Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 81 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania z zakresu chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.3
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.3
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.4
10
wykłady
T-W-1Toksykologia i jej znaczenie. Zadania toksykologii w ochronie zdrowia i ochronie środowiska. podstawowe pojęcia, rodzaje zatruć i zapobieganie.3
T-W-2Skażenia wody i pasz związkami organicznymi (mocznik, alkohol, glikol, fenol i jego pochodne, lepik, pochodne ropy naftowej, chlorowane naftaleny, polichlorowane dwu i trójfenyle).3
T-W-3Pestycydy i szkodliwość oddziaływania na zwierzęta (źródła zatruć, mechanizm działania toksyczego).4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.10
A-A-2Przygotowanie studenta do przeprowadzenia ćwiczeń3
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Zaliczenie pisemne1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja podumowująca ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie dyskusji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie.
ZO_1A_W14, ZO_1A_W01C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_U01
Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U21C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania.
ZO_1A_K03C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie.
2,0Student nie potrafi wymienić źródeł skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi
3,0Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związakami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi wymienić źródła skażenia środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie
5,0Student potrafi wymienić źródła skaźeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie i możliwości zapobiegania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_U01
Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom.
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu szkodliwości związków organicznych na zwierzęta oraz możliwości ich zapobiegania
3,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości większości związków organicznych na zwierzęta, nie potrafi analizować możliwości ich zapobiegania
3,5Student potrafi ocenić wpływu szkodliwości większości związków organicznych na zwierzętach, nie potrafi analizować wzystkich możliwości ich zapobiegania
4,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznicznych na zwierzętach i analizować większość możliwości ich zapobiegania
4,5Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzętach i analizować możliwości ich zapobiegania
5,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzęta i analizować możliwości ich zapobiegania, inicjuje dyskusję

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania.
2,0Student nie dba o pogłębienie świadomości
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dostatecznym
4,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student dba o pogłębienie świdomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliowści związków organicznych
5,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliwości związków organicznych, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod red. H. Janowskiego. W. Szwedy. T. E. Janowskiego, Szczegółowa patologia i terapia chorób świń, AR-T, Olsztyn, 1994, część I
  2. B. Leszczyński, Wybrane zagadnienia z biochemii i toksykologii środowiska, Akademii Podlaskiej, Siedlce, 2001

Literatura dodatkowa

  1. pod red. W. Bareja, Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.3
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.3
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia i jej znaczenie. Zadania toksykologii w ochronie zdrowia i ochronie środowiska. podstawowe pojęcia, rodzaje zatruć i zapobieganie.3
T-W-2Skażenia wody i pasz związkami organicznymi (mocznik, alkohol, glikol, fenol i jego pochodne, lepik, pochodne ropy naftowej, chlorowane naftaleny, polichlorowane dwu i trójfenyle).3
T-W-3Pestycydy i szkodliwość oddziaływania na zwierzęta (źródła zatruć, mechanizm działania toksyczego).4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.10
A-A-2Przygotowanie studenta do przeprowadzenia ćwiczeń3
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Zaliczenie pisemne1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S1-O8.1_W01W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.
Treści programoweT-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.
T-W-2Skażenia wody i pasz związkami organicznymi (mocznik, alkohol, glikol, fenol i jego pochodne, lepik, pochodne ropy naftowej, chlorowane naftaleny, polichlorowane dwu i trójfenyle).
T-W-1Toksykologia i jej znaczenie. Zadania toksykologii w ochronie zdrowia i ochronie środowiska. podstawowe pojęcia, rodzaje zatruć i zapobieganie.
T-W-3Pestycydy i szkodliwość oddziaływania na zwierzęta (źródła zatruć, mechanizm działania toksyczego).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić źródeł skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi
3,0Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związakami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi wymienić źródła skażenia środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie
5,0Student potrafi wymienić źródła skaźeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie i możliwości zapobiegania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S1-O8.1_U01Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.
Treści programoweT-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu szkodliwości związków organicznych na zwierzęta oraz możliwości ich zapobiegania
3,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości większości związków organicznych na zwierzęta, nie potrafi analizować możliwości ich zapobiegania
3,5Student potrafi ocenić wpływu szkodliwości większości związków organicznych na zwierzętach, nie potrafi analizować wzystkich możliwości ich zapobiegania
4,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznicznych na zwierzętach i analizować większość możliwości ich zapobiegania
4,5Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzętach i analizować możliwości ich zapobiegania
5,0Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzęta i analizować możliwości ich zapobiegania, inicjuje dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S1-O8.1_K01Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków.
Treści programoweT-A-1Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie.
T-A-3Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń.
T-A-2Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja podumowująca ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębienie świadomości
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dostatecznym
4,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student dba o pogłębienie świdomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliowści związków organicznych
5,0Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliwości związków organicznych, kreatywny