Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Technologia betonu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia betonu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs chemii budowlanej
W-4Ukończony kurs materiałów budowlanych I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
C-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
C-5Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.2
T-L-2Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu.2
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.2
T-L-4Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.2
T-L-5Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie.2
T-L-6Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).2
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.2
T-L-8Kolokwium sprawdzające.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów.2
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.2
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.4
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.6
T-W-8Dodatki mineralne do betonów.2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.2
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.4
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie wstępne do ćwiczeń5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń6
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego4
A-L-5Udział w kolokwium zaliczającym1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne opracowywanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_W01
Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
B_1A_W15C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-11M-1S-1
B_1A_S1/C/07_W02
Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
B_1A_W15C-4, C-5T-W-5, T-W-7, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_U01
Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji.
B_1A_U10, B_1A_U17C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_K01
Rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego. Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji.
B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K04C-4T-W-10, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_W01
Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
2,0
3,0Student zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników. Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/07_W02
Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
2,0
3,0Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_U01
Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne, lecz ma problemy z samodzielną interpretacją uzyskanych wyników. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_K01
Rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego. Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji.
2,0
3,0Student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych oraz słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływ na efekt końcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
  2. Śliwiński Jacek, Beton zwykły - projektowanie i podstawowe właściwości, Polski Cement, Kraków, 1999
  3. Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2000
  4. Mrowiec Teresa, Rawicki Zygmunt, Technologia betonu zwykłego /ćwiczenia laboratoryjne/, skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1., Polski Komitet Normalizacyjny i Polski Cement Sp. z o.o., Kraków, 2011
  2. Mizera Jan z zespołem, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów budowlanych i technologii betonu, skrypt nr 232 Politechniki Opolskiej, Opole, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.2
T-L-2Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu.2
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.2
T-L-4Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.2
T-L-5Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie.2
T-L-6Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).2
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.2
T-L-8Kolokwium sprawdzające.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów.2
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.2
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.4
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.6
T-W-8Dodatki mineralne do betonów.2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.2
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.4
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie wstępne do ćwiczeń5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń6
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego4
A-L-5Udział w kolokwium zaliczającym1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne opracowywanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_W01Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Cel przedmiotuC-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
C-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
Treści programoweT-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.
T-W-8Dodatki mineralne do betonów.
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników. Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_W02Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
C-5Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
Treści programoweT-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.
T-L-4Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_U01Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
Treści programoweT-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.
T-L-5Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie.
T-L-7Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.
T-L-1Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.
T-L-2Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu.
T-L-6Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne, lecz ma problemy z samodzielną interpretacją uzyskanych wyników. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_K01Rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego. Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.
T-L-3Projektowanie mieszanki kruszywa.
T-L-4Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.
T-L-6Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych oraz słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływ na efekt końcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0