Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt
Sylabus przedmiotu Higiena i dobrostan zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rehabilitacja zwierząt | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena i dobrostan zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajec jest przekazanie słuchaczą podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierzat, w tym zapoznanie z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników srodowiska wpływajacych na behawior zwierzat jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym srodowisku oraz rozwijanie u słuchaczy zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierzat. |
C-2 | wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia w gabinetach rehabilitacyjnych. | 2 |
T-L-2 | Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Wskaźniki katatermometryczne w gabinetach rehabilitacyjnych. | 2 |
T-L-3 | Definicje dobrostanu. Formy stereotypii u psów i kotów (karty diagnostyki). Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy, hematologiczne). | 2 |
T-L-4 | Sposoby wzbogacania srodowiska psa. Socjalne implikacje dobrostanu. Dobrostan zwierząt podczas rehabilitacji. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu. | 2 |
T-W-2 | Higiena utrzymania zwierzat towarzyszących. Dezynfekcja pomieszczeń i sprzętu. | 2 |
T-W-3 | Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny -metody rozpoznawania. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 16 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy słuchacza, zarówno indywidualnej jak i grupowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B04_W01 Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania zwierząt towarzyszących, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu | RZ_10-_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B04_U01 Zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem | RZ_10-_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B04_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt | RZ_10-_K03 | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B04_W01 Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania zwierząt towarzyszących, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B04_U01 Zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B04_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania sie psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Monkiewicz J., Etyczne i prawne aspekty ochrony dobrostanu zwierzat, Akademii Rolniczej we Wrocławiu, 2001