Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ochrony środowiska, podstaw chowu, żywienia i higieny zwierząt, mikrobiologii, uprawy roli i roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych metod biotechnologicznych ograniczających zanieczyszczenie środowiska działalnością rolniczą |
C-2 | Nabieranie umiejętności zwiazanych z doborem metod biotechnologicznych, które pozwolą na ograniczenie emisji zanieczyszczeń z produkcji rolniczej. |
C-3 | Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi). | 2 |
T-A-2 | Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy). | 1 |
T-A-3 | Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach | 2 |
T-A-4 | Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki). | 1 |
T-A-5 | Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy. | 1 |
T-A-6 | Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki i prebiotyki). | 2 |
T-A-7 | Wyliczenie w oparciu o wyniki badań ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania drożdży i enzymów paszowych. | 3 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej). | 1 |
T-W-2 | Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej. | 2 |
T-W-3 | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego. | 2 |
T-W-4 | Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami. | 1 |
T-W-5 | Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin). | 2 |
T-W-6 | Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej) | 2 |
T-W-7 | Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii | 2 |
T-W-8 | Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej. | 2 |
T-W-9 | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą) | 3 |
T-W-10 | Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). | 1 |
T-W-11 | Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami. | 2 |
T-W-12 | Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego | 2 |
22 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach. | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 10 |
A-A-4 | Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach | 15 |
A-A-5 | Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 12 |
A-A-6 | Konsultacje | 2 |
A-A-7 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studentów w wykładach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacja multimedialna |
M-4 | film dydaktyczny |
M-5 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01 student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie | ZO_2A_W08 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-4, M-5, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W02 Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła. | ZO_2A_W08 | — | — | C-3 | T-W-5, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-6, T-A-7 | M-4, M-3, M-5, M-2, M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01 Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska. | ZO_2A_U08, ZO_2A_U09 | — | — | C-3 | T-W-5, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-3, M-5, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01 Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | — | — | S-2 |
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K02 Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła. | ZO_2A_K08 | — | — | C-3 | T-W-5, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-3, M-5, M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01 student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie | 2,0 | student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich |
3,0 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich | |
3,5 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35% | |
4,0 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55% | |
4,5 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95% | |
5,0 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej | |
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W02 Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła. | 2,0 | Student nie zna najważniejszych krajowych i światowych problemów ochrony środowiska związanych z produkcją rolniczą oraz najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegających emisjom zanieczyszczeń z tego źródła. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła. | |
3,5 | Student zna w stopniu ponad dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła. | |
4,5 | Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01 Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska. | 2,0 | Student nie umie określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz nie posiada umiejętności zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. | |
3,5 | Student umie w stopniu ponad dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. | |
4,0 | Student umie w stopniu dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska. | |
4,5 | Student umie w stopniu dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska i aktywnie uczestniczy w dyskusji. | |
5,0 | Student umie w stopniu bardzo dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska i aktywnie uczestniczy w dyskusji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01 Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K02 Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła. | 2,0 | Student nie ma świadomości zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła. |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła. | |
3,5 | Student ma świadomość na poziomie umiarkowanym zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie. | |
5,0 | Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie. |
Literatura podstawowa
- Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2005
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2005
- Zamorska J., Papciak D., Wybrane zagadnienia biotechnologii środowiskowej., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów, Rzeszów, 2001
- Bielański P., Niedźwiadek S., Zając J., Chów królików., Wyd. Fundacja Rozwój SGGW., Warszawa, 2002
- Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
- Zamorska J., Papciak D., Wybrane zagadnienia biotechnologii środowiskowej., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów, Rzeszów, 2001
- Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- Kuźniewicz J., Kuźniewicz G., Psy w służbie człowieka., Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR, Poznań, 2004
- Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
- Tymiński W., Encyklopedia hodowcy. Koty., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2004
- Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- Kurek M., Encyklopedia hodowcy. Psy., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2005
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR, Poznań, 2004
- Bertenschlager M., Świnka morska., Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa, 2000