Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt
Sylabus przedmiotu Pasożyty zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rehabilitacja zwierząt | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pasożyty zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i ekologii zwierząt |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, zoologii i botaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych |
C-2 | Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów |
C-3 | Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów. | 3 |
T-L-2 | Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Zwierzęta jako wektory chorób pasożytniczych | 1 |
T-W-2 | Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość | 1 |
T-W-3 | Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość | 1 |
T-W-4 | Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala) | 1 |
T-W-5 | Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Studiowanie piśmiennictwa | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów |
M-4 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A08_W01 Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | RZ_10-_W05, RZ_10-_W15 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
RZ_10-_PD-RZ-A08_W02 Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków | RZ_10-_W05, RZ_10-_W06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A08_U01 Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym | RZ_10-_U04 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
RZ_10-_PD-RZ-A08_U02 Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego | RZ_10-_U04, RZ_10-_U14 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A08_K01 Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole | RZ_10-_K06, RZ_10-_K08 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
RZ_10-_PD-RZ-A08_K02 Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki | RZ_10-_K05 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
RZ_10-_PD-RZ-A08_K03 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym | RZ_10-_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A08_W01 Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | 2,0 | |
3,0 | Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RZ_10-_PD-RZ-A08_W02 Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków | 2,0 | |
3,0 | Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A08_U01 Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym | 2,0 | |
3,0 | Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RZ_10-_PD-RZ-A08_U02 Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego | 2,0 | |
3,0 | Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A08_K01 Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RZ_10-_PD-RZ-A08_K02 Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RZ_10-_PD-RZ-A08_K03 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomośc zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systeamtyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
- Błaszak Cz. (red), Zoologia. Bezkręgowce (bez stawonogów), PWN, Warszawa, 2009
- Błaszak Cz. (red), Zoologia. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Furmaga S., Choroby pasożytnicze zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1983