Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt
Sylabus przedmiotu Fizjologia z elementami pierwszej pomocy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rehabilitacja zwierząt | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia z elementami pierwszej pomocy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu biologii, biochemii oraz anatomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat fizjologii wybranych układów i tkanek, związanych z motoryką i wydolnością organizmu. |
C-2 | Celem dodatkowym przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej zwierząt towarzyszących oraz powiązanie jej z fizjologią układu oddechowego oraz układu krążenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: potencjał spoczynkowy; próg pobudliwości; analiza aktywności kanałów sodowych bramkowanych napięciem w generowaniu potencjału czynnościowego; okres refrakcji bezwzględnej oraz względnej; przewodzenie w synapsie chemicznej; receptory czuciowe. Analiza łuków odruchowych w odruchach somatycznych i autonomicznych. Analiza łuku odruchowego w odruchach warunkowych. | 2 |
T-L-2 | Analiza preparatów histologicznych mięśni szkieletowych. Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: okres utajonego pobudzenia; typy skurczów mięśni; zależność pomiędzy siłą bodźca oraz częstotliwością stymulacji a skurczem mięśnia szkieletowego; typy skurczów mięśni; zmęczenie mięśni. Analiza molekularnego mechanizmu skurczu mięśni. | 2 |
T-L-3 | Analiza z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego: refrakcja bezwzględna mięśnia sercowego; wpływ aktywności układu współczulnego oraz przywspółczulnego na pracę mięśnia sercowego; analiza wpływu czynników humoralnych oraz wybranych hormonów na pracę serca. Zasady pomiaru tętna u zwierząt. Mechanizm wdechu i wydechu – analiza z użyciem preparatu Dondersa. Przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo oddechowej z użyciem fantomu RKO psa. | 3 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do elektrofizjologii. Budowa i funkcjonowanie synapsy chemicznej. Przekazywanie informacji w układzie nerwowym. Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Odruchy somatyczne i autonomiczne. | 2 |
T-W-2 | Podstawy budowy mięśni szkieletowych. Charakterystyka komórek mięśnia szkieletowego. Jednostka motoryczna i motoryczna płytka końcowa. Molekularny mechanizm skurczu mięśnia szkieletowego. Typy skurczów mięśni. Energetyka skurczu mięśnia. Przyczyny i objawy zmęczenia mięśni. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka układu krążenia. Budowa i właściwości mięśnia sercowego. Cykl pracy serca. Nerwowo-humoralna regulacja pracy serca. Czynniki warunkujące przepływ krwi w naczyniech krwionośnych. | 2 |
T-W-4 | Mechanizm wdechu i wydechu. Wymiana gazowa w płucach i tkankach. Regulacja oddychania. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w laboratoriach | 7 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie do wykonania eksperymentów edukacyjnych | 15 |
A-L-3 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | eksperyment dydaktyczny z użyciem wirtualnego laboratorium fizjologicznego |
M-3 | eksperymenty biologiczne z użyciem gotowych prearatów lub fantomów |
M-4 | dyskusja dydaktyczna w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości |
S-2 | Ocena formująca: ocena wiedzy na podstawie dyskusji dydaktycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A02_W01 W wyniku porzeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować funkcje układu nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego, a także opisać wybrane zjawiska związane z ich funkcjonowaniem | RZ_10-_W03, RZ_10-_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi formułować wnioski z analizowanych doświadczeń oraz przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową psa | RZ_10-_U18 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A02_K01 Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych | RZ_10-_K06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A02_W01 W wyniku porzeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować funkcje układu nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego, a także opisać wybrane zjawiska związane z ich funkcjonowaniem | 2,0 | |
3,0 | student potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje układów: nerwowego, krążenia, oddechowego oraz krwionośnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi formułować wnioski z analizowanych doświadczeń oraz przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową psa | 2,0 | |
3,0 | student z pomocą nauczyciela potrafi wyciągnąć wnioski z analizowanych doświadczeń i przeprowadzić resuscytację krązeniowo oddechową z użyciem modelu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A02_K01 Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdolność do pracy w zespole podczas wykonywania doświadczeń laboratoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Krzymowski; Jadwiga Przała, Fizjologia zwierząt, PWiRL, Warszawa, 2015
- E.Y. Ramirez, Pierwsza pomoc w stanach nagłych psów i kotów, Urban & Partner, Wrocław, 2018
Literatura dodatkowa
- Klaus Loeffler, Anatomia i fizjologia zwierząt domowych, PZWL, Warszawa, 2015, I