Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy biochemii klinicznej psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy biochemii klinicznej psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,30,60zaliczenie
wykładyW4 14 0,70,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, biochemii oraz anatomii i fizjologii psa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wskaźniki profilu kostnego i nerkowego u psów2
T-A-2Zmiany wskaźników hemogramu i biochemicznych osoca u psów z chorobami wektorowymi.2
T-A-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.2
6
wykłady
T-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.2
T-W-2Wpływ zmian objętości i ciśnienia osmotycznego w poszczególnych przestrzeniach wodnych na wartości podstawowych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz skład i objetość moczu.3
T-W-3Hemogram psa i najważniejsze przyczyny odchyleń poszczególnych wskaźników od wartości referencyjnych4
T-W-4Metabolizm lipidów i hiperlipdemia u psów. Profil watrobowy i biochemiczna ocena stanu uszkodzeń hepatocytów u psów3
T-W-5Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji2
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach14
A-W-2Konsultacje z prpwadzącym wyklady1
A-W-3Przygorowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów5
A-W-4Zaliczenie wykladow1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta i przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach oraz przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C25_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
Kn_1P_W21, Kn_1P_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-3, M-5, M-2S-3, S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C25_U01
Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U11C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C25_K01
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04C-1T-W-1, T-A-3M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C25_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeń w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej i ergetycznej u psów. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C25_U01
Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
2,0
3,0Student tylko wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz niektorych profili narzadowych u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C25_K01
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
2,0
3,0Student poprawnie wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie, mało dba jednak o spójność swej części z całością pracy zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Meyer D., Harvey J, Diagnostyka laboratoryjna w weterynarii, Edra Urban&Partner, Wrocław, 2018, 3
  2. Dembińska-Kieć A., Noskalski J.W, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2009
  3. Winnicka A, Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 2015
  4. Angielski S., Rogulski J., Zarys biochemii klinicznej i analityki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1988

Literatura dodatkowa

  1. Kokot F., Kokot S., Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  2. Hoskins J, Pedriatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Urban&Partner, Wrocław, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wskaźniki profilu kostnego i nerkowego u psów2
T-A-2Zmiany wskaźników hemogramu i biochemicznych osoca u psów z chorobami wektorowymi.2
T-A-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.2
T-W-2Wpływ zmian objętości i ciśnienia osmotycznego w poszczególnych przestrzeniach wodnych na wartości podstawowych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz skład i objetość moczu.3
T-W-3Hemogram psa i najważniejsze przyczyny odchyleń poszczególnych wskaźników od wartości referencyjnych4
T-W-4Metabolizm lipidów i hiperlipdemia u psów. Profil watrobowy i biochemiczna ocena stanu uszkodzeń hepatocytów u psów3
T-W-5Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji2
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach14
A-W-2Konsultacje z prpwadzącym wyklady1
A-W-3Przygorowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów5
A-W-4Zaliczenie wykladow1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C25_W01Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.
T-W-2Wpływ zmian objętości i ciśnienia osmotycznego w poszczególnych przestrzeniach wodnych na wartości podstawowych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz skład i objetość moczu.
T-W-3Hemogram psa i najważniejsze przyczyny odchyleń poszczególnych wskaźników od wartości referencyjnych
T-W-5Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.
T-A-1Wskaźniki profilu kostnego i nerkowego u psów
T-A-2Zmiany wskaźników hemogramu i biochemicznych osoca u psów z chorobami wektorowymi.
T-A-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.
T-W-4Metabolizm lipidów i hiperlipdemia u psów. Profil watrobowy i biochemiczna ocena stanu uszkodzeń hepatocytów u psów
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta i przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach oraz przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeń w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej i ergetycznej u psów. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C25_U01Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-W-2Wpływ zmian objętości i ciśnienia osmotycznego w poszczególnych przestrzeniach wodnych na wartości podstawowych wskaźników hematologicznych i biochemicznych krwi oraz skład i objetość moczu.
T-W-3Hemogram psa i najważniejsze przyczyny odchyleń poszczególnych wskaźników od wartości referencyjnych
T-W-5Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.
T-A-1Wskaźniki profilu kostnego i nerkowego u psów
T-A-2Zmiany wskaźników hemogramu i biochemicznych osoca u psów z chorobami wektorowymi.
T-A-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz niektorych profili narzadowych u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C25_K01Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.
T-A-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie, mało dba jednak o spójność swej części z całością pracy zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0