Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Skrzyżowania drogowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Skrzyżowania drogowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne" |
W-2 | Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomośc zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych. |
C-2 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego skrzyżowania drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Plan zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno-wysokościowy skrzyżowania. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. Skrzyżowanie w profilu podłużnym. Przekroje normalne i szczegóły konstrukcyjne poszczególnych jezdni skrzyżowania. Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej. Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych. Projekt stałej organizacji ruchu. Przedmiar robót. Kosztorys inwestorski i ofertowy. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań drogowych. | 3 |
T-W-2 | Zasady projektowania skrzyżowań. Zakres i forma projektu budowlanego. Przedmiar i kosztorys robót. Zasady projektowania stałej organizacji ruchu. Zasady projektowania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w ruchu drogowym. Zasady uspokajania ruchu: strefy 30 km/h, strefy zamieszkania. | 14 |
T-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 18 |
A-P-2 | Wykonanie projektu. | 42 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 17 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_W01 Ma wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_N2/D/D/03_W02 Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | B_2A_W09, B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_U01 Potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U18, B_2A_U21, B_2A_U22 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | B_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_W01 Ma wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | 2,0 | Student(ka) nie ma wiedzy dotyczącej standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. |
3,0 | Student(ka) ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
3,5 | Student(ka) ma podstawową wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,0 | Student(ka) ma dobrą wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,5 | Student(ka) ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
5,0 | Student(ka) ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
B_2A_N2/D/D/03_W02 Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | 2,0 | Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i programów komputerowych stosowanych przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. |
3,0 | Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
3,5 | Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,0 | Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,5 | Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
5,0 | Student(ka) w stopniu bardzo dobrym zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_U01 Potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | 2,0 | Student(ka) nie potrafi wykonać projektu koncepcyjnego skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. |
3,0 | Student(ka) z trudnością potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
3,5 | Student(ka) bez większych trudności potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
4,0 | Student(ka) potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
4,5 | Student(ka) w sposób dobry potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
5,0 | Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | 2,0 | Student(ka) nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. |
3,0 | Student(ka) w stopniu minimalnym ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
3,5 | Student(ka) w stopniu podstawowym ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
4,0 | Student(ka) ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
4,5 | Student(ka) ma dobrą świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
5,0 | Student(ka) ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. 1999 nr 43 poz. 430 (z późn. zm)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181 (z późn. zm.)
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
- Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Warszawa, WKŁ, 2011
Literatura dodatkowa
- Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. cz. II, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Majer S., Wybrane zagadnienia odwadniania dróg i ulic, Elamed Sp. z o.o., Magazyn Autostrady, 2020, 1, s. 44-50