Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Uwarunkowania behawioralne w produkcji trzody chlewnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uwarunkowania behawioralne w produkcji trzody chlewnej
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chów i hodowla trzody chlewnej
W-2Przepisy UE w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody utrzymania trzody chlewnej oraz znaczenie kontaktów socjalnych w produkcji świń.2
T-L-2Kryteria zachowań loch i prosiąt zależnie od technologii chowu i sposobu utrzymania.3
T-L-3Kryteria zachowań warchlaków i tuczników wykorzystywane w produkcji świń.2
T-L-4Znaczenie ustalania hierarchii stadnej – (przejawy i tworzenie) utrzymywanie oraz następstwa w uzyskaniu wysokiej produkcyjności świń.2
T-L-5Wykorzystanie upodobań żywieniowych w utrzymaniu wysokiej produkcyjności trzody chlewnej.2
T-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).2
T-L-7Technopatie i stereotypie behawioralne w chowie świń – występowanie, możliwości przeciwdziałania. Stres w chowie świń.2
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka zmysłów świń i omówienie różnych sposobów zachowania świń3
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji2
T-W-3Przegląd i ocena stosowanych systemów i technologii chowu świń pod kątem zachowań zwierząt. Kryteria oceny (produkcyjne, fizjologiczne i behawioralne).2
T-W-4Wybór systemu utrzymania trzody poszczególnych grup produkcyjnych2
T-W-5Znaczenie możliwości swobodnego poruszania się, dostępu do ściółki i elementów niwelujących agresję i znudzenie dla komfortu bytowego i uzyskiwanych wyników produkcyjnych różnych grup technologicznych trzody chlewnej2
T-W-6Wzbogacanie środowiska chowu świń w celu poprawy wyników produkcyjnych.2
T-W-7Wykorzystanie kontaktów pomiędzy osobnikami na wyniki użytkowości rozpłodowej, tempo wzrostu i zachowanie zwierząt2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do dyskusji poprzez samodzielne studiowaie tematyki ćwiczeń4
A-L-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.3_W01
Student wskazuje możliwości prawidłowego wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody
ZO_2A_W05, ZO_2A_W09C-1T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.3_U01
Student weryfikuje i wykorzystuje wpływ czynników środowiskowych oraz naturalne zachowania zwierząt w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt i uzyskania wysokiej wydajności zwierząt
ZO_2A_U08C-1T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.3_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego w zakresie zootechniki w celu zapewnienia optymalnych warunków utrzymania zwierząt
ZO_2A_K02, ZO_2A_K09C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.3_W01
Student wskazuje możliwości prawidłowego wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody
2,0student nie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,0student w niewielkim zakresie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,5student wskazuje i wymienia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,0student wskazuje, wymienia i objaśnia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,5student wskazuje, tłumaczy i charakteryzuje możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
5,0student trafnie rozpoznaje i wskazuje oraz tłumaczy możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt w poszczególnych grupach wiekowych i technologicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.3_U01
Student weryfikuje i wykorzystuje wpływ czynników środowiskowych oraz naturalne zachowania zwierząt w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt i uzyskania wysokiej wydajności zwierząt
2,0student nie weryfikuje wpływu naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,0student nakreśla wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,5student nakreśla i szacuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,0student interpretuje i ocenia wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,5student interpretuje i ocenia oraz łączy wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
5,0student trafnie interpretuje i ocenia oraz łączy i wykorzystuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.3_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego w zakresie zootechniki w celu zapewnienia optymalnych warunków utrzymania zwierząt
2,0student nie jest chętny i nie ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,0student w niewielkim zakresie jest chętny i ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,5student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
4,0student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
4,5student jest chętny ,świdomy zdolny do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
5,0student jest zorientowany i zdeterminowany do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką

Literatura podstawowa

  1. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, UWM, Olsztyn, 1998
  2. Grodzki H., Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki J., Nowicka A., Utrzymanie loch – indywidualne czy grupowe, Hodowca Trzody Chlewnej, s. 38-41., 2006, 6, czasopismo
  2. Red. Nacz. Piętka Z., Trzoda chlewna, Poznań, 2016, Ogólnopolskie czasopismo specjalistyczne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody utrzymania trzody chlewnej oraz znaczenie kontaktów socjalnych w produkcji świń.2
T-L-2Kryteria zachowań loch i prosiąt zależnie od technologii chowu i sposobu utrzymania.3
T-L-3Kryteria zachowań warchlaków i tuczników wykorzystywane w produkcji świń.2
T-L-4Znaczenie ustalania hierarchii stadnej – (przejawy i tworzenie) utrzymywanie oraz następstwa w uzyskaniu wysokiej produkcyjności świń.2
T-L-5Wykorzystanie upodobań żywieniowych w utrzymaniu wysokiej produkcyjności trzody chlewnej.2
T-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).2
T-L-7Technopatie i stereotypie behawioralne w chowie świń – występowanie, możliwości przeciwdziałania. Stres w chowie świń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka zmysłów świń i omówienie różnych sposobów zachowania świń3
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji2
T-W-3Przegląd i ocena stosowanych systemów i technologii chowu świń pod kątem zachowań zwierząt. Kryteria oceny (produkcyjne, fizjologiczne i behawioralne).2
T-W-4Wybór systemu utrzymania trzody poszczególnych grup produkcyjnych2
T-W-5Znaczenie możliwości swobodnego poruszania się, dostępu do ściółki i elementów niwelujących agresję i znudzenie dla komfortu bytowego i uzyskiwanych wyników produkcyjnych różnych grup technologicznych trzody chlewnej2
T-W-6Wzbogacanie środowiska chowu świń w celu poprawy wyników produkcyjnych.2
T-W-7Wykorzystanie kontaktów pomiędzy osobnikami na wyniki użytkowości rozpłodowej, tempo wzrostu i zachowanie zwierząt2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do dyskusji poprzez samodzielne studiowaie tematyki ćwiczeń4
A-L-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.3_W01Student wskazuje możliwości prawidłowego wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.
Treści programoweT-L-1Metody utrzymania trzody chlewnej oraz znaczenie kontaktów socjalnych w produkcji świń.
T-L-3Kryteria zachowań warchlaków i tuczników wykorzystywane w produkcji świń.
T-L-5Wykorzystanie upodobań żywieniowych w utrzymaniu wysokiej produkcyjności trzody chlewnej.
T-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji
Metody nauczaniaM-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,0student w niewielkim zakresie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,5student wskazuje i wymienia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,0student wskazuje, wymienia i objaśnia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,5student wskazuje, tłumaczy i charakteryzuje możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
5,0student trafnie rozpoznaje i wskazuje oraz tłumaczy możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt w poszczególnych grupach wiekowych i technologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.3_U01Student weryfikuje i wykorzystuje wpływ czynników środowiskowych oraz naturalne zachowania zwierząt w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt i uzyskania wysokiej wydajności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.
Treści programoweT-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).
T-L-7Technopatie i stereotypie behawioralne w chowie świń – występowanie, możliwości przeciwdziałania. Stres w chowie świń.
T-L-2Kryteria zachowań loch i prosiąt zależnie od technologii chowu i sposobu utrzymania.
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji
Metody nauczaniaM-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie weryfikuje wpływu naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,0student nakreśla wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,5student nakreśla i szacuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,0student interpretuje i ocenia wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,5student interpretuje i ocenia oraz łączy wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
5,0student trafnie interpretuje i ocenia oraz łączy i wykorzystuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.3_K01Student ma świadomość kształcenia ustawicznego w zakresie zootechniki w celu zapewnienia optymalnych warunków utrzymania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka zmysłów świń i omówienie różnych sposobów zachowania świń
T-W-6Wzbogacanie środowiska chowu świń w celu poprawy wyników produkcyjnych.
T-W-4Wybór systemu utrzymania trzody poszczególnych grup produkcyjnych
T-W-7Wykorzystanie kontaktów pomiędzy osobnikami na wyniki użytkowości rozpłodowej, tempo wzrostu i zachowanie zwierząt
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest chętny i nie ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,0student w niewielkim zakresie jest chętny i ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,5student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
4,0student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
4,5student jest chętny ,świdomy zdolny do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
5,0student jest zorientowany i zdeterminowany do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką