie dodatków i suplementów diety z wykorzystaniem nanocząseczek. Poprawa biodostępności składników.
T-W-2Kierunki rozwoju i zagrożenia nanotechnologi w produkcji żywności.
T-W-6Nanobioinżynieria w produkcji żywności funkcjonalnej.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego przez studentów opracowania zagadnienia, problemu i zaprezentowania przed grupą studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy możliwości wykorzystania nanotechnologii w produkcji żywności i wyraża swoją opinię na ten temat.
3,5
4,0
4,5
5,0