Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Mosty stalowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mosty stalowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 1,50,37zaliczenie
wykładyW3 18 2,50,63zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mosty betonowe
W-2Konstrukcje stalowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie problematyki konstrukcji stalowych w mostownictwie.
C-2Poszerzona znajomość projektowania konstrukcji stalowych.
C-3Umiejętność wykonania projektu mostu stalowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie ogólnego zakresu ćwiczeń. Omówienie tematów i zawartości projektu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i terminów. Elementy przekroju poprzecznego mostu stalowego.2
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Rozmieszczenie stężeń. Zasady łożyskowania.2
T-P-3Oddziaływania i obciążenie ruchem obiektów mostowych. Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia. Sprawdzenie rysunków.2
T-P-4Zasady i obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych.2
T-P-5Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań.2
T-P-6Obliczenie sił wewnętrznych - obwiednie. Weryfikacja przekrojów dźwigarów głównych (ULS).2
T-P-7Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Zasady sporządzania rysunków konstrukcyjnych.2
T-P-8Opios techniczny i przedmiar robót. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektu.2
T-P-9Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
18
wykłady
T-W-1Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rozwój i historia budowy mostów stalowych. Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego.2
T-W-2Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost.2
T-W-3Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych. Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych.2
T-W-4Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki dla stali, klasyfikacja przekrojów.2
T-W-5Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych. Stateczność środników i pasów.2
T-W-6Projektowanie mostowych konstrukcji zespolonych.2
T-W-7Połączenia elementów konstrukcji stalowych. Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe.2
T-W-8Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. Kszałtowanie przęseł blachownicowych. Projektowanie przęseł kratowych. Podsumowanie wiedzy.2
T-W-9Współczesne mosty skrzynkowe. Przykłady budowy mostów stalowych. Podsumowanie zajęć.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Samodzielna praca nad projektem26
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału28
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia28
A-W-4Konsultacje2
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/11_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów i konstrukcji stalowych oraz ich projektowania.
B_2A_W01C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-5, T-P-3, T-P-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/11_U01
Potrafi zaprojektować prosty most stalowy
B_2A_U01C-1, C-3T-W-2, T-W-8, T-P-4, T-P-6M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/11_K01
Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych.
B_2A_K01C-1, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-P-3, T-P-7, T-P-2M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/11_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów i konstrukcji stalowych oraz ich projektowania.
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/11_U01
Potrafi zaprojektować prosty most stalowy
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/11_K01
Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych.
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Literatura podstawowa

  1. Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa, 1984
  2. Karlikowski J. i in., Mosty zespolone stalowo-betonowe. Zasady projektowania wg PN-EN 1994-2, WKŁ, Warszawa, 2016, I
  3. Hołowaty J., Udarność stali konstrukcyjnej w mostach, Inżynieria i Budownictwo, 4, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Karlikowski J., Sturzbecher K., Mosty stalowe, Politechnika Poznańska, Poznań, 1993, Przewodnik do ćwiczeń projektowych
  2. Hołowaty J., Mosty zespolone w przebudowie dróg województwa zachodniopomorskiego, Inżynieria i Budownictwo, 2017, 10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie ogólnego zakresu ćwiczeń. Omówienie tematów i zawartości projektu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i terminów. Elementy przekroju poprzecznego mostu stalowego.2
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Rozmieszczenie stężeń. Zasady łożyskowania.2
T-P-3Oddziaływania i obciążenie ruchem obiektów mostowych. Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia. Sprawdzenie rysunków.2
T-P-4Zasady i obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych.2
T-P-5Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań.2
T-P-6Obliczenie sił wewnętrznych - obwiednie. Weryfikacja przekrojów dźwigarów głównych (ULS).2
T-P-7Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Zasady sporządzania rysunków konstrukcyjnych.2
T-P-8Opios techniczny i przedmiar robót. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektu.2
T-P-9Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rozwój i historia budowy mostów stalowych. Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego.2
T-W-2Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost.2
T-W-3Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych. Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych.2
T-W-4Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki dla stali, klasyfikacja przekrojów.2
T-W-5Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych. Stateczność środników i pasów.2
T-W-6Projektowanie mostowych konstrukcji zespolonych.2
T-W-7Połączenia elementów konstrukcji stalowych. Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe.2
T-W-8Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. Kszałtowanie przęseł blachownicowych. Projektowanie przęseł kratowych. Podsumowanie wiedzy.2
T-W-9Współczesne mosty skrzynkowe. Przykłady budowy mostów stalowych. Podsumowanie zajęć.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Samodzielna praca nad projektem26
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału28
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia28
A-W-4Konsultacje2
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/11_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów i konstrukcji stalowych oraz ich projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-2Poszerzona znajomość projektowania konstrukcji stalowych.
C-1Poznanie problematyki konstrukcji stalowych w mostownictwie.
Treści programoweT-W-3Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych. Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych.
T-W-6Projektowanie mostowych konstrukcji zespolonych.
T-W-7Połączenia elementów konstrukcji stalowych. Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe.
T-W-8Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. Kszałtowanie przęseł blachownicowych. Projektowanie przęseł kratowych. Podsumowanie wiedzy.
T-P-5Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań.
T-P-3Oddziaływania i obciążenie ruchem obiektów mostowych. Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia. Sprawdzenie rysunków.
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Rozmieszczenie stężeń. Zasady łożyskowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/11_U01Potrafi zaprojektować prosty most stalowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki konstrukcji stalowych w mostownictwie.
C-3Umiejętność wykonania projektu mostu stalowego.
Treści programoweT-W-2Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost.
T-W-8Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. Kszałtowanie przęseł blachownicowych. Projektowanie przęseł kratowych. Podsumowanie wiedzy.
T-P-4Zasady i obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych.
T-P-6Obliczenie sił wewnętrznych - obwiednie. Weryfikacja przekrojów dźwigarów głównych (ULS).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/11_K01Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki konstrukcji stalowych w mostownictwie.
C-3Umiejętność wykonania projektu mostu stalowego.
Treści programoweT-W-1Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rozwój i historia budowy mostów stalowych. Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego.
T-W-5Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych. Stateczność środników i pasów.
T-W-7Połączenia elementów konstrukcji stalowych. Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe.
T-W-9Współczesne mosty skrzynkowe. Przykłady budowy mostów stalowych. Podsumowanie zajęć.
T-P-3Oddziaływania i obciążenie ruchem obiektów mostowych. Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia. Sprawdzenie rysunków.
T-P-7Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Zasady sporządzania rysunków konstrukcyjnych.
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Rozmieszczenie stężeń. Zasady łożyskowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%