Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizjologii i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową. | 2 |
T-W-2 | Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów. | 3 |
T-W-3 | Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia. | 2 |
T-W-4 | Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie. | 3 |
T-W-5 | Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza. | 3 |
T-W-6 | Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu. | 3 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-W-2 | Przygotowywanie się do zajęć. | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_11_W01 Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych. | Kn_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_11_U01 Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne. | Kn_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_11_K01 Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie. | Kn_2A_K02, Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_11_W01 Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową oraz potrafi podać przyczyny i skutki podstawowych zaburzeń homeostazy wodno-elektrolitowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_11_U01 Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne. | 2,0 | |
3,0 | Student zna przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i przy pomocy nauczyciela potrafi zaproponować działania prewencyjno-profilaktyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_11_K01 Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie konieczność właściwego postępowania ze zwierzętami w celu utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej organizmu. Potrafi wykorzystywać literaturę naukową do samokształcenia i jest otwarty na przekazywanie zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kokot F., Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa w stanach fizjologii i patologii., PZWL, Warszawa, 1986, ISBN 83-200-1042-X
Literatura dodatkowa
- Skrzypczak W. F., Wydalanie i regulacja wodno-mineralna, w: Fizjologia Zwierząt (red. T. Krzymowski, J. Przała), PWRiL, Warszawa, 2015
- Skrzypczak W.F., Gospodarka wodno-elektrolitowa organizmu, w: Fizjologia zwierząt z elementami anatomii (red. L. Dusza)., Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2014
- Skrzypczak W.F., Homeostaza wodno-elektrolitowa, w: Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii (red. W.F. Skrzypczak, T. Stefaniak, R. Zabielski)., PWRiL, Warszawa, 2011