Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 25 1,50,42zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,30,29zaliczenie
zajęcia terenoweT4 5 0,20,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy3
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól3
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli3
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-9Wprawianie węzy2
T-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach3
T-L-11Wytop wosku1
T-L-12Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-13Miodobranie1
30
zajęcia terenowe
T-T-1Główny przeglad rodzin w pasiece3
T-T-2Prace w pasiece: poszerzanie gniazd, ocena rozwoju rodzin, tworzenie odkładów2
5
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół5
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Studiowanie zadanej literatury15
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
70
zajęcia terenowe
A-T-1Udział w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć1
6
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_W01
Student zna użytkowane w kraju podgatunki pszczoły miodnej, student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-2, M-5, M-1S-1
ZO_1A_ZO-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
ZO_1A_W05C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-7M-3, M-5, M-4, M-1S-1, S-4
ZO_1A_ZO-S-C8_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
ZO_1A_W06, ZO_1A_W10C-2T-W-7, T-W-8, T-L-10M-5, M-4, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni
ZO_1A_U17C-2T-W-6, T-W-11, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-3, M-5, M-1S-2
ZO_1A_ZO-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
ZO_1A_U09C-3T-W-9, T-L-8M-3, M-2, M-5, M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
ZO_1A_K01C-2T-L-8, T-T-2M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_W01
Student zna użytkowane w kraju podgatunki pszczoły miodnej, student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
2,0nie zna budowy morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_ZO-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-C8_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni
2,0nie ma umiejetnosci wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie
3,0ma dostateczną umiejetność prowadzenia rodzin i wykonywania przegladów
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
2,0nie umie pobierać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy
3,0ma dostateczną umiejetnośc pobierabia prób pszczól i czeriu do badań w kierunki nosemozy i warrozy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy3
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól3
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli3
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-9Wprawianie węzy2
T-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach3
T-L-11Wytop wosku1
T-L-12Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-13Miodobranie1
30

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Główny przeglad rodzin w pasiece3
T-T-2Prace w pasiece: poszerzanie gniazd, ocena rozwoju rodzin, tworzenie odkładów2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół5
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Studiowanie zadanej literatury15
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C8_W01Student zna użytkowane w kraju podgatunki pszczoły miodnej, student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły
T-W-3Anatomia pszczoly
T-L-2Sekcja pszczoły
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2objaśnienie
M-5film
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C8_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-6Porozumiewanie się pszczół
T-L-5Budowa gniazda pszczół
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól
T-L-7Budowa i systemy uli
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C8_W03zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-7Wychów matek i trutni
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
T-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
Metody nauczaniaM-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C8_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-W-11Zakłdanie pasieki
T-L-9Wprawianie węzy
T-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-L-11Wytop wosku
T-L-12Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejetnosci wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie
3,0ma dostateczną umiejetność prowadzenia rodzin i wykonywania przegladów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2objaśnienie
M-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie pobierać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy
3,0ma dostateczną umiejetnośc pobierabia prób pszczól i czeriu do badań w kierunki nosemozy i warrozy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C8_K01nabiera umiejętnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
T-T-2Prace w pasiece: poszerzanie gniazd, ocena rozwoju rodzin, tworzenie odkładów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu