Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 1,00,56zaliczenie
projektyP1 9 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Geologiii Inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-3Ukończony kurs z Fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności9
9
wykłady
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji1
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)1
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych1
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych1
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu2
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami2
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym2
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)2
T-W-9Ścianki szczelne2
T-W-10Wymiana gruntów1
T-W-11Zagęszczanie gruntów2
T-W-12Zapory ziemne1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Studiowanie zalecanej literatury i przygotowanie do zaliczenia projektu24
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-4Zaliczenie projektu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie tematyki wykładów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/02_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10C-1T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/02_U01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16C-1T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/02_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
B_2A_K03, B_2A_K04C-1T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/02_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/02_U01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0
3,0Potrafi rozwiązywac problemy dotyczące wykonywania robót ziemnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/02_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  2. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
  4. Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, Warszawa, 1977
  5. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  6. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
  7. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
  8. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
  9. PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
  10. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, GDDP, Warszawa, 1998
  11. Projektowanie konstrukcji oporowych stromych skarp i nasypów z gruntu zbrojonego geosyntetykami, ITB, Warszawa, 2007, 429/2007
  12. F.C. Townsend, J.Brian Anderson, A Compendium of Ground Modyfication Techniques, Floryda Department of Transportation, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
  2. Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowalnych, Roboty ziemne i konsrukcje, ITB, Warszawa, 2007, 427/2007
  3. Zasady budowy składowisk odpadów, ITB, Warszawa, 2009, 444/2009
  4. A. Duszyńska, Zbrojenie geosynetyczne podstawy nasypu, WILIS Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2016
  5. Dereczenik M., Seul C., Wpływ konsolidacji na zmianę współczynnika filtracji dl agruntów organicznych, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 1992, 4, s. 128 - 130
  6. Coufal R., Olszewska M., Analiza parametrów podłoża konsolidowanego nasypem z gruntu rodzimego na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2017, 5/2017, s. 260-262
  7. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżyneiria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji1
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)1
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych1
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych1
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu2
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami2
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym2
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)2
T-W-9Ścianki szczelne2
T-W-10Wymiana gruntów1
T-W-11Zagęszczanie gruntów2
T-W-12Zapory ziemne1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Studiowanie zalecanej literatury i przygotowanie do zaliczenia projektu24
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-4Zaliczenie projektu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie tematyki wykładów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/02_W01Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-12Zapory ziemne
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/02_U01Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-12Zapory ziemne
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązywac problemy dotyczące wykonywania robót ziemnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/02_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli uwzględniający podparcie skarpy ścianką szczelną wraz ze sprawdzeniem jej stateczności
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-6Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-12Zapory ziemne
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0