Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Tomisław Cieślewicz <zdeoiz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami ergonomii i jej roli w kształtowaniu warunków pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ergonomia maszyn, stanowisk i pomieszczeń pracy3
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
4
wykłady
T-W-1Ergonomia, jej istota, rozwój i znaczenie1
T-W-2Układ ruchu, zaopatrzenie tlenowe organizmu, energetyka pracy1
T-W-3Narządy zmysłów w odbiorze informacji, obciążenie psychiczne, problemy pracy nocnej i zmianowej1
T-W-4Zaliczenie wykładów1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przegląd literatury15
A-A-3Przygotowaniedo zaliczenia ćwiczeń12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Test i zadania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_09/BHP_W01
Ma wiedzę o podstawowych problemach ergonomii w kształtowaniu warunków pracy
BHP_10-_W03C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_09/BHP_U01
Potrafi dokonać ergonomicznej oceny warunków pracy
BHP_10-_U05C-1T-A-1, T-A-2M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_09/BHP_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności
BHP_10-_K01C-1T-A-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_09/BHP_W01
Ma wiedzę o podstawowych problemach ergonomii w kształtowaniu warunków pracy
2,0
3,0Słuchacz ma ograniczoną wiedzę o problemach ergonomii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_09/BHP_U01
Potrafi dokonać ergonomicznej oceny warunków pracy
2,0
3,0Słuchacz potrafi dokonać w ograniczonym zakresie ergonomicznej oceny warunków pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_09/BHP_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności
2,0
3,0Słuchacz mało angażuje się w doskonalenie swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wykowska M., Ergonomia jako nauka stsosowana, Wyd. Naukowo-Techniczne AGH, Kraków, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ergonomia maszyn, stanowisk i pomieszczeń pracy3
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ergonomia, jej istota, rozwój i znaczenie1
T-W-2Układ ruchu, zaopatrzenie tlenowe organizmu, energetyka pracy1
T-W-3Narządy zmysłów w odbiorze informacji, obciążenie psychiczne, problemy pracy nocnej i zmianowej1
T-W-4Zaliczenie wykładów1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przegląd literatury15
A-A-3Przygotowaniedo zaliczenia ćwiczeń12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_09/BHP_W01Ma wiedzę o podstawowych problemach ergonomii w kształtowaniu warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W03Ma wiedzę o podstawowych wymaganiach BHP w budownictwie, transporcie i innych działach gospodarki oraz roli ergonomii w kształtowaniu warunków pracy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami ergonomii i jej roli w kształtowaniu warunków pracy
Treści programoweT-W-4Zaliczenie wykładów
T-W-1Ergonomia, jej istota, rozwój i znaczenie
T-W-2Układ ruchu, zaopatrzenie tlenowe organizmu, energetyka pracy
T-W-3Narządy zmysłów w odbiorze informacji, obciążenie psychiczne, problemy pracy nocnej i zmianowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma ograniczoną wiedzę o problemach ergonomii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_09/BHP_U01Potrafi dokonać ergonomicznej oceny warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U05Posiada umiejętność rozumienia i analizowania różnych sytuacji w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami ergonomii i jej roli w kształtowaniu warunków pracy
Treści programoweT-A-1Ergonomia maszyn, stanowisk i pomieszczeń pracy
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi dokonać w ograniczonym zakresie ergonomicznej oceny warunków pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_09/BHP_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami ergonomii i jej roli w kształtowaniu warunków pracy
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń
T-W-4Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Test i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz mało angażuje się w doskonalenie swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0