Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Teoria niezawodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria niezawodności
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 0,90,44zaliczenie
wykładyW2 9 1,10,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, mechanika budowli, metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami algebry zdarzeń i rachunku prawdopodobieństwa
C-2Zapoznanie z podstawowymi rozkładami prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych
C-3Zapoznanie z metodami szacowania poziomu niezawodności obiektów budowlanych
C-4Umiejętność posługiwania się rozkładami prawdopodobieńswa oraz ich parametrami
C-5Umiejętność wyznaczania wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podstawy teorii niezawodności1
T-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych2
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych2
T-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych3
T-P-5Kolokwium zaliczające1
9
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Pojęcie niezawodności oraz prawdopodobieństwa awarii.1
T-W-2Podstawy algebry zdarzeń oraz rachunku prawdopodobieństwa.2
T-W-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych.2
T-W-4Łączne rozkłady prawdopodobieństwa.1
T-W-5Metody szacowania poziomu niezawodności elementów konstrukcyjnych - wskaźniki niezawodności.2
T-W-6Metody szacowania poziomu niezawodności systemów konstrukcyjnych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Realizacja zadań projektowych10
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów8
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Utrwalanie bieżącego materiału13
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowo rozwiązywanymi zadaniami
M-2Cwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/09_W01
Posiada podstawowe wiadomości z zakresu niezawodności konstrukcji inżynierskich, rozumie pojęcia niezawodności i prawdopodobieństwa awarii
B_2A_W01C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/09_U01
Potrafi formułować i rozwiązywać proste problemy z zakresu teorii niezawodności konstrukcji inżynierskich
B_2A_U10, B_2A_U11C-4, C-5T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-5M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/09_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
B_2A_K02C-4, C-5T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/09_W01
Posiada podstawowe wiadomości z zakresu niezawodności konstrukcji inżynierskich, rozumie pojęcia niezawodności i prawdopodobieństwa awarii
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę związaną z niezawodnością obiektów konstrukcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/09_U01
Potrafi formułować i rozwiązywać proste problemy z zakresu teorii niezawodności konstrukcji inżynierskich
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe problemy niezawodnościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/09_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Murzewski J., Niezawodność konstrukcji inżynierskich, Arkady, Warszawa, 1989
  2. Timoshenko S., Goodier J. N., Teoria sprężystości, Arkady, Warszawa, 1962
  3. Sołowjew A.D., Analityczne metody w teorii niezawodności, WNT, Warszawa, 1983
  4. Biegus Antoni, Probabilistyczna analiza konstrukcji stalowych, PWN, Warszawa - Wrocław, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Melchers R.E., Structural Reliability Analysis and Prediction, Ellis Horwood, New York, 2010
  2. Jedno S., Paczkowski W. M., Silicka E., Discrete multicriteria reliability–based optimization of spatial trusses, Computer Assisted Mechanics and Engineering Science 14, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podstawy teorii niezawodności1
T-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych2
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych2
T-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych3
T-P-5Kolokwium zaliczające1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Pojęcie niezawodności oraz prawdopodobieństwa awarii.1
T-W-2Podstawy algebry zdarzeń oraz rachunku prawdopodobieństwa.2
T-W-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych.2
T-W-4Łączne rozkłady prawdopodobieństwa.1
T-W-5Metody szacowania poziomu niezawodności elementów konstrukcyjnych - wskaźniki niezawodności.2
T-W-6Metody szacowania poziomu niezawodności systemów konstrukcyjnych1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Realizacja zadań projektowych10
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów8
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Utrwalanie bieżącego materiału13
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/09_W01Posiada podstawowe wiadomości z zakresu niezawodności konstrukcji inżynierskich, rozumie pojęcia niezawodności i prawdopodobieństwa awarii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi rozkładami prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami algebry zdarzeń i rachunku prawdopodobieństwa
C-3Zapoznanie z metodami szacowania poziomu niezawodności obiektów budowlanych
Treści programoweT-W-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Pojęcie niezawodności oraz prawdopodobieństwa awarii.
T-W-6Metody szacowania poziomu niezawodności systemów konstrukcyjnych
T-W-4Łączne rozkłady prawdopodobieństwa.
T-W-2Podstawy algebry zdarzeń oraz rachunku prawdopodobieństwa.
T-W-5Metody szacowania poziomu niezawodności elementów konstrukcyjnych - wskaźniki niezawodności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowo rozwiązywanymi zadaniami
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę związaną z niezawodnością obiektów konstrukcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/09_U01Potrafi formułować i rozwiązywać proste problemy z zakresu teorii niezawodności konstrukcji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się rozkładami prawdopodobieńswa oraz ich parametrami
C-5Umiejętność wyznaczania wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
Treści programoweT-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
T-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych
T-P-1Podstawy teorii niezawodności
T-P-5Kolokwium zaliczające
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe problemy niezawodnościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/09_K01Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się rozkładami prawdopodobieńswa oraz ich parametrami
C-5Umiejętność wyznaczania wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
Treści programoweT-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
T-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych
T-P-1Podstawy teorii niezawodności
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0