Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Pasożytnicze bezkręgowce zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pasożytnicze bezkręgowce zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoologia |
W-2 | Ekologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup bezkręgowców jako źródła i wektora chorób pasożytniczych |
C-2 | Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym | 1 |
T-A-2 | Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka | 2 |
T-A-3 | Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykorzystaniem kluczy i prac oryginalnych | 4 |
T-A-4 | Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich i wolno żyjących. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów. | 5 |
T-A-5 | Przystosowanie bezkręgowców do pasożytniczego trybu życia - budowa, biologia, ekologia oraz strategie życiowe | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Bezkręgowce jako wektory chorób pasożytniczych | 3 |
T-W-2 | Pasożytnicze protisty Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość | 2 |
T-W-3 | Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda | 5 |
T-W-4 | Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość | 2 |
T-W-5 | Kolcogłowy (Acanthocephala) | 1 |
T-W-6 | Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na zaproponowany temat | 15 |
A-A-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 9 |
A-A-5 | Konsultacje | 7 |
A-A-6 | Zaliczenie i omówienie prezentacji | 3 |
A-A-7 | zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu |
M-4 | Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej (wykonanie sekcji parazytologicznej) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_W01 Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4 |
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_W02 Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów | ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_U01 Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy | ZO_1A_U07, ZO_1A_U08 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-4, M-1 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_K01 Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole | ZO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-4 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_K02 Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki | ZO_1A_K02 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_W01 Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | 2,0 | Student nie zna żadnych pasożytniczych bezkręgowców |
3,0 | Student potrafi wymienić najważniejsze pasożytnicze bezkręgowce | |
3,5 | Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i podaje ich przedstawicieli | |
4,0 | Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i opisuje ich przedstawicieli | |
4,5 | Student potrafi wymienić poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, potrafi wymienić niektóre cechy ich budowy, biologii i ekologii | |
5,0 | Student potrafi wymienić wszystkie poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, zna ich budowę, biologię i ekologię | |
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_W02 Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów | 2,0 | Student nie zna żadnych chorób pasożytniczych |
3,0 | Student wymienia niektóre choroby pasożytnicze | |
3,5 | Student wymienia choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów | |
4,0 | Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów | |
4,5 | Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna cykle życiowe pasożytów | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, bardzo dobrze zna cykle życiowe pasożytów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_U01 Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy | 2,0 | Student nie zna zasad i nie potrafi wykonać sekcji parazytologicznej |
3,0 | Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej, ale nie potrafi jej wykonać | |
3,5 | Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z pomoca prowadzącego | |
4,0 | Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z niewielką tylko pomoca prowadzącego | |
4,5 | Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać | |
5,0 | Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać - nazywa narzady wewnętrzne, wskazuje i tłumaczy linie cięcia, technikę izolowania pasożytów z tkanek |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_K01 Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole | 2,0 | Student wykazuje całkowitą bierność na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje niewielką aktywność w czasie zajęć | |
3,5 | Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w pracy zespołowej | |
4,0 | Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej | |
4,5 | Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej | |
5,0 | Student wykazuje aktywność, zarówno w pracy indywidualnej, jak i w zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera zespołu | |
ZO_1A_ZO-S1-OK8.4_K02 Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad etycznych w pracy ze zwierzętami |
3,0 | Student zasady etyczne, ale nie potrafi ich stosować | |
3,5 | Student dość dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami | |
4,0 | Student bardzo zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami | |
4,5 | Student dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami |
Literatura podstawowa
- Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systeamtyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
- Błaszak Cz. (red), Zoologia. Bezkręgowce (bez stawonogów), PWN, Warszawa, 2009
- Błaszak Cz. (red), Zoologia. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki, PWN, Warszawa, 2011