Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Żywienie zwierząt i paszoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie zwierząt i paszoznawstwo
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL4 40 4,00,41zaliczenie
wykładyW4 25 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość z zakresu chemii fizjologicznej i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.2
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej7
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.2
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja4
15
laboratoria
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.6
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.6
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice1
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA10
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG10
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni4
T-L-7Zasady bilansowanie dawek pokarmowych dla trzody chlewnej2
T-L-8Zasady układania norm i dawek pokarmowych z zastosowaniem programów komputerowych1
40
wykłady
T-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-2Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-3Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-4Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego.4
T-W-5Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-6Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarnowych w różnych okresach fizjologicznych krów .3
T-W-7Dodatki paszowe poprawiające produkcję mleka. Zaburzenia metaboliczne.3
T-W-8Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.3
25
wykłady
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt. Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka związków azotowych - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm.2
T-W-3Klasyfikacje cukrowców - węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne.1
T-W-4Charakterystyka grupy tłuszczowców - tłuszcze właściwe i substancje tłuszczotwórcze.1
T-W-5Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych.3
T-W-6Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych.2
T-W-7Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt. Ocena wartości odżywczej białka pasz3
T-W-8Systemy i mierniki wartościowania pasz.3
T-W-9Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń24
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA20
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia dawek w systemie komputerowym7
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia dawek dla koni8
A-L-7Zaliczenie dawek i w systemie komputerowym.6
120
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-4Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
ZO_1A_W13C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
ZO_1A_U16C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, jako członek i jako lider zespołu.
ZO_1A_K01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
2,0Student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, nie potrafi ułożyć poprawnych dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
3,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (60%), wg obowiązujacych systemów
4,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (80%), wg obowiązujacych systemów
4,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
5,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów oraz analizować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywnosci w grupie jako czlonek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2015, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Poidstawy szczegółowego żywienia zwierząt; cz.3 Paszoznawstwo
  2. pod red. Strzetelskiego, Zalecenia żywieniowe dla przeżuwaczy i tabele wartości pokarmowej pasz., IZ PIB, Kraków, 2014
  3. Zarudzki R., Traczykowski A., Mroczko L., DLG - tabele wartości pokarmowej pasz i norm żywienia przeżuwaczy, PP-H VIT-TRA, Kusowo, 2000
  4. pod red. E. Greli i J. Skomiała, Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz dla świń, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonnak/Warszawy, 2014
  5. praca zbiorowa, Normy żywienia bydła, owiec i kóz. Wartość pokarmowa pasz dla przeżuwaczy. INRA, Instytut Zootechniki, Kraków, 2001
  6. Kamiński J. i in., Ćwiczenia z żywienia i paszoznawstwa, AR, Kraków, 1991, Skrypt dla studentów Wydziału Zootechnicznego i Rolniczego

Literatura dodatkowa

  1. pod red. M. Dymnickiej i J.L. Sokoła, Podstawy żywienia zwierząt, SGGW, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.2
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej7
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.2
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.6
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.6
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice1
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA10
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG10
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni4
T-L-7Zasady bilansowanie dawek pokarmowych dla trzody chlewnej2
T-L-8Zasady układania norm i dawek pokarmowych z zastosowaniem programów komputerowych1
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-2Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-3Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-4Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego.4
T-W-5Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-6Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarnowych w różnych okresach fizjologicznych krów .3
T-W-7Dodatki paszowe poprawiające produkcję mleka. Zaburzenia metaboliczne.3
T-W-8Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt. Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka związków azotowych - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm.2
T-W-3Klasyfikacje cukrowców - węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne.1
T-W-4Charakterystyka grupy tłuszczowców - tłuszcze właściwe i substancje tłuszczotwórcze.1
T-W-5Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych.3
T-W-6Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych.2
T-W-7Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt. Ocena wartości odżywczej białka pasz3
T-W-8Systemy i mierniki wartościowania pasz.3
T-W-9Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń24
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA20
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia dawek w systemie komputerowym7
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia dawek dla koni8
A-L-7Zaliczenie dawek i w systemie komputerowym.6
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-4Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-C6_W01Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-W-8Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.
T-W-2Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-3Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-5Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.
T-W-4Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego.
T-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-7Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt. Ocena wartości odżywczej białka pasz
T-W-8Systemy i mierniki wartościowania pasz.
T-W-5Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych.
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt. Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt.
T-W-2Charakterystyka związków azotowych - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-C6_U01Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, nie potrafi ułożyć poprawnych dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
3,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (60%), wg obowiązujacych systemów
4,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (80%), wg obowiązujacych systemów
4,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
5,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów oraz analizować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-C6_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywnosci w grupie jako czlonek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny