Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Rozród psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozród psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju ssaków na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem procesów rozrodczych oraz występowaniem najczęstszych zaburzeń i chorób dotyczących płodności psów.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oceny płodności psa i suki oraz metodami wykorzystywanymi w kierowaniu rozrodu psów.
C-3Kształtowanie u studentów świadomości, że wiedza i odpowiednie postępowanie w zakresie rozrodu psów ma kluczowe znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja układu rozrodczego i specyfika gatunkowa budowy narządów rozrodczych psa i suki.4
T-L-2Pobieranie i badanie nasienia psa. Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-3Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera.2
T-L-4Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-5Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).2
T-L-6Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania.2
T-L-7Diagnostyka przebiegu cyklu płciowego u suk i metody wyznaczania optymalnego momentu krycia/zabiegu inseminacji (badanie oporności śluzu pochwowego, wziernikowanie pochwy, badania hormonalne, badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów).4
T-L-8Metody rozpoznawania ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu.2
T-L-9Zastosowanie ultrasonografii w przebiegu ciąży suk (ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych podczas ciąży).2
T-L-10Ciężki poród i komplikacje porodowe u suk (najczęstsze przyczyny oraz objawy ciężkiego porodu; stres płodowy i przyczyny śmiertelności okołoporodowej szczeniąt; zagrożenia życia suki i płodów). Postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu i przedlekarska pomoc porodowa. Rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków.4
T-L-11Diagnoza wybranych schorzeń jajnika i dróg rodnych suki. Zapobieganie występowania zaburzeń narządów rozrodczych u suk.2
T-L-12Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich, dróg wyprowadzających oraz prostaty.2
30
wykłady
T-W-1Rozwój płciowy psów. Mechanizmy regulujące przebieg procesów rozrodczych u psa i suki.2
T-W-2Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej).2
T-W-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).2
T-W-4Organizacja rozrodu psów – krycie i sztuczne unasienianie (wskazania i przygotowanie do zabiegu inseminacyjnego; techniki zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym).2
T-W-5Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany w organizmie samicy związane z ciążą). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.2
T-W-6Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny).2
T-W-7Zaburzenia i choroby związane z rozrodem psów (najważniejsze objawy chorobowe, efekty leczenia oraz procedury profilaktyczne).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów12
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium obejmujące zakres treści programowych zajęć laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W02_W01
Student zna budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; zna podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów.
Knlic_2A_W07, Knlic_2A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W02_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym.
Knlic_2A_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W02_K01
Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
Knlic_2A_K02, Knlic_2A_K03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W02_W01
Student zna budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; zna podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów.
2,0
3,0Student poprawnie opisuje budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; poprawnie charakteryzuje podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W02_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym.
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje i uzasadnia zastosowanie podstawowych procedur diagnostycznych układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W02_K01
Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
2,0
3,0Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  2. Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
  3. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013
  4. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, red. wyd. pol. J. Twardoń

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja układu rozrodczego i specyfika gatunkowa budowy narządów rozrodczych psa i suki.4
T-L-2Pobieranie i badanie nasienia psa. Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-3Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera.2
T-L-4Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-5Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).2
T-L-6Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania.2
T-L-7Diagnostyka przebiegu cyklu płciowego u suk i metody wyznaczania optymalnego momentu krycia/zabiegu inseminacji (badanie oporności śluzu pochwowego, wziernikowanie pochwy, badania hormonalne, badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów).4
T-L-8Metody rozpoznawania ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu.2
T-L-9Zastosowanie ultrasonografii w przebiegu ciąży suk (ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych podczas ciąży).2
T-L-10Ciężki poród i komplikacje porodowe u suk (najczęstsze przyczyny oraz objawy ciężkiego porodu; stres płodowy i przyczyny śmiertelności okołoporodowej szczeniąt; zagrożenia życia suki i płodów). Postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu i przedlekarska pomoc porodowa. Rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków.4
T-L-11Diagnoza wybranych schorzeń jajnika i dróg rodnych suki. Zapobieganie występowania zaburzeń narządów rozrodczych u suk.2
T-L-12Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich, dróg wyprowadzających oraz prostaty.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój płciowy psów. Mechanizmy regulujące przebieg procesów rozrodczych u psa i suki.2
T-W-2Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej).2
T-W-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).2
T-W-4Organizacja rozrodu psów – krycie i sztuczne unasienianie (wskazania i przygotowanie do zabiegu inseminacyjnego; techniki zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym).2
T-W-5Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany w organizmie samicy związane z ciążą). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.2
T-W-6Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny).2
T-W-7Zaburzenia i choroby związane z rozrodem psów (najważniejsze objawy chorobowe, efekty leczenia oraz procedury profilaktyczne).3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów12
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W02_W01Student zna budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; zna podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Knlic_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem procesów rozrodczych oraz występowaniem najczęstszych zaburzeń i chorób dotyczących płodności psów.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oceny płodności psa i suki oraz metodami wykorzystywanymi w kierowaniu rozrodu psów.
C-3Kształtowanie u studentów świadomości, że wiedza i odpowiednie postępowanie w zakresie rozrodu psów ma kluczowe znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
Treści programoweT-W-1Rozwój płciowy psów. Mechanizmy regulujące przebieg procesów rozrodczych u psa i suki.
T-W-2Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej).
T-W-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-W-4Organizacja rozrodu psów – krycie i sztuczne unasienianie (wskazania i przygotowanie do zabiegu inseminacyjnego; techniki zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym).
T-W-5Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany w organizmie samicy związane z ciążą). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-W-7Zaburzenia i choroby związane z rozrodem psów (najważniejsze objawy chorobowe, efekty leczenia oraz procedury profilaktyczne).
T-W-6Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny).
T-L-1Organizacja układu rozrodczego i specyfika gatunkowa budowy narządów rozrodczych psa i suki.
T-L-2Pobieranie i badanie nasienia psa. Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-3Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera.
T-L-4Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-5Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-6Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania.
T-L-7Diagnostyka przebiegu cyklu płciowego u suk i metody wyznaczania optymalnego momentu krycia/zabiegu inseminacji (badanie oporności śluzu pochwowego, wziernikowanie pochwy, badania hormonalne, badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów).
T-L-8Metody rozpoznawania ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu.
T-L-9Zastosowanie ultrasonografii w przebiegu ciąży suk (ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych podczas ciąży).
T-L-10Ciężki poród i komplikacje porodowe u suk (najczęstsze przyczyny oraz objawy ciężkiego porodu; stres płodowy i przyczyny śmiertelności okołoporodowej szczeniąt; zagrożenia życia suki i płodów). Postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu i przedlekarska pomoc porodowa. Rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków.
T-L-11Diagnoza wybranych schorzeń jajnika i dróg rodnych suki. Zapobieganie występowania zaburzeń narządów rozrodczych u suk.
T-L-12Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich, dróg wyprowadzających oraz prostaty.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium obejmujące zakres treści programowych zajęć laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie opisuje budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; poprawnie charakteryzuje podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W02_U01Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem procesów rozrodczych oraz występowaniem najczęstszych zaburzeń i chorób dotyczących płodności psów.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oceny płodności psa i suki oraz metodami wykorzystywanymi w kierowaniu rozrodu psów.
C-3Kształtowanie u studentów świadomości, że wiedza i odpowiednie postępowanie w zakresie rozrodu psów ma kluczowe znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
Treści programoweT-W-1Rozwój płciowy psów. Mechanizmy regulujące przebieg procesów rozrodczych u psa i suki.
T-W-2Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej).
T-W-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-W-4Organizacja rozrodu psów – krycie i sztuczne unasienianie (wskazania i przygotowanie do zabiegu inseminacyjnego; techniki zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym).
T-W-5Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany w organizmie samicy związane z ciążą). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-W-7Zaburzenia i choroby związane z rozrodem psów (najważniejsze objawy chorobowe, efekty leczenia oraz procedury profilaktyczne).
T-W-6Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny).
T-L-1Organizacja układu rozrodczego i specyfika gatunkowa budowy narządów rozrodczych psa i suki.
T-L-2Pobieranie i badanie nasienia psa. Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-3Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera.
T-L-4Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-5Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-6Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania.
T-L-7Diagnostyka przebiegu cyklu płciowego u suk i metody wyznaczania optymalnego momentu krycia/zabiegu inseminacji (badanie oporności śluzu pochwowego, wziernikowanie pochwy, badania hormonalne, badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów).
T-L-8Metody rozpoznawania ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu.
T-L-9Zastosowanie ultrasonografii w przebiegu ciąży suk (ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych podczas ciąży).
T-L-10Ciężki poród i komplikacje porodowe u suk (najczęstsze przyczyny oraz objawy ciężkiego porodu; stres płodowy i przyczyny śmiertelności okołoporodowej szczeniąt; zagrożenia życia suki i płodów). Postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu i przedlekarska pomoc porodowa. Rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków.
T-L-11Diagnoza wybranych schorzeń jajnika i dróg rodnych suki. Zapobieganie występowania zaburzeń narządów rozrodczych u suk.
T-L-12Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich, dróg wyprowadzających oraz prostaty.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium obejmujące zakres treści programowych zajęć laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje i uzasadnia zastosowanie podstawowych procedur diagnostycznych układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W02_K01Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Knlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem procesów rozrodczych oraz występowaniem najczęstszych zaburzeń i chorób dotyczących płodności psów.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oceny płodności psa i suki oraz metodami wykorzystywanymi w kierowaniu rozrodu psów.
C-3Kształtowanie u studentów świadomości, że wiedza i odpowiednie postępowanie w zakresie rozrodu psów ma kluczowe znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
Treści programoweT-W-1Rozwój płciowy psów. Mechanizmy regulujące przebieg procesów rozrodczych u psa i suki.
T-W-2Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej).
T-W-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-W-4Organizacja rozrodu psów – krycie i sztuczne unasienianie (wskazania i przygotowanie do zabiegu inseminacyjnego; techniki zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym).
T-W-5Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany w organizmie samicy związane z ciążą). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-W-7Zaburzenia i choroby związane z rozrodem psów (najważniejsze objawy chorobowe, efekty leczenia oraz procedury profilaktyczne).
T-W-6Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny).
T-L-1Organizacja układu rozrodczego i specyfika gatunkowa budowy narządów rozrodczych psa i suki.
T-L-2Pobieranie i badanie nasienia psa. Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-3Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera.
T-L-4Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-5Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-6Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania.
T-L-7Diagnostyka przebiegu cyklu płciowego u suk i metody wyznaczania optymalnego momentu krycia/zabiegu inseminacji (badanie oporności śluzu pochwowego, wziernikowanie pochwy, badania hormonalne, badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów).
T-L-8Metody rozpoznawania ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu.
T-L-9Zastosowanie ultrasonografii w przebiegu ciąży suk (ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych podczas ciąży).
T-L-10Ciężki poród i komplikacje porodowe u suk (najczęstsze przyczyny oraz objawy ciężkiego porodu; stres płodowy i przyczyny śmiertelności okołoporodowej szczeniąt; zagrożenia życia suki i płodów). Postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu i przedlekarska pomoc porodowa. Rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków.
T-L-11Diagnoza wybranych schorzeń jajnika i dróg rodnych suki. Zapobieganie występowania zaburzeń narządów rozrodczych u suk.
T-L-12Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich, dróg wyprowadzających oraz prostaty.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium obejmujące zakres treści programowych zajęć laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej.
3,5
4,0
4,5
5,0