Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Nanobiotechnologia w inżynierii środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanobiotechnologia w inżynierii środowiska
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biochemii, biotechnologii w ochronie środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzstania nanomateriałów w ochronie i bioindykacji środowiska.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności wykorzystania natomateriałów w metodach biotechnologicznych dotyczących uzdatniania wody, usuwania metali ze ścieków, produkcji odnawialnych żródeł energii czy wspomagania aktywności biologicznej gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.2
T-A-2Nanomateriały w uzdatnianiu wody metodami biologicznymi.2
T-A-3Wykorzystanie nanomateriałów wusuwaniu metali ciężkich ze ścieków.2
T-A-4Możliwości wykorzystania nanomateriałów w produkcji odnawialnych źródeł energii.2
T-A-5Nanomateriały we wspomaganiu aktywności biologicznej gleb.2
10
wykłady
T-W-1Prawne aspekty nanotechnologii w zakresie ochrony środowiska.2
T-W-2Główne kierunki i możliwości rozwoju nanobioinzynierii w ochronie środowiska.3
T-W-3Nanomateriały mogące znaleźć zastosowanie w bioinżynierii środowiska. Sorpcyjne i biostymulacyjne właściwości nanomateriałów.2
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków z możliwością zastosowania nanomateriałów. Biofilmy w technologiach membranowych z wykorzstaniem nanomateriałów.2
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w procesie bioremediacji gleb. Wspomaganie fitoremediacji przy współudziale nanomateriałów.4
T-W-6Nanomateriały w bioindykacji środowiska. Biotesty i bioczujniki.2
T-W-7Wykorzytsanie dpadów do produkcji nanomateriałów.2
T-W-8Nanotechnologia w ograniczaniu emisji zanieczyszczeń z produkcji rolniczej.2
T-W-9Zaliczenie wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach.10
A-A-2Przygotowanie do zajeć.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy studentów na podstawie testu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania na zajęcia audytoryjne na podstawie pogadanki.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu tematyki ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D5_W01
Student objaśnia zastosowanie nanomateriałów w inżynierii środowiska. Wymienia i opisuje biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska.
BTna_2A_W01, BTna_2A_W10C-1T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D5_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania wybranych nanomateriałów w inżynierii środowiska z wykorzystaniem procesów biotechnologicznych. Wyszukuje mechanizmy i procesy biotechnologiczne z zakrsu inżynierii środowiska mogące zastosować nanomateriały.
BTna_2A_U01, BTna_2A_U04, BTna_2A_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D5_K01
Nabywa świadomosć zastosowania nanomateriałów w procesach związanych z ochroną środowiska.
BTna_2A_K03, BTna_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-8, T-W-2M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D5_W01
Student objaśnia zastosowanie nanomateriałów w inżynierii środowiska. Wymienia i opisuje biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska.
2,0
3,0student wymienia biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska i opisuję wybraną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D5_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania wybranych nanomateriałów w inżynierii środowiska z wykorzystaniem procesów biotechnologicznych. Wyszukuje mechanizmy i procesy biotechnologiczne z zakrsu inżynierii środowiska mogące zastosować nanomateriały.
2,0
3,0Student potrafi wymienić procesy biotechnologiczne w których wykorzystywane są nanomateriały
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D5_K01
Nabywa świadomosć zastosowania nanomateriałów w procesach związanych z ochroną środowiska.
2,0
3,0Student wyraża świadomą opinię na temat wykorzstania nanomateriałów w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojnowska-Baryła Irena, Trendy w biotechnologii środowiskowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2016
  2. Niesiobędzka Krystyna, Mobilność i biodostępność wybranych metali w ekosystemach trawiastych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2018
  3. Bąk Joanna, Usuwanie organizmów patogennych w procesach uzdatniania wody, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2017
  4. Rup Kazimierz, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Fiedurek Jan, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2014
  2. Dymaczewski Zbysław, Zaopatrzenie w wodę, jakość i ochrona wód, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Kudowa Zdrój, 2016
  3. Malina Grzegorz, Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, Poznań, 2015
  4. Ulewicz Małgorzata, Procesy odzysku i recyklingu metali nieżelaznych i stali, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.2
T-A-2Nanomateriały w uzdatnianiu wody metodami biologicznymi.2
T-A-3Wykorzystanie nanomateriałów wusuwaniu metali ciężkich ze ścieków.2
T-A-4Możliwości wykorzystania nanomateriałów w produkcji odnawialnych źródeł energii.2
T-A-5Nanomateriały we wspomaganiu aktywności biologicznej gleb.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawne aspekty nanotechnologii w zakresie ochrony środowiska.2
T-W-2Główne kierunki i możliwości rozwoju nanobioinzynierii w ochronie środowiska.3
T-W-3Nanomateriały mogące znaleźć zastosowanie w bioinżynierii środowiska. Sorpcyjne i biostymulacyjne właściwości nanomateriałów.2
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków z możliwością zastosowania nanomateriałów. Biofilmy w technologiach membranowych z wykorzstaniem nanomateriałów.2
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w procesie bioremediacji gleb. Wspomaganie fitoremediacji przy współudziale nanomateriałów.4
T-W-6Nanomateriały w bioindykacji środowiska. Biotesty i bioczujniki.2
T-W-7Wykorzytsanie dpadów do produkcji nanomateriałów.2
T-W-8Nanotechnologia w ograniczaniu emisji zanieczyszczeń z produkcji rolniczej.2
T-W-9Zaliczenie wykładów1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach.10
A-A-2Przygotowanie do zajeć.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-D5_W01Student objaśnia zastosowanie nanomateriałów w inżynierii środowiska. Wymienia i opisuje biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTna_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzstania nanomateriałów w ochronie i bioindykacji środowiska.
Treści programoweT-W-3Nanomateriały mogące znaleźć zastosowanie w bioinżynierii środowiska. Sorpcyjne i biostymulacyjne właściwości nanomateriałów.
T-W-4Biotechnologie oczyszczania ścieków z możliwością zastosowania nanomateriałów. Biofilmy w technologiach membranowych z wykorzstaniem nanomateriałów.
T-W-8Nanotechnologia w ograniczaniu emisji zanieczyszczeń z produkcji rolniczej.
T-W-6Nanomateriały w bioindykacji środowiska. Biotesty i bioczujniki.
T-W-7Wykorzytsanie dpadów do produkcji nanomateriałów.
T-W-2Główne kierunki i możliwości rozwoju nanobioinzynierii w ochronie środowiska.
T-W-5Wykorzystanie nanomateriałów w procesie bioremediacji gleb. Wspomaganie fitoremediacji przy współudziale nanomateriałów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy studentów na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia biotechnologie wykorzystujące nanomateriały w zakresie ochrony środowiska i opisuję wybraną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-D5_U01Student posiada umiejętność wykorzystania wybranych nanomateriałów w inżynierii środowiska z wykorzystaniem procesów biotechnologicznych. Wyszukuje mechanizmy i procesy biotechnologiczne z zakrsu inżynierii środowiska mogące zastosować nanomateriały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTna_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BTna_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności wykorzystania natomateriałów w metodach biotechnologicznych dotyczących uzdatniania wody, usuwania metali ze ścieków, produkcji odnawialnych żródeł energii czy wspomagania aktywności biologicznej gleb.
Treści programoweT-A-1Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.
T-A-2Nanomateriały w uzdatnianiu wody metodami biologicznymi.
T-A-3Wykorzystanie nanomateriałów wusuwaniu metali ciężkich ze ścieków.
T-A-4Możliwości wykorzystania nanomateriałów w produkcji odnawialnych źródeł energii.
T-A-5Nanomateriały we wspomaganiu aktywności biologicznej gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu tematyki ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania na zajęcia audytoryjne na podstawie pogadanki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić procesy biotechnologiczne w których wykorzystywane są nanomateriały
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-D5_K01Nabywa świadomosć zastosowania nanomateriałów w procesach związanych z ochroną środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BTna_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzstania nanomateriałów w ochronie i bioindykacji środowiska.
Treści programoweT-A-1Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.
T-A-2Nanomateriały w uzdatnianiu wody metodami biologicznymi.
T-A-3Wykorzystanie nanomateriałów wusuwaniu metali ciężkich ze ścieków.
T-A-4Możliwości wykorzystania nanomateriałów w produkcji odnawialnych źródeł energii.
T-A-5Nanomateriały we wspomaganiu aktywności biologicznej gleb.
T-W-8Nanotechnologia w ograniczaniu emisji zanieczyszczeń z produkcji rolniczej.
T-W-2Główne kierunki i możliwości rozwoju nanobioinzynierii w ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu tematyki ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania na zajęcia audytoryjne na podstawie pogadanki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyraża świadomą opinię na temat wykorzstania nanomateriałów w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0