Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 35 2,80,29zaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,20,29zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych3
T-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych3
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli3
T-L-4Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych4
T-L-5Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych4
T-L-6Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych4
T-L-7Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych3
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek4
T-L-9Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików4
T-L-10Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych3
35
zajęcia terenowe
T-T-1Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA5
5
wykłady
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych2
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór2
T-W-4Użytkowanie rozrodcze roślinożernych i mięsożernych zwierząt futerkowych.4
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.4
T-W-6Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA3
T-W-7Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach35
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
A-L-6Pisemne zaliczenie2
85
zajęcia terenowe
A-T-1Udział w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć1
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykonywanie zadań praktycznych na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
S-3Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości okrywy włosowej zwierząt futerkowych
ZO_1A_W14, ZO_1A_W01C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10M-2, M-4, M-5, M-6, M-7, M-1S-4
ZO_1A_ZO-S-D3_W02
Student zna mechanim rozrodu i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
ZO_1A_W04, ZO_1A_W12C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-5M-2, M-3, M-5, M-7, M-1S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
ZO_1A_U10, ZO_1A_U16C-1, C-2T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-9M-2, M-3, M-4, M-7, M-1S-3, S-4
ZO_1A_ZO-S-D3_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
ZO_1A_U17, ZO_1A_U19C-1, C-2T-L-5M-2, M-3, M-4, M-5, M-7, M-1S-2
ZO_1A_ZO-S-D3_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych
ZO_1A_U11, ZO_1A_U14C-1, C-2T-W-5, T-W-7M-2, M-4, M-5, M-7, M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04C-1, C-2T-L-8, T-L-5, T-L-9M-2, M-3, M-4, M-5, M-7, M-1S-4
ZO_1A_ZO-S-D3_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
ZO_1A_K03C-2T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości okrywy włosowej zwierząt futerkowych
2,0Student nie zna i nie opisuje biologii zwierząt futerkowych, nie zna ich pochodzenia i właściowści futerkowych
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Studnet zna wszsytkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 3 i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 4 i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pieć i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi je opisać i zna ich pochodzenie oraz właściwości okrywy włosowej
ZO_1A_ZO-S-D3_W02
Student zna mechanim rozrodu i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
2,0Student nie opisuje żadnego mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje rozród 2 gatunkó zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród 3 gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisujerozród 5 gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna i opisuje rozród prawie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
2,0Studnet nie umie ułożyć zadnej dawki pokarmowej
3,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla norek w róznym okresie fizjologicznym
4,0Student umie ułozyć dawki dla norek i lisó w róznych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików norek i lisów.
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych, roślinożernych i mięsożernych
ZO_1A_ZO-S-D3_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
2,0Student nie umie oszacować użytkowości rozrodczej żadny6ch zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich zwierząt futerkowych rożlinożernych oraz norek
5,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
ZO_1A_ZO-S-D3_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych
2,0Student nie umie ocenić stanu fermy pod wzgledem wymgań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istnieje na fermie odpowiedni dobrostan
3,0Student potrafi ocenic ferme pod wzgledem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan zwierząt
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan oraz wprowadzić potrzebe do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzać odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizujue panujace na fermie wraunki, ocenia odpwoiednio dobrostan
5,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D3_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-D3_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wydawnictwo akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocłąw, 1999
  2. Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Praca zbiorowa pod red. Gugołek A., Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz – Zwierzęta futerkowe., Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt im. Jana Kielanowskiego PAN, Jabłonna, 2011
  4. Barabasz B., Szynszyle. Hodowla i użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Towarowa produkcja mięsna., PWRiL, Warszawa, 2003
  2. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Reksy – użytkowanie futerkowe, PWRiL, Warszawa, 2008
  3. Barabasz B., Jenoty. Chów i hodowla, PWRiL, Warszawa, 2007
  4. Bielański P., Kowalska D., Króliki, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2007
  5. Cholewa R., Frindt A., Scheuring W., Szeleszczyk A, Chów i hodowla nutrii, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych3
T-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych3
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli3
T-L-4Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych4
T-L-5Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych4
T-L-6Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych4
T-L-7Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych3
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek4
T-L-9Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików4
T-L-10Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych3
35

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych2
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór2
T-W-4Użytkowanie rozrodcze roślinożernych i mięsożernych zwierząt futerkowych.4
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.4
T-W-6Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA3
T-W-7Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach35
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
A-L-6Pisemne zaliczenie2
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D3_W01Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości okrywy włosowej zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-7Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna
T-L-1Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli
T-L-4Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych
T-L-10Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie opisuje biologii zwierząt futerkowych, nie zna ich pochodzenia i właściowści futerkowych
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Studnet zna wszsytkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 3 i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 4 i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pieć i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi je opisać i zna ich pochodzenie oraz właściwości okrywy włosowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D3_W02Student zna mechanim rozrodu i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych
T-W-4Użytkowanie rozrodcze roślinożernych i mięsożernych zwierząt futerkowych.
T-W-6Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA
T-L-5Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje żadnego mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje rozród 2 gatunkó zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród 3 gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisujerozród 5 gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna i opisuje rozród prawie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D3_U01Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-8Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-7Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych
T-L-6Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-9Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studnet nie umie ułożyć zadnej dawki pokarmowej
3,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla norek w róznym okresie fizjologicznym
4,0Student umie ułozyć dawki dla norek i lisó w róznych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików norek i lisów.
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych, roślinożernych i mięsożernych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D3_U02Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-5Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie oszacować użytkowości rozrodczej żadny6ch zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich zwierząt futerkowych rożlinożernych oraz norek
5,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D3_U03Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U11Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie w dziedzinie zootechniki
ZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-7Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić stanu fermy pod wzgledem wymgań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istnieje na fermie odpowiedni dobrostan
3,0Student potrafi ocenic ferme pod wzgledem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan zwierząt
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan oraz wprowadzić potrzebe do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzać odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizujue panujace na fermie wraunki, ocenia odpwoiednio dobrostan
5,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D3_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-8Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-5Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-L-9Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D3_K02Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-6Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA
T-L-1Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-2Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0