Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika budowli-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs mechaniki ogólnej |
W-4 | Ukończony kurs wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejęność obliczania przemieszczeń w układach prętowych |
C-2 | Umiejętność obliczania sił wewnętrznych metodą sił w układach prętowych |
C-3 | Umiejętność wyznaczalnia sił wewnętrznych metodą przemieszczeń w układach nieprzesuwnych |
C-4 | Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Odkształcona postać ramy | 3 |
T-P-2 | Rozwiązanie ramy metodą sił | 2 |
T-P-3 | Rozwiązanie belki metodą sił | 2 |
T-P-4 | Rozwiązanie kratownicy metodą sił | 2 |
T-P-5 | Rama z ukośnym prętem | 2 |
T-P-6 | Rozwiązanie ramy nieprzesuwnej metodą przemieszczeń | 1 |
T-P-7 | Kolokwia | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasada prac wirtualnych | 2 |
T-W-2 | Przemieszczenia w ukladach statycznie wyznaczalnych | 3 |
T-W-3 | Metoda sił. Równania kanoniczne.Schematy podstawowe | 3 |
T-W-4 | Rozwiązywanie układów prętowych metodą sił | 14 |
T-W-5 | Twierdzenia redukcyjne - wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie niewyznaczalnych | 2 |
T-W-6 | Metoda przemieszczeń. Równania kanoniczne | 2 |
T-W-7 | Rozwiązywanie układów nieprzesuwnych metodą przemieszczeń | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 45 |
A-P-3 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Samodzielne wykonanie zadań projektowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11-1_W01 Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki | B_1A_W06 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11-1_U01 Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych | B_1A_U04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/C/11-1_U02 Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych | B_1A_U04 | — | — | C-3, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/12_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia | B_1A_K04 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11-1_W01 Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki | 2,0 | |
3,0 | zna zasady mechaniki budowli i potrafi obliczać układy prętowe robiąc błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11-1_U01 Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych | 2,0 | |
3,0 | Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/11-1_U02 Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych | 2,0 | |
3,0 | Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/12_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do poprawnego rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz zaliczenie wykładów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
- Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
- Witkowska Z., Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002
- Olszowski B., Radwańska M., Mechanika Budowli t.1, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, Wyd. 4
Literatura dodatkowa
- Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
- A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
- R.Cypryjański, H.Weber, Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp. 1-9