Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Ekoturystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekoturystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiada wiedzę na temat znaczenia środowiska przyrodniczego oraz zrównoważonego wykorzystywania jego zasobów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami zasadami ekoturystyki, z najcenniejszymi regionami ekoturystycznymi w Polsce i na świecie. |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami turystyki zrównoważonej, w tym ekoturystyki, w kontekście szkód w środowisku przyrodniczym powodowanych przez turystykę, wpływu turystyki na środowisko oraz możliwościami rozwoju turystyki przyjaznej środowisku. |
C-3 | Celem przedmiotu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz potencjalnych organizatorów ekoturystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Świadomość ekologiczna podstawą rozwoju ekoturystyki. | 2 |
T-A-2 | Ekologiczny produkt turystyczny (atrakcje ekoturystyczne, infrastruktura ekoturystyczna i usługi). Ekoetykietowanie w turystyce. | 2 |
T-A-3 | Elementy zagospodarowania turystycznego m.in. szlaki turystyczne, ścieżki dydaktyczne, wioski tematyczne. | 2 |
T-A-4 | Możliwości i sposoby organizacji ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo i wrażliwych na degradację. | 2 |
T-A-5 | Formy i sposoby edukacji ekologicznej . Projekt ścieżki dydaktycznej. | 4 |
T-A-6 | Ekoagroturystyka. Przykłady gospodarstw. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Turystyka przyjazna środowisku, turystyka zrównoważona; najważniejsze pojęcia i zasady ekoturystyki. | 2 |
T-W-2 | Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce. | 2 |
T-W-3 | Obszary transgeniczne cenne przyrodniczo a ekoturystyka. | 2 |
T-W-4 | Organizacje promujące turystykę zrównoważoną i ekoturystykę. | 2 |
T-W-5 | Formy ekoturystyki: ekoturystyka aktywna, wyprawy faunistyczne i florystyczne, wyprawy kulturowe i etnograficzne. | 2 |
T-W-6 | Rynek ekoturystyczny w Polsce i na świecie. Perspektywy i kierunki rozwoju ekoturystyki w Polsce. | 2 |
T-W-7 | Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów. Degradacja środowiska przyrodniczego | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 5 |
A-A-3 | Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem. | 5 |
A-A-4 | Zebranie i opracowanie materiału do opracowania projektu. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-3 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z oceny ze sprawdzianu i wykonanych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_17.2_W01 Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski. | Kn_2A_W03 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_17.2_U01 Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł. | Kn_2A_U05 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-A-5 | M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_17.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju. | Kn_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-5 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_17.2_W01 Student zna podstawowe słownictwo używane w ekoturystyce, charakteryzuje i opisuje podstawowe formy ekoturystyki oraz agroturystyki, wymienia najcenniejsze regiony ekoturystyczne Polski. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_17.2_U01 Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zmian zachodzących we współczesnym środowisku i turystyce, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_17.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu oraz kraju. | 2,0 | |
3,0 | Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Staniewska-Zątek W., Turystyka a przyroda i jej ochrona, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, Poznań, 2007
- Gotowt-Jeziorska A., Śledzińska J., Turystyka zrównoważona i ekoturystyka., PTTK, Warszawa, 2008
- Zaręba D., Ekoturystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013, wyd. 3
Literatura dodatkowa
- Kowalczyk A., Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010