Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka populacji i metody hodowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka populacji i metody hodowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie genetyki zwierząt
W-2Podstawaowa wiedza i umiejętności w zakresie statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
C-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.2
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.2
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.4
10
wykłady
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.4
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.8
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.4
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.8
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń11
A-L-4Konsultacje indywidualne5
A-L-5zaliczenie i podsumowanie wyników4
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium35
A-W-3konsultacje indywidualne4
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników6
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
M-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej)
ZO_1A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-3, S-1
ZO_1A_ZO-S-C4_W02
Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań
ZO_1A_W12C-3, C-2, C-4T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_U01
Umie przeprowadzic analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacowac parametry genetyczne populacji
ZO_1A_U08, ZO_1A_U18C-1T-L-1M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_K01
Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji.
ZO_1A_K03C-3, C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej)
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych
ZO_1A_ZO-S-C4_W02
Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań
2,0Wedza niedostateczna
3,0Ogólna znajomość podstawowych metod
3,5Dobra znajomość metod hodowlanych
4,0Ogólna znajomość warunków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Ocena wad i zalet różnych metod hodowlanych
5,0Znajomość konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_U01
Umie przeprowadzic analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacowac parametry genetyczne populacji
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C4_K01
Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji.
2,0Brak świadomości sutków stosowania różnych metod hodowlanych
3,0Ma ogólną świadomość podstawowych konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych
3,5Ma świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,0Postrzega złożoność skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Posiada zdolność do ormułowania ocen
5,0Wyraża oceny dotyczące wieloaspektowych konsekwencji pracy hodowlanej

Literatura podstawowa

  1. Strabel T., Genetyka cech ilościowych w praktyce. materiały do zajęć., http://jay.au.poznan.pl/~strabel/dydaktyka/gci.pdf, Poznań, 2006
  2. Nowicki B., Kosowska B., Genetyka i podstawy hodowli zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.2
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.2
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.4
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.8
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.4
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.8
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń11
A-L-4Konsultacje indywidualne5
A-L-5zaliczenie i podsumowanie wyników4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium35
A-W-3konsultacje indywidualne4
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników6
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C4_W01Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C4_W02Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
C-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wedza niedostateczna
3,0Ogólna znajomość podstawowych metod
3,5Dobra znajomość metod hodowlanych
4,0Ogólna znajomość warunków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Ocena wad i zalet różnych metod hodowlanych
5,0Znajomość konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C4_U01Umie przeprowadzic analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacowac parametry genetyczne populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U18Umie stosować podstawowe prawa genetyczne i przewidzieć skutki ich działania w różnych populacjach zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.
Metody nauczaniaM-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C4_K01Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
C-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
C-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości sutków stosowania różnych metod hodowlanych
3,0Ma ogólną świadomość podstawowych konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych
3,5Ma świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,0Postrzega złożoność skutków stosowania różnych metod hodowlanych
4,5Posiada zdolność do ormułowania ocen
5,0Wyraża oceny dotyczące wieloaspektowych konsekwencji pracy hodowlanej