Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Bodziony <Tomasz.Bodziony@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki w zakresie materiału ze szkoły średniej |
W-2 | Znajomośc matematyki: podstawowe funkcje, w tym funkcje trygonomeetryczne, badanie przebiegu funkcji, znajomość algebry, geometrii |
W-3 | Potrafi wykorzystać równania matematyczne do rozwiązywania problemów z fizyki |
W-4 | Znajomość osługi komputera, a szczególnie wykorzystanie komputera (i o dpowiedniego oprogramowania) do roizwiązywania zagadnień z matematyki i fizyki, w tym wykonywanie obliczeń numerycznych |
W-5 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i odczuwa potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inzyniera |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności analizy problemów fizycznych oraz rozwiązywania tychże problemów na gruncie posiadanej wiedzy fizycznej |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników pomiarów, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy z wykładów oraz innych źródeł do rozwiązywania zadań i problemów fizycznych, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
C-5 | Wyrobienie umiejętności i nawyku do sięgania i korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w jęzsykach obcych, np języku angielskim |
C-6 | Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera oraz specjalistycznego oprogramowania do rozwiązywania porblemów obliczeniowych, symulacji komputerowych, projektowania, etc. |
C-7 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Poznanie metod analizy błedów | 2 |
T-L-2 | Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych | 14 |
T-L-3 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej | 6 |
T-W-2 | Kinematyka i dynamika relatywistyczna | 2 |
T-W-3 | Drgania i fale | 2 |
T-W-4 | Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej | 2 |
T-W-5 | Elektrycznośc i magnetyzm | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Oprocowanie wyników, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminów | 24 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład audytoryjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/01_W01 Student posiada wiedzę z podstaw fizyki | B_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/01_U01 Student potrafi zastosować posiadana wiedze do rozwiązywania problemów z fizyki, rozumie tez lepiej otaczajacy go świat i zasady działania urzadzeń technicnzych | B_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/01_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student portafi pracować samdzielnie i samodzielnie rozwiązywać problemy fizyczne | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2 | S-1 |
B_1A_N1/B/01_K02 Student posiada umiejetność samodzielnego wyszukiwania potrzebnych inforamacji w literaturze przedmiotu, i innych źródłach | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
B_1A_N1/B/01_K03 Student rozumie wagę i znaceznie nauk ścisłych oraz nauk technicznych oraz wpływ tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/01_W01 Student posiada wiedzę z podstaw fizyki | 2,0 | student nie uczestniczący w wykładach, uzyskujący na egzaminie mniej niż 50 % punktów |
3,0 | student uzyskujący na egzaminie co najmniej (1/2) 50 % punktów | |
3,5 | student uzyskujący na egzaminie co najmnie (2/3) 66 % punktów | |
4,0 | student uzyskujący na egzaminie co najmniej (3/4) 75 % punktów | |
4,5 | student uzyskujący na egzaminie co najmniej 90 % punktów | |
5,0 | student uzyskujący na egzaminie co najmniej 95 % punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/01_U01 Student potrafi zastosować posiadana wiedze do rozwiązywania problemów z fizyki, rozumie tez lepiej otaczajacy go świat i zasady działania urzadzeń technicnzych | 2,0 | student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie |
3,0 | student uzyskujewięcej niż 50 % punktów na egzaminie | |
3,5 | student uzyskuje mniej niż 66 % punktów na egzaminie | |
4,0 | student uzyskuje mniej niż 75 % punktów na egzaminie | |
4,5 | student uzyskuje mniej niż 90 % punktów na egzaminie | |
5,0 | student uzyskuje mniej niż 95 % punktów na egzaminie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/01_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student portafi pracować samdzielnie i samodzielnie rozwiązywać problemy fizyczne | 2,0 | student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie |
3,0 | student uzyskuje więcej niż 50 % punktów na egzaminie | |
3,5 | student uzyskuje więcej niż 66 % punktów na egzaminie | |
4,0 | student uzyskuje więcej niż 75 % punktów na egzaminie | |
4,5 | student uzyskuje więcej niż 90 % punktów na egzaminie | |
5,0 | student uzyskuje więcej niż 95 % punktów na egzaminie | |
B_1A_N1/B/01_K02 Student posiada umiejetność samodzielnego wyszukiwania potrzebnych inforamacji w literaturze przedmiotu, i innych źródłach | 2,0 | student uzyskuje na egzaminie mniej niż 50 % punktów |
3,0 | student uzyskuje na egzaminie więcej niż 50 % punktów | |
3,5 | student uzyskuje na egzaminie mniej niż 66 % punktów | |
4,0 | student uzyskuje na egzaminie mniej niż 75 % punktów | |
4,5 | student uzyskuje na egzaminie mniej niż 90 % punktów | |
5,0 | student uzyskuje na egzaminie mniej niż 95 % punktów | |
B_1A_N1/B/01_K03 Student rozumie wagę i znaceznie nauk ścisłych oraz nauk technicznych oraz wpływ tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko | 2,0 | student uzyskuje na egzaminie mniej niż 50 % punktów |
3,0 | student uzyskuje na egzaminie więcej niż 50 % punktów | |
3,5 | student uzyskuje na egzaminie więcej niż 66 % punktów | |
4,0 | student uzyskuje na egzaminie więcej niż 75 % punktów | |
4,5 | student uzyskuje na egzaminie więcej niż 90 % punktów | |
5,0 | student uzyskuje na egzaminie więcej niż 95 % punktów |
Literatura podstawowa
- C. Borowski, Fzyka - krótki kurs, Wydanwictwo Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2003
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- D. Holliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Z. Kleszczewski, Fizyka klasyczna, Wydawnictwo Poliitechniki Śląskiej, Gliwice, 1995